Author |
Topic  |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 23:03:37
|
Hallo.
Sitter och lyssnar på en nyinförskaffad beggad Sony CDP X777ES. Balanserad klump på 17 kg från mitten av 90-talet.
Har haft den hemma i ett par dagar nu och desto mer jag lyssnar på den så tänker jag mer och mer på att jag saknar attacken och tyngden i de lägre registren. Detta är lite märklig när jag kör med mitt Nelson Pass Zen slutsteg som annars alltid varit väldigt bastungt. Kör spelaren via de obalanserade utgångarna för tillfället.. Kan detta avhjälpas med att köra den balanserat?
Hmm jag som tyckte att min Thule CD100 var lite lite tråkig då den var så neutral i ljudet. Sony´n är ju riktigt torr och tunn i basen. Hur avhjälps detta på smidigaste sätt?
Har öppnat spelaren för att se om det är enkelt att se hur och var vi har signalvägar, etc... Men hmm s*t*n va mycket kort det sitter i den. Har knappast sett en spelare som varit så fullsmockad tidigare. Inte det lättaste att komma åt sakerna heller då korten är placerade ovanpå varandra...
Någon som har ett kretschema till denna maskin?
Har hört att Sony´s DACar inte är mycket att hurra för... Kanske är sant? |
Ingen ordning utan kaos! |
Edited by - Wolfie on 2003/05/12 17:54:16 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 23:37:09
|
Sony lär vara blä   på att lämna ut schema. Bara av den orsaken tänker jag helst inte köpa en Sony.
...fast det står ju Sony (Ericsson) på min mobil ... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 10:34:34
|
Hej!
Jo du, skall du in i en av de gamla high-end maskinerna så behöver du en service manual. De är välfyllda och sannolikheten att något går åt pepparn är högre med en sådan maskin än med en av dagens högintegrerade. Å andra sidan kan man göra mer i dem också..  
Nagref, jag håller inte med dig. Det finns få märken som är så lätta att få tag på manualer till som Sony. Sedan ger de inte ut dem gratis, man jag ser knappast något fel i det eftersom de på det viset "skyddar" sina verkstäder.
Det fanns en kille på ebay.com som hette "Celicadude". Han har ett av de grymmaste biblioteken av service manualer som man kan hitta, framför allt på Sony CD-spelare. Hans site ligger nere, men kolla de nedanstående:
http://www.user-service-manuals.com/ http://www.servicemanuals.net/
Sidan 30 i Sony-delen hos servicemanuals.net borde kunna fånga ditt intresse
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 17:08:49
|
Tackar så jättemycket för infon PAC :)
Dock ser det ut som om Sony´n åker tillbax till butiken... |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
cabasse
Member

114 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 17:52:33
|
Ja du... det som irriterar mig mest på min XB780 är just basen som känns väldigt torr. Den är utan tyngd och gung. Det kanske är Sony´s "ljudsmak" helt enkelt.
|
Vissa saker kan inte värderas i pengar. |
 |
|
cabasse
Member

114 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 17:56:06
|
Men jag testar att köra med en extern DAC också och den hjälper inte upp situationen. Min gamla Onkyo har en bättre fyllighet. |
Vissa saker kan inte värderas i pengar. |
 |
|
|
Topic  |
|