HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HDCD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:15:49  Show Profile Send yrwing a Private Message
Var hittar man skivorna?

Hur mycket bättre blir ljudet enligt er jämfört med en vanlig CD?

ROTEL

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:29:56  Show Profile Send cabasse a Private Message
Du hittar dom om du bygger en tidsmaskin och hoppar tillbaks till 1985.
Bör finnas i en välsorterad skivbutik.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:43:25  Show Profile Send yrwing a Private Message
Jag vet inte om du kan läsa?, men HDCD utvecklades 1996 så om bygger en tidsmaskin och hoppar tillbaks till 1985 så lär jaag verkligen inte hitta några skivor.

MVH

ROTEL
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:47:57  Show Profile Send cabasse a Private Message
Nej du har fel.
HDCD fanns långt tidigare än 1996.
Det började utvecklas av Keith Johnson and Pflash Pflaumer i mitten på 80-talet.
1996 var det år dom grundade Pacific Microsonics.
Det är det dött format.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:52:45  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Yrwing!

Titta in på hdcd.com, så får du mer information om tekniken etc!
Formatet är inte heller "dött" som Cabasse säger, utan lever helt och fullt fortfarande. Ginza records har en del HDCD skivor.
Titta även efter på dina nya cd-skivors fodral om logan är där!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:57:00  Show Profile Send yrwing a Private Message
Den här texten är tagen direkt ifrån HDCD's hemsida:

"The patented HDCD technology was developed and perfected between 1986 and 1991 by Keith Johnson and Pflash Pflaumer, two preeminent technologists in the audio arena. In 1995, the HDCD technology was officially introduced to the market."

Om formatet är dött eller inte det är just det jag vill veta, och även om formatet är bättre än CD eller inte men även vilken europeisk hem sida som säljer HDCD skivor. men med tanke på att formatet var introducerat först år 1995 så har du fortfarande fel med din tidsmaskins teori.

ROTEL
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:58:28  Show Profile Send yrwing a Private Message
Tack Majjen03, igen!

MVH
Jesper

ROTEL
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:04:59  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag har lyssnat en hel del på en skiva som jag har i samligen i HDCD format. TOOL - Lateralus. Har även en polare som köpt en version som inte är i HDCD. (Min köpt via nätet från USA, hans någonstans i Sverige) Eftersom min nya cd stöder just HDCD har vi kollat hur mycket man igentligen hör i skillnad. Det jag kan sätta fingret på direkt efter ett par spelningar är lite större "rymd" och öppenhet i musiken. De känns om om väggarna flyttas ut en bit och ljudbilden blir något djupare. Detalj mässigt sker en minimal förbättring i röster och gitar plink på strängarna. Skulle jag göra en blindtest på dessa skivor skulle jag höra skillnad efter en veckas spelade. Men att snabbt jämföra 2 skivor med en månads mellanrum, hmm, tror inte man märkt någon skillnad. Skillnaden i basen är inte speciellt märkbar.

Edit:

Skivor har jag inte hittat någon speciell site som har. CDON och Ginza har ju speciella sökfunktioner för DVD-A och SACD men inte för HDCD. Kolla din samling, jag blev glatt överaskad när jag hittade 3 olika skivor i HDCD format. De kostar ju inte en spänn mer än en valig cd som både DVD-A och SACD gör. De brukar ligga på närmare 100 lappen mer i pris..

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/05/09 16:07:49
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:11:50  Show Profile Send yrwing a Private Message
Tack SpLiX,

Det var precis den typen av svar jag sökte!

Även jag hittade ett par skivor i min samling.

MVH

Jesper

ROTEL
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/17 :  04:52:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skivmärket Bis har en del, bl.a testskivor, men de är knepiga att få tag på, de har nog hamnat i baksug efter SACD och DVD-Audio. Amerikanska apparater gillar tydligen möjligheten att spela HDCD, men om skivorna är vanligare där vet jag inte.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:36:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
HDCD är ju en filterteknik och många skivor har spelats in med denna teknik utan att få med loggan på skivfodralet..Lite klantigt kan man tycka med det har hänt värre saker i världen..

Själv så har jag tyckt att HDCD skivor har gett en lite mer rymd och lyster..men det är inte nån jätteskillnad tycker jag. Det är inte som att jämföra CD och tex SACD...
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:51:58  Show Profile Send mus a Private Message
Jag har som MartinH märkt att HDCD lampan på CD-spelaren även med skivor som inte har HDCD skyltat på framsidan, verkar lite märkligt att man inte vill reklamera med det eftersom de i min erfarenhet låter bättre.

Har förresten för mig att Microsoft köpt rättigheterna till HDCD, men jag kan ha fel.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:58:31  Show Profile Send divander a Private Message
Nej, du har tyvärr rätt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:02:12  Show Profile Send marcus a Private Message
Jag har kanske tio HDCD och det står inte på omslaget att de är det på någon av dom.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:42:42  Show Profile Send divander a Private Message
Kan man vara säker på att det är HDCD om HDCD-lampan lyser? Eller kan det vara så att vissa skivor får den att lysa i alla fall? Kanske på grunda av något kopieringsskydd eller något annat?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/06/19 :  00:05:24  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
jag vet inte så mykke i fråga om hur mykke lättare det är att få tag på skivor i amerika, för jag har inte letat speciellt mykke här. jag köppte en skiva som lät mykke likt den vanliga skivan (körde in de på datorn och jämförde ljudkurvorna, ingen skillnad... men de amerikanska HDCD:arna låter mykke bättre än det mästa man kan få tag på i sverige (inkl. vinyl-skivor)
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/06/19 :  20:13:29  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
en skiva jag har: raphael saadiq- instant vintage får lampan att lysa men jag hittar ingen hdcdsymbol, mysko.
mvh Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000