Author |
Topic  |
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 13:51:53
|
Jag undrar,
den absolut bästa spelaren måste vara någon med tangential arm!? Distorsionen som man får med en vanlig arm uppvisar klart "stora" värden.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 13:56:34
|
Thomas A, fast på två ställen på skivan får man inget vinkelfel med radialarm. Annars är det mycket vanligt med wobblande tangentialarmar som ändå ger krafter på nålen, så det blir vinkelfel iallafall.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 14:14:26
|
Nej, det är klart. Men vinkelfelet är ändå där med en radialarm och ger distorsion mellan 0.5-1.0% som max. En bra PU och skiva ger IM dist i storleksordningen 0.05%-0.2%.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 14:43:18
|
Mina 2 öre i LP12 debatten. Har lyssnat på LP12 tilsammans med lite andra spelare, rega och clearaudio bla. Min åsikt är dock att LP12 är OERHÖRT överprisad. Ok, det är en bra spelare, men inte på låååångt när värd pengarna. Konstruktionen är gammal, och skivtallrikens upphängning gör att spelaren blir väldigt känslig för vibrationer. Hemma hos mig kunde man inte eng gå över vardagsrumsparketten uttan att spelaren svajade och hoppade. Jag lägger min röst på clearaudio som bäst "bang for the buck".
På en annan punkt. Denna tråd har varit saklig och informativ (någorlunda) ända tills ****** tappade humöret i vanlig ordning (namnet borrttaget för att inte uppröra någon). Alla har inte samma åsikter, och att någon kritiserar en produkt, innebär inte att man måste ta det personligt. Molsson rekommenderar en kurs i konflikthantering.
/Marcusoft |
No hay banda!! |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 14:54:49
|
Hej Dahlberg!
Så skall en vinylspelare se ut! Den utstrålar kraft, pondus, framtidvisioner etc. TNT smäller högt! Mvh Kenth |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 15:17:21
|
LP12:an är fortfarande herre på täppan !!!!
Larsho! Har du lyssnat på något annat än lp12 på länge? Den står sig bra men nån herre på täppan är det definitivt inte tal om längre.
Per
Jodå det har jag, massor av vinylsvarvar men jag vidhåller vad jag sagt oavsett vad du anser |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 15:25:20
|
Då kanske du skulle skriva "LP12:an är fortfarande herre på täppan , tycker jag!!!" Då blir det en åsikt och inte en sanning. Men sanningen letar ju fortfarande efter sandalerna. |
No hay banda!! |
Edited by - molsson on 2003/05/13 15:25:53 |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 15:38:28
|
molsson
För mig är det en sanning, vad det är för dig bryr jag mig inte om |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 15:38:39
|
Där har ni fel det är Thorens TD-3001 utan tvekan, Linns LP12a är en billig kopia av denna skivspelare utan taktkänsla!   Att ni bara orkar hålla på och tjafsa om detta, huvudsaken är att man är nöjd med sin skivspelare. Linn är utan tvekan en förnämnlig skivspelare, än av de bästa skivspelarna i världen sen vilken som är bäst är en smaksak.
m.v.h/PO |
Edited by - poman on 2003/05/13 16:14:43 |
 |
|
Jossuf
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 16:11:45
|
Molssom är det grammatik du är sugen på att diskutera så tycker jag att du ska be någon läsa igenom det du skrivit innan du väljer att skicka in det!! Tror att du dessutom behöver se över ditt golv om det vibrerar så otroligt...Kan du använda en CD utan att den hoppar? : ) Man behöver inte vara enn Linn-fanatiker för att tycka om den alldeles förnämliga LP12:an, utan den beskrivs av de allra flesta som är hyfsat kunniga att det är en väldigt kompetent spelare, men om den är den bästa, det är något som alla lyssnare får avgöra själva. Tack och hej! |
Hellre död än röd |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 16:12:11
|
Och här rullar det på ser jag  
Bra sagt Poman,visst är det så..sen vilken spelare man föredrar är ju ganska personligt.
Det är ju ganska mkt som har betydelse när man väljer en produkt,vissa låter bara återgivningen bestämma,andra lägger en viss vikt vid utseendet,en del ser på servicemöjligheter osv osv....och ingen kan säga att ngt är fel,vad man *vicktar* i köpet är ju rätt personligt.
Naim tillverkar ju också Tonarm,Riia-steg och strömförsörjning till LP12:an. Det är också topp-produkter,vilket man väljer ...tja, det är som sagt personligt, av två tillverkares mkt bra produkter.
Fast lite ordkrig kommer nog alltid att finnas för att försvara sina val.....se här från en tråd på Naim´s forum ang Linns Ekos arm och Naim´s dito Aro.
Expensive Kid Gloves Needed Overweight Sonic Fireworks
- or -
Avant Garde & Timeless Robust & Reliable Organic Music
You pays your money you takes your choices. James
Den sista kommentaren ovan är nog det närmaste sanningen vi kan komma eller hur  .
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
Klanters
Member

112 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 16:14:24
|
quote:
Hemma hos mig kunde man inte eng gå över vardagsrumsparketten uttan att spelaren svajade och hoppade.
Om LP12an får du förstås tycka vad du vill, men det där låter mycket märkligt? Med nåltrycket på de 1,75g som rekommenderas för min pu så kan jag stå brevid spelaren och stampa med foten (löjliga kommentarer undanbedes) utan att det svajar eller hoppar.
|
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 17:00:20
|
Senast när jag besökte en lp12-älskare, tog han själv upp den lilla detaljen att lp12'an svajar och hoppar när man går lite hårt på golvet. I hans fall ett massivt furugolv. Så visst, min parkett från 40-talet är lång ifrån perfekt, men regan hoppar inte det minsta.
Jossuf; Ja, jag kan spela cd utan problem. |
No hay banda!! |
 |
|
luminox
Member

171 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 17:01:16
|
Bra sagt peder47. Det är klart att alla försvarar sina egna val, annars idiotförklarar man ju sig själv på sätt och vis. Alla som har en Thorens kommer alltid att tycka att den är bäst och alla som har en tolva kommer att tycka att den är bäst, och alla som har en Naimad tolva kommer att tycka att den är bättre än Linns tolva osv. Den här debatten kommer bara att gå runt och runt i all oändlighet. Vi kan väl vara överens om att de allra flesta tycker att LP12 är en bra spelare men att alla inte tycker att den är prisvärd. |
 |
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 17:14:06
|
Larsho, du som använder en sådan kärnfull devis om sanning och lögn, du är alltså inte alls intresserad av andra människors åsikter - endast av dina egna "sanningar".... Jag tar mig för pannan!
Min åsikt: Självklart är inte LP12:an bäst, ingen spelare är bäst på allt, alla har sina fördelar/nackdelar. LP12:an är som många påpekat en gammalmodig och oerhört övereklamerad produkt, som idag möter betydligt tuffare motstånd än för 30 år sedan, ett motstånd som i flera fall är övermäktigt. tompa |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 17:24:20
|
Larsho, varför denna aggressivitet? |
No hay banda!! |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 17:30:19
|
Instämmer m tompa. Förstår inte varför man deltar på ett forum som detta med sådana åsikter. Då är det väl bäst att endast åka omkring o lyssna....
F:ö tycker jag att det verkar vara ett klassiskt fall av; my stuff are the best, f*ck the rest. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 17:39:19
|
luminox: Jag har en par Thorens-spelare men tycker att det finns ett antal bättre vinyl-spelare. Sedan är jag förälskad i Thorens och tycker att dom är vackra och roliga. Det finns spelare som är bättre på varje punkt än mina Thorens faktiskt, men vad får jag betala? LP12 är en svinbra vinylspelare, låter i de flesta fall bättre än den Thorens som används för tillfället, men jag är kär! Kan inte alla vara överens om som många redan skrivit LP12 är INTE världens bästa spelare, men dålig är den defenitivt INTE heller!? |
 |
|
luminox
Member

171 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 17:41:32
|
Huvudet på spiken jatttelite! |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 17:44:07
|
Personligen anser jag LP12an vara den mest prisvärda skivspelaren jag har hört. Nu har jag inte hört clearaudio eller simply black men SME20 och SME30 har jag hört med SME V och var inte speciellt imponerad men det kan ju hända att de var fel uppstälda eller för dålig kringutrustning. Rätt uppställd har jag aldrig haft några problem med LP12an vad gäller viberationer eller att den skulle hoppa och mitt golv är fläckvis rätt svajigt. |
www.selleri.de
|
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 17:52:41
|
Hej allihop!
Kan inte vi alla säga att LP12.ans 100 tals varianter är världens bästa skivspelare så blir Larsho jätteglad! Mvh Kenth |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 18:16:14
|
Ok LP12 é bäst! |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 18:22:05
|
Tompa
Det får stå för dig !! Jag har min egna uppfattning och varför skulle jag bry mig om vad andra tycker ?? det påverkar inte min åsikt, så du får väl ta dig för pannan igen |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 18:24:11
|
Larsho: Bra högtlare har du i alla fall!!! (är du nöjd med naim??) |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 18:24:11
|
Majjen03
Gör som du vill, jag är lika glad i vilket fall som helst men tydligen får man inte ha en egen åsikt, jaja |
 |
|
Topic  |
|