HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hembioförstärkare för 2-kanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2003/05/09 :  20:16:31  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Har relativt nyligen flyttat till mindre lägenhet och pga av detta har jag bestämt mig att helt omstrukturera ljudsystemet. Jag hade tidigare ett dedikerad 2-kanals elektronink som jag var väldigt nöjd med bestående av musical fidelity för/slutsteg. Problemet var att det tillsammans med CDn, DVDn och hembioförstärkaren tog allt för mycket plats, jag vart dessutom less på att alltid koppla om allt då jag bytte från hembio till musik.

Så nu har jag i princip sålt av allt (förutom högtalarna förståss) och är ute efter en hembioreciever som ändå är kapabel till att leverera musik, om detta nu är möjligt. Är fullt medveten om att detta är en kompromiss som inte kommer ge mig samma ljud som jag hade tidigare, men vill ändå få det så bra som det bara går.
Min budget ligger runt 15k och högtalarna jag har är ett par ALR/Jordan Note 5. Är det någon som har några tips eller letar jag efter det omöjliga? Kanske räcker att stärkaren kan agera som bra försteg och senare komplettera med slutsteg för frontarna.

-------------
MVH Patrick

Edited by - PatrickJ on 2003/05/09 20:17:47

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/05/09 :  20:35:05  Show Profile Send ReKo a Private Message
Har inte lyssnat så mkt på hemmabioförstärkare i den prisklassen. Då jag själv är ute efter en bra 2-kanalare.. Är inne på arcams förstärkare (a85 tror jag) och har även lyssnat på deras avr-200 som är en hemmabio förstärkare men med fokus på musik. Lyssnade med ett par audiovector m3 signature och det lät riktigt bra.. skulle gissa på att avr-200 spelar ungefär som arcam a75 i stereo.
Vet dock inte hur arcam funkar med dina högtalare... men tycker iaf att du ska spana in avr-200. kostar ca 14k har jag för mig.
lycka till.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:15:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Håller med Reko.
Det blir ju alltid så att en femkanalare för 15k och en stereoförstärkare för 15k inte kan jämföra sig i ljudkvalitet.
Jag kan annars tipsa om Primares recievervärsting, men den kostar nog runt 25k så där sprack nog din budget.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:19:07  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag vill också slå ett slag för AVR200 som är mycket trevlig och blev riktigt användbar när den uppgraderades från AVR100. Ett måste att provlyssna om du ska lyssna på biomaskiner i den här prisklassen.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:33:50  Show Profile Send mucke a Private Message
Leta efter en begad H/K avr 8500, bör du kunna få tag i för dom pengarna.

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/05/10 :  12:19:48  Show Profile Send s60761 a Private Message

Har själv lånat hem AVR-200 under en vecka till mina dåvarande Audiov M3 signatur. Denna förstärkare är mycket ljus i klangen, alldeles för ljus för min smak, och jag tyckte den var alldeles för klen för M3:orna! Dåvarande stereosteg bestod av NAD218 balanserad kopplad till NAD116. Denna kombination var betydligt mer kontrollerad och väljudande till Audiovector.

I min jackt på välljud i flera kanaler (med begränsad budget) föll lotten på en mycket bra förstärkare DENON AVC-A11SR... Denna lät till min förvåning bättre än NAD kombon. Denon var i det närmsta brusfri och mycket bra klangbalans.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/05/10 :  12:38:20  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag upplevde inte AVR200 som ljust tillsammans med B&W LCR6 S2, inte jämfört med den reciever från Denon (AVR-2800) som jag jämförde med. Tvärtom så kändes AVR200 mjuk och behaglig men ändå detaljerad i hela registret.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/10 :  15:29:40  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
spräck din budget helt & testa primare receivern eller thule space ia350b. thulen har jag hört, lät bra..! den är dessutom i grunden byggd som två kanalsstärkare & har ingen inbyggd surrounddekoder... men om det sitter en sådan i DVD-spelaren får du koppla in suben på den & koppla in ljudet med 5 rca-kontakter

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000