Author |
Topic  |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 12:43:01
|
Någon av er där ute som lyssnat på Amphion Xenon? Finns hos Ljudmakarn. Vore tacksam om du kan förmedla dina lyssningsintryck! vänligen Peder B.
|
|
robbo
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 12:51:33
|
Hoppsan,
Jag satt och skrev på nästan samma fråga. Amphion sägs ju ha hittat ett sätt att minimera rumsreflexioner och det vore intressant om någon har jämfört Amphion med ett digitalt rumskorrektionsystem typ Tact eller Canton Digital. Själv har jag Canton Digital men det skär i själen varje gång jag spelar vinyl då jag vet att det görs en AD-DA omvandling av mina analoga spår.
// Robbo
Robb |
 |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 13:18:28
|
Enligt vad jag hört så är dom väldigt lätta att få till i rummet. Kan i princip stå nära både bakvägg och sidovägg och ändå göra väldigt bra ifrån sig och så är dom sååååå himla läckra!!!!!
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 13:37:35
|
Jag lyssnade på en Amphionmodell i Norska Hamar i vintras. Ganska hög, smal och ett lustigt metallgitter på sidorna (högtalarnas sidor) av mellanregisterelementen. Det var något med kamfilter effekter och så.
Är det dessa ni menar?
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Peder B
Member

528 Posts |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 15:19:01
|
quote:
Någon av er där ute som lyssnat på Amphion Xenon? Finns hos Ljudmakarn. Vore tacksam om du kan förmedla dina lyssningsintryck! vänligen Peder B.
Jag har spelat på Amphion Xenon. Det stämmer att de är rätt okänsliga för rumsplacering. Kan bli något hårda i mellanregister när man presser dom (högt ljudtryck). Annars känns högtalaren homogen, ljudbilden är ganska stor med mycket luft. Faktiskt en rackarns trevlig högtalare som är mycket snygg i björk utförandet.
Vad jag inte gillar med den är den sidomonterade basen, visst basen känns bra, men när man har lyssnat på den en tid så märker man att man saknar något. Vad är det då man saknar? Jo basen, den liksom rullar ut i rummet, den blir inte svullen eller svampig, utan den bara rullar ut. Saknar liksom attack i basen och dynamik i högtalaren. Men detta är en brasklapp som kanske skall ses som mindre störrande då jag jämför med bättre grejor. Men för de pengarna den kostar är den mycket intressant. Den är lite anorlunda än vad en traditionell högtalare är. Den är dessutom något tungdriven, kraft behövs. Men den är inte så kinkig för kringutrustning som JM Lab's Electra serie är.
Mvh Audionet
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 15:29:18
|
Din länk funkade inte men jag hittade dem på : http://www.audiophilia.com/hardware/amphion.htm

De gav ett väldigt trevligt intryck. Hifiguiden i Hamar är vinyl- och rörfreak så det gick ju mest på dessa prytlar. En dag fick jag lyssna på de stora KR enterprice-förstärkarna kopplade till Amphionen. Mycket trevligt. För 30 lapp plus så finns det ganska mycket att handla men detta är prytlar med hög finish och en känsla av no nonsens.
Hur de lät? Omöjligt att säga. Kablarna var hokus pokus hemliga, grammofonen var en 60 kg:s bjässe med okänd nål, (inte för det hade spelat någon roll i mitt fall ), försteget var batteridrivet halvhemmabygge och förstärkeriet var för mig okända Unison Research och en gång KR Enterprise.
Jag minns dock en bra 3-D återgivning. Vad det än är för ett metalltjofräs på sidan så verkar det ha effekt.
Att köpa denna i stället för en rumskorrigering låter som om folket som säljer Amphion är ute med skridskorna på....

|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 15:53:40
|
Sladd du är väl inte partisk i denna fråga eller.....: Jämfört med QRS Saturnus säljs nu och då beg. för under 30kkr ingen rättvis jämförelse kanske men ändå (Saturnus kostar väl 40kkr nya) vad kan man tycka om denna jämförelse......
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 16:38:16
|
Saturnus 10 Amphion 0
En beggad Saturnus för under 30 är en killer utan jämförelse.
 |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 12:57:25
|
Nu har jag beställt ett par amphion xenon i björk! Återkommer med en recension av dessa högtalare när dom blivit inspelade! Jag hade möjligheten att köpa ett beg par QRS saturnus för 30kkr. Valet föll ändå på amphion på grund av att jag inte kan placera saturnusen i mitt lyssningsrum som jag önskar, jag vill spela på långväggen i mitt rum på 8X4.20m för att få en större ljudbild framförallt i bredd. Baffeln mäter bara 19cm i bredd på amphion vilket gör att dom försvinner i rummet på ett helt annat sätt rent fysiskt. Men bryr man sig inte om detta så är saturnusen säkert en bättre högtalare som oxå kostar lite mer! Men passa på att lyssna på amphion på Arken mässan om du är där, dom förtjänar allt lite uppmärksamhet.
vänligen / Peder B
|
 |
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 13:02:24
|
Kul!
Och om någon letar stativare runt 10.000:- så skulle jag kunna rekommendera en provlyssning på Amphion Argon. Klart prisvärd!
Dom fanns en gång i tiden i brun pianolack som finnish... 
|
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 13:18:00
|
quote:
Kul!
Och om någon letar stativare runt 10.000:- så skulle jag kunna rekommendera en provlyssning på Amphion Argon. Klart prisvärd!

Hellre Argon 2, testad bl.a. av Soundstage's Doug Schneider
http://www.soundstage.com/revequip/amphion_argon2.htm
Och Hi-Fi+ nr. 17.
Hur länge måste vi vänta, att QRS gör susen - utanför Sverige? 
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein > |
 |
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 13:41:32
|
Helt rätt Markku, tänkte inte på att den finns i en Mk II nu också.
Är det någon som har hört den? Verkar vara ny diskant i den b.la
Edited by - Robis on 2002/08/13 13:49:3 |
 |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 14:43:05
|
Citerat från Stefan B från HIFI mässa i Malmö oktober 2001: Amphion Aragon II högtalare spelade med Kora elektronik och signalkällan varierades mellan Audiomecka Mephisto II cd spelare och Kuzma Stabi skivspelare. Här gjordes en rolig demo. De spelade först en låt med Kari Bremnes på cd och sedan spelades samma låt med Kari Bremnes på skivspelare. Det lät väldigt bra med båda signalkällorna och skillnaden var förvånansvärt liten. Ett litet plus till Mephisto som kostar nästan 4 ggr så mycket. Mässans bästa analogljud fanns I detta rum. Eftersom det spelades på stativhögtalare saknades lågbasen och en viss och fyllighet. Det lät ändock mycket bra.
/ Peder B
|
 |
|
|
Topic  |
|