Author |
Topic  |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 12:46:38
|
För den som har fastnat i karusellen av ständiga uppgraderingar eller tweaks av alla de slag skulle kanske prova på en stunds audiofilcelibat.
Jag har nämligen varit frånskild från min stereoanläggning i runt två månader. Detta pga av sommarjobb i min hemstad (jäpp, fortfarande student) samt renovering av garage och kök hos föräldrarna. Var även tvungen att ta lite semester! Jag kunde ju naturligtvis tagit med mig pryttlarna dit, men pga liten bil, ingen fritid..., så blev så inte fallet.
Tidigare har jag testat en hel del enklare tweaks, bl.a egentillverkade kablar, egentillverkade apparatfötter, meckat med delningsfiltret i högtalarna samt bytt en del saker i anläggningen. Men denna förbättringsbacill kanske har dämpats lite nu när man får börja om från "scratch" igen. Efter en lång tids audiofilscelibat fick jag återigen spisa lite plattor. Jag har kunnat lyssna på musik i bilen på en relativt kompetent anläggning under avhållsamheten, men det är knappast samma sak som att lyssna i hemmet. Man kan ju inte sväva iväg och sluta ögenen i bilen och samtidigt vara en alert bilförare. 
Det som slog mig när jag efter lång avhållsamhet återigen placerade mig framför stereon var att jag inte brydde mig om detaljer av återgivningen på samma sätt som tidigare. Förut har jag ofta nästan letat fel: lite för mycket diskant, lite tunn bas eller liknande. Kort och gott, det var inte alltid jag var nöjd med vad min anläggning presterade. Men nu bara njöt jag och plöjde igenom skiva efter skiva. Bör väl inflika att på första låten var ljudbilden helt skev. Det visade sig att min ärade sambo hade flyttat den ena högtalaren för att lättare kunna vattna blommorna, inte mycket men tillräckligt för att jag skulle märka det var helt tokigt!
Förutom att musiklyssningen blev i det närmaste obefintlig under de här två månaderna minskade även mitt "internetande" kraftigt pga av mina föräldrars avsmak för tekniska pryttlar såsom datorer. På så sätt bröt man lite forumbegäret(hifimagasinet). I och med detta missade jag även mycket av hififorum under starten, men nu är man tillbaka med friska tag.
Så vad jag ville säga med detta inlägg var att om man har fastnat i karusellen av att ständigt vilja förbättra sin anläggning kan det vara en bra idé att ta en time-out. Man behöver ju inte gå så långt som två månader utan musik, men i alla fall.
I och för sig kommer det väl inte att ta många dagar innan jag är tillbaka där jag var innan! 
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 12:52:20
|
Hej
Låter som om du har fått lite perspektiv på tillvaron, kan väl aldrig vara bra......
mvh
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 15:17:32
|
hmm jag vet hur det kanns jag har sjalv inte fatt lyssna pa min anlaggning sen den 12e juni =( snyft
|
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 17:06:46
|
Gjorde ett MEGA tweeeeeeeeeeeek. Jag har möblerat om, och även flyttat hela stereon. Inget låter som förrut. Nu blir det måååååååååååååånga timmar att justera in allt igen.
//dole\\ "Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se på det som skiljer" |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|