Author |
Topic  |
|
RT
Starting Member
17 Posts |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:21:32
|
kass slaglängd, för dyr, går inte speciellt djupt. inte konstigt han gick över till DLS.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:51:30
|
Har du någon möjlighet att få prova den  |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:01:44
|
hur lång slaglängd behövs i en bilbas? |
sound pollution |
 |
|
Kemppi
Member

524 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:07:56
|
NN* under 35hz är inte speciellt intressant i bilar efter som cupen är ganska liten.
Jag tycker att det verkar som att det elementet skulle kunna funka aldeles utmärkt i en bil. Hög verkningsgrad bra effekttålighet och så vitt jag vet så har utopia fått toppbetyg som bilbasar.
Ska du mangla på så är nog DIGITAL DESIGN ett bättre alternativ men de spelar inte så snyggt då, bara mycket. http://www.ddaudio.com/caraudio/woofers.asp?series=9500e runt 20kg på ett 10" element, ganska tungt!!!!! |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:16:30
|
NN: förut så var ju Focal elementen så rackars intressant enligt dig, vad har fått dig till en sådan helomvändning??
Tror nog att det där elementet skulle kunna fungera ypperligt som bilbas. Skulle själv ha viljat använt dessa om det hade blivit en till tävlingssäsong. Och det är rätt som du säger, ett element som går ultradjup är inte lika intressant för bilbruk. Däremot så tycker jag att en sluten låda fungerar bäst i 80% av fallen i bilkupe´ |
 |
|
octavia rs
Member

338 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:23:08
|
Hej.
Jag använder själv motsvarande modell fast en tolva, och det är helt klart den bästa bilbas jag någonsin ägt och jag har haft både Pioneer,JBL och Kicker Solobaric basar innan jag köpte en Focal. Men det är klart att det kanske inte funkar så bra med en 15" bas i bilen då den säkert har en tendens till att bli slö. Men annars så kan jag rekommendera Focals bilhögtalare då de enligt min mening är bland det bästa där finns till bil, gärna tillsammans med Italienska Audison VRX slutsteg. |
Main system TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2 Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)
Second system Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:27:22
|
Ett alternativ kan ju vara TC-sounds. Inga pjåkiga grejor heller, och den har längre linjär slaglängd dessutom. |
 |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:31:38
|
Har lyssnat på en bil med Utopia serien i bla 15tummaren. Bland det bästa billjud jag hört!!! |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:43:07
|
jo klart det låter bra, men jag fick uppfattningen att RT skulle spela SPL, lite fel av mig då!
sorry |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:52:09
|
Det går ju att göra så mycket mer än att spela högt i en bil :-) Hur många här har lyssnat på en riktig tävlingsbil? |
 |
|
Kemppi
Member

524 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:57:11
|
jensevik; jag har lyssnat på en hel del dbdragracingbilar och nån sasca bil. visst det låter bara nästan bra i en sascatävlande bil så vida det inte står LARS K på den.
Men DLS och FOCAL är nog bland det bästa ifall man ska ha snygg och stram ågergivning av bas i en bil. Rockford HX2 är inte att glömma heller. *glömde* man ska INTE glömma bort soundstream Exact 10" *drägel* |
|
Edited by - Kemppi on 2003/05/12 22:58:16 |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:04:08
|
Jag har både tävlat, dömt och plockat både EM och SM guld med senaste bygget jag var involverad i, men inte kan jag väl säga att jag hört någon bil låta direkt bra. Allting är en kompromiss samt att prisvärdheten hos en bilstereo för 200.000 är rent horribelt! |
 |
|
Kemppi
Member

524 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:29:03
|
David; hur lät Pm Shoppens bygge?
|
|
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:31:47
|
Focalbasen är smått fantastisk. Hade jag pengarna skulle jag ha en sådan. Men nu sitter jag på en MAAudio 120XL istället. Detta, mina vänner, är en ond liten rackare. Fantastiska prestanda, tål hur mycket stryk som helst, och spelar fortfarande riktigt snyggt. Se upp för Ma's KORE basar dock. Rena spl-basar. Kommer just upp från hobbyrummet, där jag lagt sista handen på en glasfiberlåda till bimmern. :) Korvmojjen nästa.
/Marcusoft |
No hay banda!! |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:33:00
|
Angående priset så är den här tydligen begagnad och naturligtvis billigare än vanligt. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:38:31
|
DLS för hela slanten, säger jag bara.  |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:40:34
|
Jag har lyssnat på många PM-byggen under åren, det senaste var väl för ca 2 år sedan. Saab med Sony XES rakt igenom, lät luftigt utan liv om man säger så. Gjorde ingen bedömning på det, då jag bara lyssnade lite på finalen. Har inte varit involverad i SASCA sedan dess, så jag vet inte vilka bilar som kommit till på slutet.
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:43:33
|
Vi skulle faktiskt få hel-spons av DLS, och plockade in steg och hela faderullan. Åkte till tyskland och vann, men det lät verkligen illa. Ut med DLS, in med Macintosh och Infinity. Macintosh har gjort dom bästa bilstegen genom tiderna enligt mig. |
 |
|
RT
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 00:19:45
|
det roliga e att jag har en DLS UR12:a, 2st Genesis Q200x och ett Genesis Dual mono på hyllan men o andra sidan så ville farsan ha en uppgradering av sitt sound så jag antar att jag kan gå över till ngt annat märke..
Antar dock att en Focalbas spelar bäst med focal framsystem? Vilka steg jag skall köra med vet jag inte riktigt heller men det lutar åt nya DLS-steg men helst av allt skulle jag nog skaffa McIntosh men känns som det e lite mycket pengar om jag skall ha komplett system med separat steg till framsystemet.. man e ju trots allt studerande :P
Tänkte börja tävla när jag kommer tebax från lumpen men man vill ju ha ngt att lyssna på innan dess..
Detta var mer som en reflektion på hur pass bra ett element som detta låter då jag själv aldrig hört det.. man blir dock lite stum när man ser nypriset på den :D
Skall sova på saken så får vi se..
PS. Vart kan man köpa ferritkärnor?? Skall bygga ett switchat nätagg men hittar ingen bra källa för dessa och Elfa är DYRT... |
 |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 00:20:18
|
Det där du skrev om Lasse K fattade jag inte riktigt. |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 07:33:34
|
RT: Jag kör med Focal Poly kevlar fram, drivet av audison förstärkare. Rekommenderas. |
No hay banda!! |
 |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 09:34:52
|
Kan ochså rekomendera Impact och Eclipse |
 |
|