HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 biltemaportar och rockwool
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/12 :  21:55:44  Show Profile Send celef a Private Message
håller som bäst på meckar med en basreflexlåda men mätningarna stämmer inte med teorin, avstämningsfrekvensen borde inte ligga så låg som den gör, frågan är om rockwoolen är så supereffektiv att lådan verkar mkt större än vad den eg är, eller så är biltemas konformade basportar supereffektiva så man kan ha xtremt mkt kortare längder än beräknat, nån som vet bättre??

sound pollution

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/12 :  22:02:05  Show Profile Send Belker a Private Message
Ja, hur tusan räknar man på koniska rör? Borde inte "tratten" göra att det måste vara något längre?

/Mårten
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/12 :  22:15:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
Min erfarenhet är att den traditionella formeln är lite fel... Rören ska normalt vara lite kortare. Därför är det viktigt att man alltid mäter.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:17:00  Show Profile Send celef a Private Message
jag vill kolla lådvolymen genom att plugga basporten och mäta qtc med inkopplat filter plus kablar (för serieresistansens skull och påverkan!) ska man mäta re[ny] inkl + och - kabeln eller bara ena kabeln? jag har hört olika versioner hur detta skall göras och jag får ju en jädrans hög serieresistans lite beroende hur jag mäter?????

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:36:21  Show Profile Send Nagref a Private Message
Exakt hur hade du tänkt att få fram värdet på Qtc?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:45:18  Show Profile Send celef a Private Message
på samma sätt som man mäter småsignalparametrarna på ett element, men med elementet i låda med filtret och kablar inkopplade, *true qtc*. då kan jag ju baklänges räkna ut faktisk lådvolym, hoppas jag iaf! jag har strulat till nåt i uträkningarna, vet inte längre va jag håller på med, bör nog gå å lägga mig å fortsätta imorrn...

sound pollution
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/13 :  13:26:12  Show Profile Send gustav a Private Message
Håller med Nagref. Det brukar bli lägre FHe än formeln säger.
Ännu större avvikelse verkar det bli med den inre mynningen nära lådvägg. Lådans form och avstånd mellan element/port kan också påverka en del.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:05:08  Show Profile Send celef a Private Message
jag tror att jag hittade felet (iaf delvis), i brist på ork att rigga basen vid t/s-mätning (den ska ju peka framåt) hade jag den så den pekade uppåt (den låg på magneten) vid mätning vilket gav ett liiite väl lågt vas.

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000