Author |
Topic  |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 20:55:38
|
Hej alla hemmapulare!
Nu är jag bet. Jag är tänkt bygga "stativ" till mina Maggie 1.6 så dom inte riskerar ramla omkull av vinddraget när man går förbi. Viss överdrift förstås, men originalfötterna är usla...
"Stativ" är egentligen inte riktigt rätt ord, det ska bli ett sorts ramverk som högtalaren pressas emot i stil med det här (förutom "bass wing":en):
Själva ramen är det inga konstigheter med, men problemet ligger i hur högtalaren ska fästas mot ramen utan att skada tyget. Träskruv är alltså uteslutet... 
På http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/ där jag snodde bilden finns några dåliga idéer, bland annat böjda plåtar som ni ser på bilden, men jag vill ha en smidigare och stabilare konstruktion. Det är här NI kära forummedlemmar kommer in i bilden! 
Kom med förslag på hur jag ska göra. För er som inte vet så är det en 10 cm bred kant längs sidorna som det går fästa i, innanför den börjar membranet och det är obra att skruva i...
//Johansson
|
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:16:26
|
Hur sitter trälisten på sidorna fast  |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:55:53
|
Hej,
Kan du inte skruva fast originalfötterna i en betongklump? Alternativt lägga en dito framför och en bakom.
Hur avancerad konstruktion är du beredd att bygga? -Metall, trä, kolfiber...Hänga-i-taket varianten såg intressant ut!
Är det bara vältrisken, eller finns det ljudförbättrande åtgärder som du gärna vill "bygga in"? Känner inte till så mycket om mags.
Mvh Mårten |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:19:04
|
Dahlberg: Listen är fastspikad med kort nubb och är hyfsat lätt att ta bort. Den är ungefär 1 cm bred och 5 mm tjock.
Belker: Meningen med stativen är att få bort den vinglighet som beror på att de små originalfötterna bara fäster längst ner på högtalarna och dessutom inte har någon stagning mellan varandra. För att få 1.6:orna så stabila som möjligt måste stativen "greppa" åtminstone 3/4 upp på högtalaren. Detta kommer förhoppningsvis att leda till bättre ljud på alla tänkbara sätt.
Idén med att gjuta en tyngre fot är helt fin men måste antagligen kombineras med stöden en bit upp...
//Johansson |
Edited by - Johansson on 2003/05/12 22:30:32 |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:26:54
|
Byggmaterialen kommer att vara antingen trä eller aluminium, magnetiskt material vill jag inte använda på grund av risken att störa högtalarna på något sätt och kolfiber känns liiiiite overkill...
Detta ska heller inte bli något långtidsprojekt, snarare en fungerande modell som senare kan snyggas till i en MkII Über-Reference version.
//Johansson |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:52:04
|
Då skulle jag rekommendera en ny ram som går in där listerna har suttit. Om du tänker dig en ram som är större än själva panelen så borde det säga sig själv av bilden. Efter det så har du något att bygga på, i oljad ek kanske .
 |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
Edited by - n/a on 2003/05/13 13:10:30 |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 08:01:55
|
Den tanken har slagit mig också, men tror du inte risken finns att träet kan slå sig? Minsta lilla det vrider sig och membranet kanske spricker...
Möjligtvis om jag använder aluminiumskenor som sedan bultas fast på en marmorplatta eller liknande. En rektangulär profil på ungefär 4x2 cm med listspåret framfräst ur långsidan och ett tunnare plattjärn i alu som ligger ovanpå högtalaren för att pressa skenorna mot högtalaren. Det kan bli snyggt som attan. 
Vet du något företag i Umeåtrakten som säljer aluminium?
//Johansson
|
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 09:32:01
|
Då förstår jag bättre!
Om du har kontakter på Designhögskolan i Umeå kan du få både aluminium och bygghjälp. Och estetisk rådgivning
Tycker ändå att takvarianten var
/mårten |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 09:43:26
|
Tyvärr, inga känningar på Designhögskolan...
Själva fräsningen är inga problem att göra med en vanlig överhandsfräs. Jag gissar att det skulle kosta mer än det smakar att anlita någon firma att göra jobbet, så det blir nog till att fixa det själv.
Takmodellen är helt klart frän, ett riktigt "lyft" ljudmässigt...   
//Johansson |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 10:00:33
|
Om du är orolig angående ekens stabilitet så kan kanske remsor av möbelplywood vara en lösning. Jag tror iofs att du är orolig i onödan, MG använder ju ek i sina egna lösningar. Den aluminium jag vet av i Umeå är bara vanlig strängsprutad profil av mjuk och oeloxerad typ (standardprofiler). Mina två första byggprojekt av den här typen använde två 20x40mm profiler som spände mellan golv och tak, om det var så snyggt skall jag kanske låta vara osagt. Jag har kort på det någonstans. Annars skulle du kunna göra en likadan list som jag ritade och bara använda listspåret på ovansidan för fastsättningen, fotplatta, 2 stödprofiler och list. |
- Olof Palme |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 10:13:51
|
Menar du solida aluminiumstänger eller vanliga vinkelprofiler? Jag tänkte närmast på solida profiler med urfräsningar...
Annars skulle du kunna göra en likadan list som jag ritade och bara använda listspåret på ovansidan för fastsättningen, fotplatta, 2 stödprofiler och list.
Tyvärr så finns det inget list på ovansidan av högtalaren, där är bara en plan yta.
//Johansson |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:14:52
|
Vanliga profiler, att fräsa solid aluminium med en överhandsfräs låter lite spännande tycker jag. Har du provat 
Nytt förslag, gör nya likadana lister (5x10mm) som är 3-4cm kortare än orginal så får du en plats där du kan klämma utan att göra någon skada. |
- Olof Palme |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 14:44:43
|
Nix, men det borde gå tycker jag. Annars går det grovkapa fram profilen på en byggsåg och finputsa för hand.
Kruxet är att tyget trycks in i spåret av de nuvarande listerna, så jag måste få en bra passform för att inte tyget ska skrynkla sig. Jag hör av mig när min halsonta har blivit bättre så kanske jag kan titta förbi dig och klura lite IRL så att säga...
//Johansson |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 15:24:54
|
Det blir bra det, jag är hemma för det mesta. |
- Olof Palme |
 |
|
|
Topic  |
|