| Author |
Topic  |
|
|
Nemo
Member

157 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:00:42
|
Är det någon som har erfarenheter av dessa högtalare, särskilt i ett ganska litet rum (mitt är ca 20--25 kvadratmeter). Vad kan ett par begagnade kosta?
Jag funderar också på att skaffa Contour 1.3SE eller 1.3 MkII. Hur är 1.8 MkII:orna jämfört med dessa? Är det bättre att skaffa stativare och komplettera med sub? Hur mycket behöver man i såfall lägga på en begagnad sub? |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:28:37
|
Vi har betat av den där tråden lite ....
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13323
Helt klart så räcker 20-25kvm men bäst blir det om man har dom en bit från väggen. Jag hade lite strul med ett brum(muller) runt 40hz men fick till det tillslut.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
Edited by - n00b on 2003/05/12 23:29:31 |
 |
|
|
Ummagumma
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 09:15:02
|
Det är ju inte helt rättvist att jämföra stativare och golvare. Hurvida avsaknaden av bas i stativarna, och därmed mer utrymme till övriga register, gör en jämförande test vansklig har behandlats i många trådar tidigare. Vad man kan säga däremot är att 1.3 kommer att kräva en sub, med 1.8 kan man i många fall klara sig utan den (vilket är bra). |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 09:24:31
|
Ummagumma....
Det beror ju på lite vad man är ute efter om man behöver sub eller inte. Jag själv skall köra monsterstora basmoduler i framtiden men jag vet många som nöjer sig med högtlare som går ner tll 40hz (1.3se 37hz säkert lägre i rum).
Därimot om man har litet rum så kan man ju få bort stående vågor med flera basmoduler och sen låta statviarna jobba högre upp om man skall lita på knoppen&co (säkert i ett storet också).
Men helt klart så tycker jag att mellanregistret och diskanten är långt mycket bättre i 1.3se än dynaudios golvare (gammla contur, har inte hört dom nya) men självklart så får man inte toktryck ner till 20hz med ett par stativare !!!!
1.3se är väl en av dom stativare som ger absolut djupast bas med hyffsad kontroll ??
Enligt mig så är det en av dom absolut bästa högtalare under 25k helt klart. Jag har faktiskt inte riktigt fastnat för någon golvare ens inärheten av 25k faktiskt, det känns lite som om man måste upp ett par steg i pris om man skall få en så bra golvare tyvär =(
Men som vanligt lyssna själv ! Dynaudio har helt klart ett eget ljud dock kanske inte lika extremt eget som electrostater men dock eget.
//jonas |
 |
|
|
Ummagumma
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 09:56:53
|
n00b...
Det här med frekvensgång kan diskuteras länge. Jag anser att golvarna 1.8mkIIgår ner till ca 40hz med energi och kvalitet (3.3:an 5hz lägre). Motsvarande skulle ligga på ca 60hz för 1.3:an. Detta är rent subjektivt med musik och inte testsignaler, med 1.3Mk2 och 1.8mk2 i ett rum på ca 20kvm. SE kan väl pressas ytterligare några hz. Man glömmer ofta i dagens frekvenshysteri att 60hz är relativt djupt.
|
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 10:22:21
|
Jag säger inte att du har fel men hur får man en subjektiv bedömning av hur djupt ett par högtalare spelar utan att köra testtoner eller att "mäta" hur djupt musiken går ??
Vi körde iofs testtoner men helt klart att du hör väldigt djupa toner med 1.3se. Hur som helst så verkar det rätt så otroligt att 1.8mkII skulle gå 20hz lägre faktiskt, men jag är inte rätt man att fråga.
Jag hade iofs ett problem med mina 1.3se runt 40hz när jag möblerade på längden av rumet kanske skulle det då försvunit om man haft golvare då ???
Jag är inte riktigt med på hur du menar faktiskt.
//jonas |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:49:09
|
Ummagumma, i frekvensregistret 60 Hz och nedåt finns massor av information, inte på alla skivor, men rätt många. Så det kan vara bra att ha högtalare som kan återge det frekvensregistret. Jag ser inte 60 Hz som "relativt djupt".
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:51:31
|
Btw... med väldigt djupa så menar jag inte jättejätte djupa toner =)
//jonas |
 |
|
|
s60761
Member

312 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 15:35:35
|
Har jämfört 1.8 mk II och 1.3se på HIFIstället i GB. När det var dags att handla Dynaudio...
1.8:orna har betydligt mer information i de nedre oktaverna 1.3se Koprimerar inte ljudbilden utan sprider väldigt bra utåt kanterna. Men man blir imponerad av basförmågan på 1.3se ändå...
Fast basnarkoman som jag är blev köpet 1.8 mk II, som jag tyckte va lite spelgladare och ändå bra ljudbild...
Så här i efterhand så har man ju blivit mer nyfiken på 1.3se och en Velodyne HGS 12:a vilket jag tror är en vääääldigt bra kombo...
|
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
 |
|
|
JohnB
Member

182 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 16:47:06
|
Har själv haft ett par 1.8mkII i ett rum liknande ditt, men det blev enligt mig aldeles för mycket bas även med portarna igenpluggade, samt att dom behöver stå långt ut från bakre väggen vilket inte alltid är så lätt. Att tänka på är att det dessutom behövs en rejäl förstärkare för atrt behålla kontrollen.
Skulle i ditt fall storleksmässigt rekomendera 1.3 istället, |
 |
|
| |
Topic  |
|