HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kvällens hifi-upplevelse + ett tack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/13 :  01:00:14  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Nu har jag under cirka halvåret letat, fått råd och tips från detta forum, lyssnat och inhandlat en anläggning jag trivs med.

(Student)budgeten har legat mellan 15 och 20 tusen kr. För dessa pengar har jag fått en roksan caspian, vincent cd s3 och ett par dynaudio 42, samtliga begagnade och lite mindre påkostade kablar från taralabs och ett par atacama-stativ.

Ikväll har jag kopplat av och lyssnat "seriöst". Placerat högtalarna där de bör stå, dämpat belysningen och värmt upp elektroniken, samt öppnat en kyld öl- bra tweak!

Det som spelades mest var Ben Harpers första skiva "Welcome to this cruel world" samt delar av den senaste skivan från densamme, "Diamonds on the inside". Närvarokänslan var total. Musiken kom till liv på ett sätt jag sällan upplevt. Ibland öppnade jag ögonen och undrade, kommer musiken från dessa små burkar? Ja, något annat hade varit konstigt Känslan av att förlora sig in i musiken är svår att beskriva, men ni vet säkert vad jag menar.

Jag tror inte jag kunde vara mer nöjd och är glad över att ha funnit nöjet med hifi. Skulle därför vilja tacka Er på forumet som bidragit med åsikter och information, vilket till stor del gör att jag sitter med denna fina anläggning idag. Det är skillnad på anläggningar, för lite mer pengar får man så mycket mer.

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/13 :  01:12:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Trevligt, själv student vet hur det är, budgeten är ju ganska knaper. Har dock gnetat varje sommar och vid det här laget har jag lagt ner runt 70-80 loppor på anläggningen (du kan se den under profile).

Tycker du gjort kloka val, dynaudioburkarna är verkligen toppen!

Kyld öl!! Nu blev jag sugen, får kila till kylskåpet och hämta en folkis

Btw var i landet studerar du och vad? Är själv på Lith

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/05/13 :  01:40:41  Show Profile Send hal a Private Message
Grattis M.T.
Har själv en CD S-3 och är musikaliskt väldigt nöjd.
Det enda jag inte är riktigt nöjd med är ljudet när släden går in och ut, lite "plastigt". Påverkar kanske inte ljudet men skulle önska lite mer mercedes-ljud.
Vad tycker du ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/13 :  08:29:44  Show Profile Send Johansson a Private Message
Grattis till köpet!

Första anläggningen är det något speciellt med, min första "riktiga" stereo bestod av B&W 601S2 och NAD elektronik och det blev en chock att lyssna på detta när jag var van min gamla 70-tals japanstereo.

En liten vänlig varning bara, nu när du är "biten" kan det lätt skena iväg ordentligt om ingen förståndig flickvän eller moder hejdar dig. Till slut så finns ingen återvändo, varenda krona man har över går till skivor och prylar och en vacker dag står det två herrar i vita rockar utanför ytterdörren...

Jag är själv 21 år, och har lagt ut ungefär lika mycket som Rydberg hittills. Planer finns för att fördubbla den siffran inom de närmaste åren...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/13 :  09:51:36  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej Rydberg! Jag studerar och bor i Halmstad där jag läser företagsekonomi och IT, andra året av tre avklarade. Dock är mitt läsår så gott som avslutat nu. Sommarjobb (läs: pengar till skivor och nya kablar ) och ledighet hägrar.

Tjena hal. Just släden, men även fjärren, på denna annars eminenta cd-spelare är saker som inte riktigt matchar den övriga finishen. Vad gäller ljudet gillar jag vincentens förmåga att mejsla ut detaljer utan vasshet. Den ser nästan löjligt stor ut i jämförelse med förstärkaren då den är ungefär dubbelt så hög. Passar på att tacka killen som släppte den relativt billigt till mig.

Hej Johansson!
Det är inte riktigt min första anläggning, är btw också 21 fyllda. Den första bestod av denon-elektronik jag köpte begagnat och ett par b&w-stativare (DM 303). Det var även i samband med inköp av denna det nuvarande kablaget inhandlades. Det var alltså hifi-klubben som fick in mig på detta spåret, vilket de skall ha lite cred för. Tror att många med mig har haft dem som inkörsport...nu låter det som att hifi är en drog, är det? Gjorde tyvärr dock misstaget att lyssna av högtalarna tillsammans med marantz, vilket gav ett mycket mer välbalanserat ljud, med denon tenderade det hela att tippa över till den ljusa sidan.

Jag hade dock en hel del aha-upplevelser även med dessa prylar, att ljudet inte kom direkt från högtalarna utan att instrumenten utplacerades på olika ställen i rummet, ja det var ju en ny värld. Vill dock säga att med den fördubblingen av anläggningens budget jag nu gjort har jag fått ett mycket, på alla parametrar, bättre ljud. Tar din varning med högsta seriositet Dock kanske det är bättre med män i vita rockar än svarta..
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/13 :  10:02:45  Show Profile Send divander a Private Message
"en vacker dag står det två herrar i vita rockar utanför ytterdörren... "
Kan det möjligen vara några missionerande LTS:are?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/13 :  10:05:28  Show Profile Send Johansson a Private Message

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/13 :  10:14:15  Show Profile Send Rebo a Private Message
Är nya Harper skivan bra? Jag gillar Harper men ibland är han lite ojämn
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/13 :  10:31:03  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tjena Rebo!
Instämmer i det en recensent i H&M skrev: "Det är Prince-varning på Ben Harper" om senaste skivan. Således är det svårt att tycka om hela skivan. Själv faller jag pladask för ben´s mer religiösa låtar, även om jag nyss gått ur svenska kyrkan.

Någon annan kanske kommer tycka om funken, reggaen eller kravitz-öset som också hittas på denna skiva. Dock kan man generellt säga att produktionerna inte är lika avskalade som innan. Dock är detta skiva en sån där som växer, först blev mina uppskruvade förväntningar inte infriade men efter ett tag smakade denna skivas guldkorn ännu bättre.

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/13 :  14:54:48  Show Profile Send divander a Private Message
Har du gått ur Svenska kyrkan? De som håller med så fina inspelninglokaler med naturlig efterklang och allt. Som hifi-människa med önskemål om väljlidande oach naturtrogna inspelningar så bör man stödja dom.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/13 :  15:04:32  Show Profile Send Rebo a Private Message
M.Thorsen: Jag tackar för svaret. Låter som en typisk Harper av senare produktion. Ska lyssna på den
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000