HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bärbar radio till stationär förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/13 :  10:09:41  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har en litenfundering på att köpa en bärbar cd/radio som jag kan koppla in till förstärkaren i köket. Men jag har för mig att jag någon gång tidigare testade att koppla in en bärbar radio i en annan förstärkare. Men med den inkopplad gick det inte att ta emot någonting. Kopplade man ur den och satte in hörlurarna så fungerade det perfekt. Om jag har fattat rätt så fungerar hörlurarna även som antenn. Om man sätter in en sladd till en förstärkare, fungerar inte sladden som antenn?

Oops! I did it again

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/13 :  15:09:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Då ska du ha en sådan här:

En Pure Evoke-1 DAB-mottagare!

Den har både line-out och hörlursuttag. Det finns även ett utag för extra högtalare.

DAB fungerar idag runt Göteborg, Malmö, Mälardalen (Enköping, Södertälje, Stockholm, Uppsala), och Luleå.

Just den här modellen har ännu inte börjat säljas i Sverige. Evoke-1 saknar nämligen L-bandet som behövs för DAB-mottagare som säljs utanför UK. Den kostar 99 punk i UK!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/13 :  15:24:07  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tänkte ha en liten bärbar som går ner i fickan. Går det inte att lösa på något sätt?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:02:40  Show Profile Send lennartj a Private Message
Divander, jag antar att du använt en standardkabel med 3,5mm stereoplugg i radio-änden och 2 RCA-pluggar i andra änden, en sådan har nästan alltid skärmade ledare, vilka gör som namnet säger, skärmar bort radiosignalen.
Om du kan löda skulle du kunna testa att göra en egen med oskärmade enkelledare, optimal längd är nog ca 0,8m (en kvarts våglängd för FM-bandet). Viss risk för brum finns, men den är inte så stor om du kör radion på batterier/ackar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/13 :  22:42:18  Show Profile Send divander a Private Message
Bra. JAg får testa och se hur det funkar. Har någon ett förslag på lämplig kabel? Finns det några bra 3,5mm kontakter som skulle fungera med en lämplig kabel?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:53:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Förslag:
Köp en med 3,5 mm hörlurskontakt i ena änden och 2 st RCA i den andra på Clas Ohlsson för 25 kronor. FM-systemets ljud är typ 1000 ggr sämre än de eventuella dåliga egenskaper som en sådan kabel har.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  15:12:25  Show Profile Send divander a Private Message
Ja jag hade inte tänkt att satsa så mycket pengar på kabel till radion. Om det finns någon som inte är skärmad så slipper jag tillverka en.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/14 :  15:27:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Jaha nu fattar jag vad det är för diskussioner om oskärmade kablar!!

Jag måste emellertid tala om att jag inte är någon antennexpert.

En sådan typ av antenn där sladden funker som antenn t ex ett par hörlurar fungerar tack vare att den har en viss längd, som en kvartsvågsresonator. Om man kopplar en apparat som så att den ansluts till en annan apparat så har men ingen fri ände längre som kan ges olika potentialer. Jag tror att det inte spelar någon roll om sladden är osärmad eller skärmad, det kommer inte att fungera ändå. Det kanske kan fungera om du gör en lös tråd och löder på en 3,5 mm kontakt till en vanlig RCA-sladd som du slaktar, men du måste kolla vilket stift det är på 3,5 mm-kontakten som tas som antenn i den bärbara FM-radion, förmodligen är det skärmen, dvs kontaktens ände "som inte är toppen".

Jag tror att du inte kommer ifrån att du måste tillverka en specialsladd.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  19:47:38  Show Profile Send divander a Private Message
Skulle det gå om man använde en grenkontakt med två 3,5-kontakter? Att då koppla in en sladd till förstärkaren och ett par hörlurar i den andra.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000