| Author |
Topic  |
|
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 07:45:44
|
| I nya numret av HiFI&Musik testar dem högtalarkablar i prisklassen max 100 kr/meter. Jag är ute efter kablar i denna prisklass och undrar vilka man ska satsa på? Jag har en Rotel RA-02 och AE Evo 3 högtalare. Jag föredrar ett "varmt" och "mörkt" ljud framför ett ljust och kallt. Tips?? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 08:39:55
|
| Varför inte den Monster XPHP som testas i detta nummer och får bra rekommendationer? Mvh Kristofer |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 08:49:00
|
| En annan lämplig kabel är ju den Ixos 6006s som även testas i detta nummer. Den har ju enligt tidningen, en kraftfullare basåtergivning än t.om Supra PLy 3,4S. Mvh Kristofer |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 13:41:46
|
Ja, Ixos 6006s rekommenderas som en kabel med mjukt, mustigt ljud, fyllig och varm med bra bas, men den sägs även vara något rytmiskt tam. Neotech KS-1140 är ett annat alternativ med liknande karaktär som Ixos 6006, dock mer kontrollerad i basen och "romantiskt gyllen" (vad de nu menar med det...).
Generellt kan sägas att är det värme man är ute efter, så har multitrådkablar(multistrand) mer av den varan än fåtrådare/enkeltrådare (solid core). Så det är flertrådare du ska ha.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 14:45:57
|
| Vad säger ni om audioquest type 4 grabbar? Den är ju "bara" 1,2 mm tjock enligt tidningen, är detta negativt? Grövre kablar är väl att föredra, eller? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
|
Mr.Älg
Member

489 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 15:29:48
|
Köp EKK. Kostade när jag köpte för ca 5 år sedan 11 kr metern för 2,5 kvadratare. Du får förståss löda dit kontakter själv. Tekniskt sett så är den nära det ideala. Det är en enkardelig kabel (kablar med flerkardeler påverkar signalen mera, men i regel är det helt försumbart, bara i extremfall kan man höra skilland). Jag har inte läst Hifi och muskis test men antar att det inte var ett blindtest (alltså ganska värdelöst).
matte76: 1,2 kvadrat borde räcka utmäkt så länge kablarna håller sig rimligt korta, typ under 10 meter. Man kan ju alltid kontrollräkna om man är osäker. |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 15:37:15
|
Tror det är bättre med grövre kablar för säkerhets skull. Typ EKK 1.5 ggr 4. Eller Silspeak 415 kanske. Den ska låta neutralt och transparent som få och kostar 100kr metern. Jag kör på den, men jag tycker det är svårt att höra kablar. Har inte lyckats urskilja dem från vanliga standard högtalarkablar än. |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 15:39:21
|
Audioquest Typ 4 är en riktigt fin kabel, men om du vill ha en varm kabel så är den inte ett bra val.
Den har en torr, lite analytisk, karaktär med väldigt fin detaljeringsförmåga, snabb och rytmisk bas (mer kvalitet än kvanitet) och den ger bra skjuts till musiken, men den är lite åt det kalla och skarpa hållet. Det är en väldigt bra kabel att använda för att "strama upp" system med, system som kanske känns lite blodfattiga och mjuka. Även bra kabel till golvhögtalare som behöver fin och kontrollerad bas.
Jag valde mellan Typ 4:an och Supra Ply till mitt nuvarande system, men valet föll till sist på Ply. Inte bara på att den var billigare. Främst var det att Ply:n grävde mer i basen, vilket passade mina högtalare bättre (som redan är tighta och kontrollerade, så det hade varit för mycket av det goda med Typ 4:an för mig). Men jag gillar Typ 4:an fortfarande, den är som mina tidigare Audioquest F16 men mer skjuts i basen. Diskanten är hyperdetaljerad (för priset).
Typ 4:an är en "solid core" kabel, dvs. enkelledare. Generellt så har enkelledare ett mer diskantrikt och snabbare, tightare, ljud än mångtrådare (multistrand), men mångtrådarna har ofta ett "köttigare", avslappnat och fylligare ljud.
Vilka kablar kör du med nu?
|
 |
|
|
flintan
Member

663 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 16:06:59
|
Vad betyder EKK? EnKardelsKabel? ElKabel??  |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 16:11:19
|
Men tänk på en sak Matte, att vad vi än sitter och säger här, så kan detta enbart sägas vara erfarenheter som gäller med det vi har.
Jag har svårt att utala mig om din anläggning, men dina Evo 3 klarar bi-wiring (dubbla kablar). Använd detta! En idé kan vara att köra enkelledare (solid core) för diskanten och flerledare (multistrand) för basen. På Audioreview såg jag en som körde sina Evo 3:or med Qed silverkabel för diskanten, och kopparkabel för basen, med gott resultat. Men det bästa du kan göra är att försöka få låna hem lite kablar och prova.
En del tester av Evo 3 som jag läst, säger att den har ett ljud som klingar åt det varma och då kan Typ 4:an strama upp och ge mer kontroll, framförallti basen med fasthet och kontroll. Å andra sidan så har Rotel ett mer direkt, snabbt, tight, fartigt ljud. Det finns goda förutsättningar för riktigt bra ljud här.
|
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 18:06:38
|
| flintan: Varje boksatav står för en egenskap hos kabeln. EKK betyder alltså pvc isolerade enkardeliga kopparledare. Vet inte vilken bokstav som betyder vad, är inte elektriker så jag har inte brytt mig om att lära mig det men R i stället för E betyder mångkardelig. |
 |
|
|
flintan
Member

663 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 18:28:06
|
| thanx! |
 |
|
| |