| Author |
Topic  |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 10:50:34
|
jepp jag har börjat gå i uppgraderingstankar igen, jag letar efter en ny sårs till min anläggning.
jag vill ju ha dvd, fast helst utan att missa så mkt av cd-ljudet och enligt mina tankegångar just nu så tror jag att jag borde få ngt som låter tillräckligt bra som cdspelare och även funkar som dvdspelare för ca de pengar i nypris som jag har satt i rubriken, hittar jag sedan ngt beggat för mellan 5-10 som fanns i det prisspannet som nytt så vore ju det toppen....
jag har kikat runt lite granna på lite olika siter om spelare, men det blir ju så tråkigt för man tittar ju bara på de märken som man redan känner till.
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 10:54:22
|
| En bra dvd spelare och en dac kanske? |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 11:03:50
|
En bra CD/DVD Video/DVD Audio spelare för de pengarna är Rotel 1080.
Den gör inte bort sig på något område! |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 11:11:41
|
ja det skulle ju helt klart kunna vara en intressant kombination... :)
får kolla upp det.
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 11:14:28
|
ok.... pjotre, klarar den brända skivor o sånt med eller? det känns som en rätt så viktig grej i dessa dystra tider då en ny skiva kostar 200 :(
/n |
|
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 11:51:48
|
den där balanserade thulen är kanske bra? men jag vet inte egentligen, har aldrig hört den själv... vet bara att den ligger i det prissegmentet & ska vara "bra med CD's". 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 11:53:30
|
Ursäkta, jag vill inte vara "sån", men....
Varför lägga 10' - 20' på en "sårs" om du tycker det är dyrt med 200:- får en skiva? Om du tänker köra mycket brända skivor är det kanske ingen idé att uppgradera? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:16:13
|
| Har haft lite funderingar själv men lagt det på hyllan. Väntar till hösten. Det som jag själv skulle satsa på idag. Perputual dac och uppsamplare plus stora nätdelen. Sett begagnad för 12-13. Då kan jag skaffa högtalar och rumskorrigering längre fram. Som drive en Pioner 525 som harmony fick peta i en riktig digitalutgång 3-5 för drive. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:21:42
|
Thule DVD250B låter finfint för slanten (~16000:-) men är inte någon höjdare som DVD-spelare. Inte så konstigt iofs med tanke på priset, det känns bra att dom prioriterat ljudet. Jag ogillar brända cd av principskäl, men den har klarat de få brända skivor jag spelat i den...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:33:16
|
| Niklass, vet inte om den tar brända skivor... Har aldrig testat det... |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:33:52
|
Jag har själv en Arcam DV-88 som levererar både kanonbild och ett bra ljud på CD-skivor. Det var ett herrans strul på de tidiga spelarna (som t.ex. min) men Arcam har ställt upp bra (& utan kostnad) med ny mekanik, MPEG-kort och frisk mjukvara. Som nytt exemplar fritt från barnsjukdomarna kan jag rekommendera den i det prisintervallet. DV-88 Plus kostar dygga 16.000. Den käkar brända skivor både R och RW utan problem och spelar också MP3:or.
Arcam är på G med DVD-Audio nu i sommar så det kan kanske vara värt att vänta ett litet slag med investeringen. Visserligen erbjuds uppgraderingar på alla befintliga DVD-spelare men prismässigt är det nog fördelaktigare att köpa maskinen "färdig" (heter då DV-89). |
Militant Ljudrättsaktivist |
Edited by - Conan on 2003/05/13 12:35:59 |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:53:16
|
jag har redan relativt mkt skivor (org.) som jag vill fortsätta lyssna på och jag köper fortfarande skivor, bara det att jag köper kanske inte mer än 5 skivor i månaden nu för tiden, jag chansar inte lika mkt längre på skivor. Det blir att jag bränner rätt så många och då vill jag ju gärna kunna lyssna på de oxå, så ligger det till SZR.
men att bara köpa en ny DAC till min NAD t550 kanske skulle kunna vara ngt, den iden hade jag inte kommit på själv. är det P1-a från goldenage som gäoller då eller? jag har själv aldrig kollat på dacar tidigare.
edit Johansson: nej jag gillar inte brända skivor heller, men skivbranschen tvingar mig att bränna skivor. jag kommer aldrig att köpa en kopieringsskyddad skiva, inte ens om det är mitt favvisband. vem vet hur en "sårs" ser ut om tio år??? kommer jag inte alls att kunna spela de skivorna då??? vem vet, inte jag iaf, så jag tänker inte köpa söndertrasat musikmaterial, inte mer söndertrasat än det redan är på cd iaf. /edit
/n |
|
Edited by - niklass on 2003/05/13 12:56:06 |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 12:58:58
|
Hej Niklass!
Vilket kvalificerat skitsnack att musikbranchen tvingar dig att använda brända skivor! Du kan ju alltid låta bli att lyssna på musiken! Mvh Kenth |
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 13:04:56
|
Hej
Danska prylar i all ära, men....., och om man sedan även lyfter blicken från den päronformade ön därute i Atlanten till en annan lite mera maskformad ö i Stilla Havet så finns det ju även rätt trevlig elektronik från våra Japanska vänner, Typ Panasonic, Technics, Pioneer osv, dussinvara, javisst!, men de i deras sammanhang lite dyrare (7 papp o uppåt), modellerna är faktisk rätt ok!.
mvh |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 13:15:22
|
majjen03: jovisst.... ok. jag resignar härifrån nu då och slänger min anläggning i komposten och påbörjar förtvinandet
sopwith: jag åker nog tyvärr på att erkänna att jag har mkt svårt att se med öppna ögon på dessa märken, och jag har tyvärr bestämt mig redan innan, jag vill inte ha in ngt "sånt" i min anläggning. jag är ledsen om jag sårar ngn och säker på att jag missar en del kanske prisvärda produkter men så får det vara.
/n |
|
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 15:05:45
|
Hej
Det är omöjligt att såra någon som redan hänger...... , såklart att man har en massa "förutfattat med sig i bagaget", det har jag åxå, just därför brukar jag rata tex, Engelska prylar.
mvh
|
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 19:30:09
|
Fortsätter du att köpa skivor niklass så är det ok 
5st/mån är nog ganska normalt? (i snitt) tror jag själv ligger där. Spelar dock mina brända skivor i datorn och i bilen, vill ju inte "smutsa ned" i finrummet  |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 19:35:48
|
Öööö grabbar man får faktiskt kopiera skivor för enskilt bruk mellan nära och kära.
P:S sk kopieringsskydd går att plocka bort .........................
|
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 22:38:12
|
om man sedan även lyfter blicken från den päronformade ön därute i Atlanten till en annan lite mera maskformad ö i Stilla Havet så finns det ju även rätt trevlig elektronik från våra Japanska vänner, Typ Panasonic, Technics, Pioneer osv, dussinvara, javisst!
Ja, dussinvara på flera sätt. Livslängden på de märkenas modeller kan räknas mer i antal månader än antal år. Min Pioneer DV-646 var helt ny modell för hösten när jag köpte den i december 2001, nu är den ur produktion sen något drygt halvår tror jag. Det ger ett lite tveksamt andrahandspris milt sagt... 
Öööö grabbar man får faktiskt kopiera skivor för enskilt bruk mellan nära och kära. P:S sk kopieringsskydd går att plocka bort .........................
Jojo. Personligen tycker jag det känns bättre att ha en riktig originalskiva med konvolut och allt. Mindre rationellt kanske, men hey, it works for me 
Jag skulle titta närmare på Arcams DVD-spelare. Blev imponerad av DV-88:ans CD-ljud när jag var i köpartagen... ...eller kanske en billig vettig DVD som transport (Pioneer DV-454 kanske?) och en vettig DAC till det (Harmony Design DA9 kanske...?)
Jag får hem en DA9 på lån om nån vecka eller två, så jag får återkomma om hur kombon DV-646 + DA9 funkar...  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 07:50:47
|
jag har lyssnat på Arcams surround stärkare och det ljudet tyckte jag inte om, tyvärr. men det är nog iofs närmare två år sen så det borde ju ha hänt lite sen dess.
ta bort kopieringsskyddet? hur går det till? har jag missat ngn intressant tråd nu eller?
/n |
|
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 09:22:30
|
jag har lyssnat på Arcams surround stärkare och det ljudet tyckte jag inte om, tyvärr. men det är nog iofs närmare två år sen så det borde ju ha hänt lite sen dess.
Jag vet inte hur mycket det har hänt sen dess (det är ju möjligt dock), däremot så har ju alla märken prylar som de är lite bättre på än andra delar av sortimentet. För Arcam tycker jag det är CD/DVD-spelarna som är lite bättre. De förstärkare jag hört tyckte jag inte lät så fasligt kul, men CD/DVD-spelarna är prisvärda prylar som ger ett klart trevligt ljud...så det kan nog vara värt att undersöka iaf  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 11:29:14
|
| Du har troligtvis hört om den tidigare men iallafall: Primare V25. Klarar alla format inkl mp3. Ligger på knappt 13 lapp. |
 |
|
| |
Topic  |
|