HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/08/08 :  08:32:57  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Man tackar för åsikterna Johan. De andra hifi tokiga jag pratat med i min vänskapskrets verkar tycka likadan som du. Då blir nog en transistor stärkare, har lyssnat på en hel del såna och vet till och med vilken som passar mig bäst.

Ska dock passa på att lyssna på rörförstärkare om jag råkar stöta på nån.

Go to Top of Page

StefanN
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/08/08 :  09:20:04  Show Profile Send StefanN a Private Message
Som jag skrivit i nån annan tråd så har jag en Audio Innovations 300. Det är i princip den billigaste rörhäcken man kan hitta. Ligger på 2x10W. Ca 10 år gammal. Orkar INTE driva en högtalare med låg känslighet eller underlig fasgång/impedanskurva. Provade med ett par hembyggda discoskåp med 12:or. Lät direkt illa!

Däremot, när jag fick tag på ett par Newton (Audio Dala, Peter Svensson, Borlänge) så blev det liv i den. Antar att det inte är många som vet vad det är för nåt. En 220cm hög kvartstonspipa med bredbandare (semihembyggda...), med en MYCKET hög känslighet. Denna kombination spelar orgel så att det skakar i hela huset. Låter dock lite tråkigt på rock med mycket diskant. Och det är främst rörsteget som är skyldigt till lite svag diskant. MEN, jag har ännu inte hört någon transistorstärkare (inklusive Krell!) som det är lika njutbart att lyssna på en sångare (kvinnlig eller manlig), med några få instrument som ackompanjemang, på.

Och, som skrivet ovan, den kan få lite problem när det ligger en väldig ljudmatta utbredd. Då blir det problem med upplösningen.

Just nu står rörstärkaren som kontorsförstärkare och driver ett par Kef Cresta 1. Mycket njutbart! När den kommer hem igen så skall det bli snabbkoppling mellan den och en kraftigare transistorstärkare för att kunna välja vilken typ av ljud man önskar.

För att sammanfatta, billigt rör spelar underbart med rätt utrustning och rätt musiksmak. Inget för den lomhörde popdåren precis. Har inte hört moderna rörmaskiner på fem(?) år. Utvecklingen kanske har gått framåt?!

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/08 :  09:47:49  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Till Flint.
"Copland gör inte bra rörförstärkare" ???? Och så jämför du med genomsnittliga transistorförstärkare. Kan du specificera mer vad du jämför med?

Lite trampad på tårna måste jag erkänna att jag blev eftersom jag sitter med ett Coplands CTA 505 slutsteg som jag är enormt nöjd med. Om tidningars recensioner har något värde så delar på High Fidelity, Hifi Choice och What Hifi min entusiasm för detta slutsteg. Visst funderar jag då hur du kan kalla det dåligt.

Till Lindvall.
Copland har haft en omstrukturering och är numera helt Danskt. De har bytt ut hela produktprogrammet och designat om grejerna in och utvändigt. Om jag inte helt är ute och cyklar så har de inte längre något rörförstärkeri sitt program så det du hörde i Malmö var det "nya" Copland som inte var rörförstärkare.

Personligen är jag otroligt nöjd med mitt Coplandslutsteg. Det spelar skjortan av de grejer hag haft tidigare, som tex Primare a20 MkII, Onix OA30, Rotel RB991, Micromega AMP. Om jag skulle skaffa transistorförstärkare som spelar lika bra, engagerande, mjukt, osv så kostar det våldsamma pengar. Det Mark Levinson 333.5 som jag hörde hos Jorma för någon vecka sedan är vad jag spontant kommer att tänka på...... Så jag kommer nog att behålla mitt Copland CTA 505 och vara lyckig med det.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/08 :  10:25:28  Show Profile Send Flint a Private Message
Till StefanB

Min uppfattning är som sagt subjektiv och grundar sig på en inte alltför färsk test där resultatet var enhälligt för alla inblandade, både rör- och icke-rörfrälsta. Jämförelseobjekt var en rörförstärkare av annat märke. Kanske har senare modeller ändrats till det bättre. Medger att mitt uttalande var kategoriskt men även jag har den egenheten att ibland dra förhastade slutsatser. Man lämnar gärna ett märke när man märker att det inte alls var vad man hade tänkt sig. Hur många testar alla modeller av ett visst märke under säg en femårsperiod innan dom skapar sig en uppfattning. Man hinner inte med så många uppfattningar då under ens aktiva lyssnarliv.
Att din förstärkare spelar mer musik än det du nämner förstår jag. Det hindrar inte att det finns andra maskiner som också gör det. Som driven rörbyggare vet jag att det behövs mycket lite för att förstöra en bra konstruktion. Fel kondensator på ett viktigt ställe kan döda. Min uppfattning om Copland behåller jag dock eftersom den är subjektiv.
Behåll din du med. Föra en givande diskussion kan vi i alla fall.

Mvh

Edited by - Flint on 2002/08/08 13:37:3
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/08 :  13:29:30  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Måste i sammanhanget nämna om ett litet test som de gjorde på Frankfurtmässan. Jorma besökte den mässan och har berättat lite om sina intryck och "testet" gick ut på att spela i en anläggning med tre olika sorters förstärkare. Jag citerar Jormas hemsida:

"
JM Lab Utopia med KR Enterprise Kronzilla

Dessa välljudande pjäser fanns i Tyska magasinet AudioPhiles demorum tillsammans med :

Audio Physiks nya digitala effektförstärkare och Pass Labs effektförstärkare.

Dom körde ett demo/test med ca. 35 personer i publiken. Jämförelsen var mellan olika typer av effektförstärkare.
Resultatet var minst sagt spännande, och visade vart utvecklingen troligtvis kommer att gå.
Signalkälla var en Accuphase DP 85 SACDspelare.
Och en andra omgång med en Linn LP12 vinylspelare och pickupen missade jag tyvärr, men antar att det var något högklassigt. Det var inte samma musikstycken, därför att testet inte handlade om signalkällan.
Till försteg användes en Mark Levinson förförstärkare.
Man började med rörförstärkaren och skiftade sedan högtalarkablarna till Pass Labförstärkarna som fick representera en "normal" transistorförstärkare, för att till sist avsluta med digitalförstärkarna.
Först ut var SACDspelaren med ca. en minuts lyssning med vardera effektförstärkarna. Och sedan en runda till med vinylspelaren som signalkälla.

Efter detta fick vi 35 personer i publiken rösta fram favoriten.
27 inkl. mig själv röstade på rörförstärkarna.
8 röstade på Pass Lab.
På andra plats var samtliqa 35 för digitalförstärkarna.

Skillnaden var minst mellan rörförstärkarna och digitalförstärkarna. Dom spelade bägge med mycket detaljer i ljudet i hela registret, men ändå mjukt och fint.
I jämförelse mellan dom och Pass Lab, så var ljudet från Pass Lab en bit hårdare, och även lite "skramligare".
Inte att det lät illa på något sätt. jag skulle inte haft något emot att äga dessa Pass Labförstärkare.

Och det kanske ger en liten fingervisnig åt vilket håll förstärkarbyggena kommer att gå i en snar framtid.

Prismässigt var också Audio Physiks digitala slutsteg billigast med en prislapp på ca. en tredjedel av
Kr Enterprise slutstegen. som kostar 50 000 Euro i Tyskland.

Mer om detta kommer i nästa nummer av AudioPhile som kommer ut någon gång efter sommaren."

Har man tokmycket pengar och vill ha det bästa ljuden skall man med andra oerd satsa på rör, det är min partiska slutsats.

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/08/08 :  13:38:04  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

Till Flint.
"Copland gör inte bra rörförstärkare" ???? Och så jämför du med genomsnittliga transistorförstärkare. Kan du specificera mer vad du jämför med?

Lite trampad på tårna måste jag erkänna att jag blev eftersom jag sitter med ett Coplands CTA 505 slutsteg som jag är enormt nöjd med. Om tidningars recensioner har något värde så delar på High Fidelity, Hifi Choice och What Hifi min entusiasm för detta slutsteg. Visst funderar jag då hur du kan kalla det dåligt.

Till Lindvall.
Copland har haft en omstrukturering och är numera helt Danskt. De har bytt ut hela produktprogrammet och designat om grejerna in och utvändigt. Om jag inte helt är ute och cyklar så har de inte längre något rörförstärkeri sitt program så det du hörde i Malmö var det "nya" Copland som inte var rörförstärkare.

Personligen är jag otroligt nöjd med mitt Coplandslutsteg. Det spelar skjortan av de grejer hag haft tidigare, som tex Primare a20 MkII, Onix OA30, Rotel RB991, Micromega AMP. Om jag skulle skaffa transistorförstärkare som spelar lika bra, engagerande, mjukt, osv så kostar det våldsamma pengar. Det Mark Levinson 333.5 som jag hörde hos Jorma för någon vecka sedan är vad jag spontant kommer att tänka på...... Så jag kommer nog att behålla mitt Copland CTA 505 och vara lyckig med det.

Till Stefan B, Har du lyssnat på Edison Triod och jämfört denna
med din Copland. Det skulle vara intressant att höra
vad du tycker om dessa rörförstärkare i en jämförelse.
Dessutom vad kostar en CTA 505? mvh arcamm

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/08 :  13:38:31  Show Profile Send Flint a Private Message
StefanB

Då finns det hopp för framtiden.

Edited by - Flint on 2002/08/08 13:41:4
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/08 :  14:00:26  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hoppet är väl det sista som överger människan, så visst finns det hopp.

Du som konstruerat rörförstärkare, finns det något jag kan modifiera för att göra Coplandslutsteget bättre?????

Copland CTA 505 kostade ca 20 000 kr i Sverige, och ytterligare kanske 10 000 kr utomlands. Men det finns som sagt inte längre i produktion.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/08 :  14:05:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag skickar dig ett mail i stället så slipper vi bli påhoppade av
dom som citerar artiklar men aldrig byggt. OK. Det kommer under
eftermiddagen. Jag vill tänka igenom vad jag ska skriva.

Jag är RÖRANDE enig med mig själv. (F.Flintstone
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/08/08 :  15:30:00  Show Profile Send lindvall a Private Message
>>>StefanB, Tack för klargörandet angående malmömässans Coplandförstärkeri! Trodde dom bara gjorde rörstärkare, därav min något förhastade slutsats

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/08 :  16:17:29  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Svar till EAR

Gott. Bra svar.
Jag blev lite orolig ett tag.

Där var väl inget att vara orolig för rör är rör och det kan vi förmodligen vara rörande ense om sen om det är trioder eller större AB
stärkare så finns väl" magin "kvar.När man en gång börjat med rör är det svårt att sluta.
<<QUAD-Klubben - Vihar rätt Ni har fel>>

Nostalgi är kul
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/08 :  16:22:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Fred

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000