Author |
Topic  |
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 19:05:32
|
Ja jag hoppas att det är en självklarhet för alla att jämföra med "jämförbara". Självklart så skall man även jämföra med andra prisklasser. Men det är en helt annan sak. En produkt är ju inte dålig bara för att en tio gånger dyrare är bättre. Även om priset på den dyrare är motiverat av ljudskillnaden. |
Oops! I did it again |
 |
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 19:09:30
|
Jag har aldrig läst något annat är positiva recentioner i svensk hifipress på supra ply 3.4. Det verkar dock inte som att medparten av forummedlemmarna som har testat kabeln håller med. Kan reklamintäkter som har med saken att göra måntro? Att svensk hifipress är väldigt rädda om sina annonsörer är väl knappast någon nyhet.. hur som haver.. tips på alternativ till ply 3.4 var det ja. Van den Hul clearwater (heter den väl om jag inte missminner mig) har jag testat mot supran med gott resultat. I mitt tycke en trevlig kabel som erbjuder bra ljud för pengarna. |
 |
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 19:31:55
|
quote: Van den Hul clearwater (heter den väl om jag inte missminner mig) har jag testat mot supran med gott resultat. I mitt tycke en trevlig kabel som erbjuder bra ljud för pengarna.
Det är inte direkt det intryck jag har av denna kabel. Har testat att köra den fullregister med (utan överdrift) katastrofalt resultat. Allting blev lättviktigt och utan kropp. Tyngden i basen var som bortblåst, samtidigt som det lät som att vissa frekvenser i mellanregistret började "sticka ut" på ett onaturligt sätt. Visst, kabeln kan även beskrivas som luftig och med hög upplösning men med ovan nämnda brister så gick det inte att lyssna på musik genom den hur som helst.
Möjligen att den kan fungera bra till mellanregister/diskant i en biwire konfiguration, detta var i alla fall det sätt som han jag sålde kabeln till hade tänkt att använda den.
Har f.ö. även testat en Supra 2.5 kabel med vanligt runt tvärsnitt och den lät inte mycket bättre den. Lättviktig och med en förmåga att ta udden av alla konturer i musiken, vilket ledde till att musiken i det närmaste totalt tappade förmågan att engagera.
Supra Ply kan jag dock inte uttala mig om, det är möjligt att den är mycket bättre.
|
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 20:06:57
|
"Menar ni verkligen att ni inte har hört några kablar som låter sämre? Är dom så otroligt dåliga, eller ha ni inte hört några billiga och enkla kablar?"
jag menar på fullaste alvar att jag inte har hört någon kabel som är sämre... har hört en del kablar som är billiga och alla dessa har varit betydligt bättre än supran, med undantag för högtalarkabel från ok som var lite sämre... fast man hörde ändå de där instrumenten som saknades med den...
|
 |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 20:56:10
|
"Jag har aldrig läst något annat är positiva recentioner i svensk hifipress på supra ply 3.4. Det verkar dock inte som att medparten av forummedlemmarna som har testat kabeln håller med. Kan reklamintäkter som har med saken att göra måntro? Att svensk hifipress är väldigt rädda om sina annonsörer är väl knappast någon nyhet.."
Nja, jag håller inte riktigt med om detta. HiFi & Musik hade en Supra Quattro med i testet, och de gillade den inte alls. De tyckte den lät tam. Men visst brukar Primare, Advantage m.fl. få bra recensioner i svensk hifi-press, det är bara det att de hyllas i internationell hifi-press också så det kan ju tänkas vara som så att de faktiskt *är* bra också. :-)
Hi-Fi Choice gillar Supra Ply: http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/305_printreview.htm http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=415
Andra tester: http://www.tnt-audio.com/accessories/ply34s_e.html http://www.gmx.cz/engpages/kab_r_supra_uk.htm
Åsikter om Supra Ply 3.5 från Audioreview: http://www.audioreview.com/Cables/Supra+Ply+3.4/PRD_116621_1584crx.aspx
Test av Supra Ply 2: http://www.home-entertainment.co.uk/archive/reviews/425_printrev.html
Omdömena tycks positiva. Klart, öppet, distinkt ljud som dock spelar något framåt, mot lyssnaren. Passar inte system som låter lite ljust, analytiskt och hårt. Det kan jag skriva under på gällande min Supra Ply 2.
Angående kablar som låter sämre än Supra: tja, det beror ju på systemet. Audioquest F-14 var fantastisk mellan NAD 306 och Dali 104:or, men mellan NAD 306 och Audio Pro A4.42 Live försvann basen och ljudet blev väldigt analytiskt med väl skarp diskant. Med Tara Labs Omni så kom basen tillbaka, mellanregistret värmdes upp och ljudet blev mer balanserat. Till mina ALR/Jordan passar Supra Ply 2 bäst. Men det innebär inte att jag tycker de tidigare kablarna var usla, de gjorde bra ifrån sig i de systemen de var - men de passar inte mitt nuvarande system.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 22:46:00
|
jag borde kanske tillägga till mitt förra inlägg att jag och även andra har upplevt samma sak med fler system än mitt eget... |
 |
 |
|
cabasse
Member

114 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 22:56:50
|
Du kanske skall skaka kabeln lite så kanske det ramlar ut en hel orkester? |
Vissa saker kan inte värderas i pengar. |
 |
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 07:53:32
|
Jag kan tillägga att det stora svenska företag jag jobbar på har utvecklat en egen kabel som används till strömförsörjning av känslig utrustning. En en slump (faktiskt) så har den precis samma design och storlek som Supra Ply 3.4! Tunna koppartrådar som ligger som en platta och är förtennade på utsidan.
Tydligen så var det till och med en liten tvist om patenten på designen just av detta skäl.
Roligt att två olika företag kommit fram till samma sak även om applikationerna skiljer sig lite. |
 |
|
s60761
Member

312 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 08:17:14
|
Ja som synes är att det finns blandade åsikter angående Supra PLY 3.4 .. Det man ska tänka på att "högtalarkabeln" är en bit av hela systemet och i vissa system passar den bättre andra sämre helt enkelt. 
Detta har att göra med Impedansanpassningar mellan Högtalare - Kabel - Slutsteg. Och även Induktans och Capacitans spelar in. Inte nog med det kan man lägga till klangliga balansen på hela systemet. Ex. en ljust klingande kabel kanske inte passar till ett ljusare system....
Det bästa är att prova hem några kablar och prova på befintligt system.. |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 05:26:46
|
För sina pengar är den ett fynd om den passar anläggningen. Italienska tnt på nätet har gett den positiva omdömmen om jag minns rätt.  |
Bravo  |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
larson
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 12:46:35
|
mangew: Var kan man hitta en beskrivning hur man gör en RG62-kabel á la Risch? Jag har själv Supra Ply 3,4 och provar gärna att tillverka en RG62.
mvh larson |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 14:33:39
|
Jag använder Ply 3.4 Har kört den med Magnepan, MonitorAudio och Mirage med flera olika kombinationer av stärkare/CD. Har aldrig haft problem med vasst ljud, den har fungerat fint i de flesta sammanhang. Att det finns bättre kablar är väl ingen nyhet, men då får man betala MYCKET mer?
Att påstå att hela instrument försvinner verkar nästan lite löjligt (no offence), hur ska kabeln veta att det är en gitarr? Om det fanns någon form av frekvens-dämpning skulle ju även annat försvinna! Skulle gärna vilja ha tips på vilken inspelning det gäller så jag kan testa. |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
hillerboy
Member

118 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 15:21:11
|
Hej!
Jag vet av erfarenhet att Ego-serien samt Supra Ply 3,4 funkar lysande tillsammans! |
*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se |
 |
|
Meyer
SW-hantering

209 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 16:27:37
|
En sak till. Något som kan göra mycket för en kabel har jag märkt är kontakteringen. Jag tog och lödde å klämde vettiga kontakter till min tara labs nexa kabel och skillnaden vart helt enorm. Så, det kan vara ett tips till er som är lite besvikna på era kablar. |
lyssna först, bedöm sedan. |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 18:03:32
|
När vi är ändå inne på Supra är det någon som har testat deras bästa högtalarkabel Sword heter den väl eller hur nån som har
/PO |
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 19:58:53
|
Jag har Sword. Jag hade Ply 3,4/S innan men ville byta upp mig. Och eftersom jag gillar Supras alla typer av kabel var valet ganska enkelt. Tyvärr får jag nog inte ut maximalt av den med min anläggning. Men nu har jag en kabel att växa i och det blir billigare i längen än att bara göra små uppgraderingar. Sedan fick man ju en snygg trälåda med på köpet också.
 Och snygg är ju kabeln också med sina 6mm2 i blå färg.
  |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 21:09:08
|
Matså
Supra Ply är väl 1:a valet för de pengar den kostar, 90:-/meter. Haft själv innan uppgradering och instämmer med kritiken: basen är bäst och hänger väl med även dyrare kablar. Tappet ligger i mellan och uppåt. Vässan som vissa menar, ligger nog i att denna kabel visar att det finns i den övriga anläggningen. Min erfarenhet är att kablar sällan vässar ljudet (undantaget AQ diamondback.... huhhhh så dåligt), däremot halvdana stärkare... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
Topic  |
|