HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarbygge - gör hål + element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/13 :  14:09:52  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Dax snart att starta nytt högtalarbygge. Det är åratal sedan sist. Och nu blir det MDF istället för spånplatta. Denna gången tänkte jag fräsa upp hålen med en överfräs. Hur beter sig en sådan? Drar den mycket åt nåt håll? Är det lätt att göra runda hål? Det är egentligen bara hålet till basen som behöver fräsas eller sågas, dom andra hålen kan jag skära upp med borrmaskin.
Och hur viktigt är det att försänka elementen på en liten låda där baffen slutar 2 cm på sidan om elementet?

Någon som känner till något om seas g17re/p, den med glasfiberkon och fasplugg? Tillverkarens (dav seas) uppgivna frekvensgång ser ju helt kanon ut... Frågan är bara om det har några konstigheter för sig som tillverkaren inte är så pigg på att tala om...

Pac
200.000-klubben

22008 Posts

Posted - 2003/05/13 :  14:26:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Välkommen till forumet!

Om du söker i våra arkiv så har vi haft många, långa och detaljerade diskutioner om hur man använder en överhandsfräs och vilka tillbehör man behöver för att försänka element. Både jag och NAGREF har skrivit "bruksanvisningar".

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/05/13 :  15:14:49  Show Profile Send bassman a Private Message
Det viktiga är att den är fast förankrad i centrumhålet och att man kör en jämn rörelse, samt att inte belasta den för mycket, dvs fräsa för djupt på en gång. Kör tester på spill först.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/13 :  15:21:58  Show Profile Send divander a Private Message
Att fräsa hål är både enkelt och roligt. Inte behöver det vara så dyrt heller. Jag köpte en överhandsfräs på Rusta för 299:- Den fungerar ganska bra. Det är ett litet glapp i den. Så är man inte tillräckligt försiktig så kan det bli ett litet märke där man går ner och där man går upp. Men det är inte mycket krångligare än att såga. Men det blir betydligt bättre.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/05/14 :  08:51:10  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Det trevliga med överhandsfräsen är ju att man kan försänka elementen i baffeln genom att fräsa en försäkning runt hålet som elementet passar i...blir mkt snyggt och är säkert bra för baffeldiffraktionerna...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  09:48:20  Show Profile Send divander a Private Message
Ja det blir ett bättre slutresultat om man fräser ner kanten. Och det tar bara några minuter extra. Det är väldigt kul när man kan få ett så bra reslutat som det blir om man fräser ner elementen snyggt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/05/14 :  12:30:40  Show Profile Send bassman a Private Message
Japp, gör man rätt blir det vrålsnyggt.
Som en liten kuriositet kan jag nämna att jag fräste isär alla mina MDF-skivor till mina kloner. Jag började med sticksågen, men det visade sig att den "ställde sig på sniskan" efter några decimeter, så kanterna blev helt sneda, och jag hade inte cirkelsåg, men var besluten att ha skivorna färdiga den dagen, så jag fräste ur dem.
Det var lite knepigt, och blev några hack, när jag stannade upp för att byta position, men det funkade. Det blev en helt proppfull ICA-kasse med damm oxå, förutom det som satt kvar på väggarna.
Som sagt, det blev några meter fräst den dagen.

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:05:55  Show Profile Send divander a Private Message
Den som är envis och har lite fantasi kommer långt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:07:29  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jag har nyss köpt en handöverfräs för att använda till mitt ProAc-klon-bygge (pga att Lunds Snickeri var extremt dryga), men hittar faktiskt ingen "manual" här på forumet som utlovades. Är det någon som såhär på rak arm kan peka mig till rätt tråd?
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:28:19  Show Profile Send bassman a Private Message
Du måste kryssa för Archived Posts.
en länk: http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=911&SearchTerms=fräsa

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000