Jag tänkte försöka med att "slå i gängor" för högtalarens skruvar. Som det är nu har jag träskruv, men jag är rädd att det blir "gängpaj" och att jag får svårigheter med att dra fast elementet ordentligt. (Jag tänkte måla om högtalarna och behöver montera loss elementen så småningom).
Några tips, vad ska man använda? Problemet är att för ex. diskanten (CT62) så är det en ganska liten marginal från skruvhålen till hålet för diskanten. Risk för att förstöra MDFen?
Gänga för spikes är nog lite lättare. Hålen för högtalarskruvarna sitter för nära elementhålet för att jag ska kunna borra. Borde finnas något man trycker till på baksidan, typ islagsmutter, så man slipper borra. Någon annan?
Om du vill slippa borra måste du ju minska dimensionen på skruven (eftersom islagsmuttern/förbindningsmuffens godstjocklek "äter upp" hålet). Kanske går att använda vanlig mutter och taggbricka till diskanten?
Kan man inte vända på flikarna som man skall slå i? Då skulle den gängade delen ligga utanför mdf:en. Ett betydlit krångligare alternativ kunde vara att borra små ej genomgående hål i muttern. Sen trycker man i små spik som man nypt skallen av. Sen slår man i muttern och spikarna håller den på plats. Som sagt en betydligt krångligare variant.
Gör en platta som du limmar fast på baksidan av frontbaffeln. I plattan fixar du ett hål så att diskantelementet får plats. Sedan borrar du och gängar fästhål för elementet i plattan.
//henrik
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975
Popnit blir det. Skämt åsido, jag kanske ska se över det där med blindmutter samt en skiva på baksidan.
Tackar för tips.
PS.Snart kommer en massiv mätningsorgie på mina monitorer. Samt en del "svordomar" över enkla saker som jag helt missat och kanske ett och annat förvånande resultat. DS