HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Designteorier för Tube traps eftersökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hans
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:32:29  Show Profile Send hans a Private Message
Hej,
Tube traps verkar vara ett intressant DIY project, jag har med ljus och lykta sökt bland de länkar som finns på forumet men inte lyckats finna (eller inte förstått) några som behandlar hur man omvandlar oönskad 'frekvenspuckel' till storlek på tube trap:sen (höjd ,diameter etc.)
Någon som vet mer?

/Hans

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/13 :  17:55:32  Show Profile Send Pabo a Private Message
Såg en tråd om samma ämne för några veckor sedan.

Det handlade om en variant som man gör mha rörskålar, dvs isoleringsrör av gullfiber. Tydligen finns det ett företag i Växjö som för dem vilket innebär att man inte behöver beställa 100st åt gången. Diametern har betydelse för frekvensen men höjden påverkar nog bara mängden absorbtion. Det fanns en amerikansk hemsida där de använde 40cm skålar vilket skulle ge absorbtion ner till 50Hz har jag för mig.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/05/13 :  23:11:13  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
www.headphone.com/EditorialHeadroom/RoomTubes.asp" target="_blank">http://web.archive.org/web/20010210071618/www.headphone.com/EditorialHeadroom/RoomTubes.asp

bra artikel om tube-traps

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2003/05/13 :  23:26:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
www.headphone.com/EditorialHeadroom/RoomTubes.asp" target="_blank">www.headphone.com/EditorialHeadroom/RoomTubes.asp" target="_blank">http://web.archive.org/web/20010210071618/www.headphone.com/EditorialHeadroom/RoomTubes.asp



Är det verkligen tube-traps?

Tube-trappen är en friktionsdämpare, de som beskrivs är nog mer åt helmholtz resonator hållet imho.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:41:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Hans,
jag har en bok om detta skriven av Ingaard (en av världens främsta akustiker, bor nu i USA men är från Sverige ursprungligen tror jag). Det är mycket komplicerat och du bör ha goda matematiska kunskaper för att kunna tillgodgöra dig toerierna. Alla övriga "teorier" jag läst om s k "tube traps" är oftast ren bull-shit! Det finns ingen kokboksformel eftersom väldigt mycket handlar om anpassning av strömningsmotstånd.

Men som PAC är inne på så handlar det lite om att de inte enbart är resistiva absorbenter, utan också har reaktiva egenskaper. Men det är ju inget direkt fel med det!

Leoaretis och PAC,
Länken ovan handlar faktiskt inte om varken "Tube Traps" eller helmholtzresonatorer. Den handlar om kvarts-våglängds-resonatorer!


Hälsningar
Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:14:36  Show Profile Send celef a Private Message
mmm... tubetraps!!

sound pollution
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:03:24  Show Profile Send Isidor a Private Message
Ahhh, de mytomspunna Tube Traps. En hel del dumt har jag också läst om egenskaper och verkningssätt, men om Uno Ingård (mycket riktigt svensk) har skrivit något om dem så är det garanterat rätt in i minsta partikelrörelse.

Tube traps är huvudsakligen resistiva absorbenter med en viss reaktiv "bonusverkan" för låga frekvenser när väggarna bildar ett massa-fjädersystem med luftkaviteten innanför. Liksom alla reaktiva system är avstämningen viktig, men det reaktiva/resistiva verkningssättet gör det hela ännu mer komplicerat. En konstruktion med diametern 50 cm är i bästa fall effektiv ned till ca 80 Hz varefter absorptionsfaktorn faller som en sten för lägre frekvenser.

för att svara på den ursprunglia frågan så har en välkonstruerad 50 cm tube trap alltså en absorptionsfaktor omkring 1 ned till 80 Hz och kanske 0.2 vid 40 Hz. Om den också är 2 m hög så har den en area på ca 3 m^2 vilket ger ekvivalenta absorptionsarean ca 3 m^2 ned till 80 Hz och ca 0.6 m^2 vid 40 Hz. Detta skall jämföras med att ett normalt rum har kanske 10 m^2 ekvivlent absorptionsarea i det här frekvensområdet (väggar, golv, tak och fönster fungerar som panelabsorbenter). Man behöver alltså stora tube traps i rummets samtliga hörn för att få bra verkan från övre basen och uppåt. För mellanbasen och lågbasen blir tube traps tyvärr alltid ineffektiva så man kan glömma att t.ex. eliminera en hemsk 50 Hz-mod i rummet på detta sätt. Detta kräver en väl avstämd s.k. Helmholtzresonator istället som koncentrerar absorptionen till ett smalt frekvensområde.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:22:34  Show Profile Send celef a Private Message
funkar alltså på samma sätt som att placera en *mineralullsvägg* på ett avstånd av 50cm från reflektiv vägg, som oxå lär funka som en massafjäder...

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:27:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har räknat en del på membranabsorbenter av den här typen



och med membran bestående av exempelvis 1mm stålplåt och 4mm bitumenfolie
så verkar det gå att komma långt ned i frekvens
utan att luftspalten blir alltför djup (ca:5-10cm). Jag tycker att dom
verkar intressanta för att dom tar minimalt med plats, dom
kan byggas på väggen eller i taket.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:40:37  Show Profile Send Isidor a Private Message
Förutom helmholtzabsorbenter så kan man naturligtvis också "bättra på" rumsbegränsningsytornas naturliga panelabsorption med mer medvetet avstämda panelabsorbenter. Är man dock ute efter maximal effektivitet i ett smalt frekvensområde (för att komma åt enstaka smala problemfrekvensområden) så är helmholtztypen att föredra eftersom de går att göra mer volymeffektiva.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:45:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Igår hade vi möte med en duktig akustiker, vi talade om akustik och han nämde alla
sätt att dämta olika frevenser, lustigt nog nämnde han aldrig tube traps.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:58:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Tja, mina väggar består av betong så dom behöver nog all hjälp dom kan få . Har även tittat på spaltabsorbenter men hur jag än räknar så blir det antingen väldigt breda eller tjocka brädor om luftspalten bakom skall vara hanterbar samtidigt som frekvensavstämmningen blir låg. Jag har också varit lite orolig för att teorin inte skall överensstämma med verkligheten och att jag då skall bli sittande med en absorbent som är effektiv där det inte behövs. Ett annat alternativ är då att gå på kaosteorin och variera spaltbredden samt hoppas på det bästa men det ville jag inte prova.

För att hålla mig till ämnet, kan tyvärr inte hjälpa till med tubetrapsen .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/05/14 19:00:04
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/14 :  19:13:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

du kan ha spalt i hörnen

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/14 :  19:42:11  Show Profile Send Isidor a Private Message
Niklas,

Tube traps är ingen principiellt väldefinierad metod utan mer en hybrid av andra metoder (som akustikern säkerligen beskrev). De är också klart överskattade, åtminstone om vi bara diskuterar absorption i basområdet.


Dahlberg,

En helmholtzabsorbent blir 4 ggr mer effektiv om man placerar öppningen i ett hörn än mitt på en vägg. Därför är det bra att t.ex. stjäla ett eller några hörn i rummet för kaviteterna och placera portarna vid golv eller tak. Lämpligtvis gör man portarna variabla i längd och med likaledes variabelt strömningsmotstånd för bästa avstämningsmöjligheter. På detta sätt undviker man eventuell feldimensionering.

Själv förespråkar jag en bra equalizer (helst parametrisk) eftersom detta är bra mycket elegantare, åtminstone om problemen mest består i en eller flera toppar (dalar är värre, men som tur är också subjektivt mindre märkbara). Rumsmoder är av minimumfastyp vilket gör att konstant amplitud också ger konstant fas. Equalizern kan användas i enbart lågfrekvensområdet om man är rädd för att elektroniken påverkar välljudet för högre frekvenser.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/14 :  20:03:10  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Dahlberg: BILLY!!!!! :)

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/05/14 :  20:22:00  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
kempi: billy som i bokhylla?

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/14 :  21:55:36  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Kemppi överlåter det åt Dahlberg att förklara dess funktion, men ja det är bokhyllan vi pratar om

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:54:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Ok, här har vi basabsorbenten "Billy" igen, den är inte provad men den borde funka rätt så bra. Iden är delvis plockad från skisserna ovan.

Edit: Bakstycket flyttas till framsidan efter en viss justering av breddmåttet och en spånplatta (svart) utgör nytt bakstycke. Ett hyllplan sparas för stabilitetens skull,det i mitten om någon undrar . Frekvensavstämningen kan flyttas nedåt genom att limma exempelvis bitumenfolie på insidan av det tunna membranet. Den måste bli tät så fronten limmas och det nya bakstycket skruvas tillsammans med en tätningslist (så att det går att komma åt insidan för ändringar).



Angående EQ så har jag redan en inbyggd i mitt digitala filter som jag använder så här. Output-EQ justerar för frekvensgång mätt på 1m för diskanten och 5cm för basen (inget rum med i mätningen). Input-EQ justerar för frekvensavvikelser under 250hz där rummet är med i mätningen, inga större justeringar för höger kanal men lite mer för vänster kanal.
Jag har bara justerat för topparna i frekvensgången.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/05/15 08:30:22
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/05/15 :  07:57:45  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ok, så det är sett ovanfrån då alltså?

och så tar man bort så många hyllplans som behövs och sätter dit "resonansplattan" istället?

det är fiberglas i mitten?

smaarrt! :)

/rickard (som snart skall flytta och därför skall till Ikea och köpa nya bokhyllor, t e x Billy :)

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/15 :  08:49:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Hans, jag hoppas att du ursäktar om det blir lite off-topic i tråden .

Isidor, nu är det tyvärr så att jag har inga hörn som går att använda, dom enda stående hörnen är dom som syns i bild. Däremot så hade jag ett tag planer på att fejka ett snedtak från ca:70cm in på taket och ned till gardinstången. Det skulle tillverkas av 45x45mm furu med en spaltbredd på ca:1-2mm, men hur bra det skulle bli var så pass osäkert att jag nöjde mig med innertaket. Det består av 45x45mm reglar mineralullsisolering och 13mm panel. Om jag skulle ha gjort det här idag hade jag sänkt taket 45mm till och utfomat det efter skisserna jag postade lite längre upp. En glespanel skulle iofs kunna vara en lösning också men jag tycker inte att det är så snyggt (smaksak).


”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/05/15 08:53:11
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:07:10  Show Profile Send Isidor a Private Message
Dahlberg,

Du kan fortfarande stjäla volym i kopplingen vägg-tak. Med portar placerade här blir verkan dubbelt så effektiv som mitt på vägg.

Eftersom tråden nu kan anses vara officiellt kapad vill jag också ge dig högsta betyg för snygga högtalare. Kan du berätta mer om ditt digitala filter?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:08:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Tackar.
Det aktiva filtret är ett "Lem DX24" som jag har uppdaterat en aning med lite bättre OP-ampar och elyterna som satt i signalvägen är ersatta med Sanyo's os-con, jag ville nämligen inte förändra ursprungsfunktionen för mycket. Det har i princip helt svepbara justeringar av delningar (6db-steg), tidsfördröjning, fas, EQ + q-värden,mm,mm. För att få den bästa inblicken i hur det fungerar rekommenderar jag en hemtagning av DX-editorn som finns på deras hemsida (midi-styrningen).


Sidan kan vara lite seg.

http://www.lemaudio.com/en/index.html

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/15 :  12:45:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Dahlberg!

Annars kan man göra en helmholtz av en Billy utan att göra... någonting nästan.

Det är bara att vända på den, så kan man justera avstämningsfrekvensen genom att variera spalten mellan bokhyllan och väggen. Kaviteten är den som blir av bohyllans "volym". Man kan ju peta in lite bomull längs spalten för att justera strömningsmotståndet.

Fast det blir ju väldigt opraktiskt om man vill ta ut en bok förstås!


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/15 :  13:47:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Böcker i bokhyllor skulle vara som diffusorer då . Snabbspånade ihop en lösning på det konceptet, så här blev det.


”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000