HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balance i Jönköping.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1507 Posts

Posted - 2003/05/13 :  19:36:40  Show Profile Send Leif B a Private Message
Var på tjänsteresa igår och passade på att besöka butiken Balance i Jönköping. Tog tyvärr en hel del tid innan jag hittade butiken.
Att det bara kan finnas så många enkelriktade gator i en stad.
Nja efter ett antal svordomar så kom jag äntligen fram kl 17.30.
Alltså inte mycket tid kvar för en seriös lyssning till
stängningen kl. 18.00.
När jag öppnade dörren så möttes jag av en volym som hör hemma bakom ett startklart reaplan. Aha, test av ljudvolym på en hemmabio-
anläggning. Verkade vara en seriös kund som noggrant ville testa lite olika kombinationer. Katten med, där rök min chans för en seriös lyssningstund. Nja när klockan närmade sig 18.00 hade kunden fått några prisförslag på lite olika kombinationer. Han påpekade att frun inte sagt sitt än och lommade hem för att försöka övertyga att detta med hembio är något alla måste ha (stackare).
Jag provade med att ställa en liten försynt fråga om de hade några stativare som skulle kunna vara intressanta för en hifinörd.
Han tog spets direkt och traskade in i ett speciellt rum för stativare av den ekonomiska sorten.
AE AEGIS EVO 1 (3000) fick jag först lyssna på. Småmysig högtalare men saknade lite attack och snabbhet enligt mitt tycke. Men med den kommer man aldrig bli lyssningstrött.
Vid sidan av stod ett par AE Esprit AE300 (5900 kr).
Skiftade högtalare kvickt och fick ett ljud som blev en aning mörkare men med mer tyngd i basen. Lite mognare ljudkaraktär. Mörkheten tilltalade mig dock inte.Blev lite luddigt.
Det stod även ett par små smala rackare med 2 stycken 4" basar och en diskant i mellan dem. Märket på dessa var SystemAudio med beteckningen SA210 (4700 kr). Oj här hände det grejer. Helt plötsligen så blev karaktären betydligt bättre. Kvicka element med en snärt och spelglädje som gav mersmak. Saknades dock en hel del av bas men ändå.
När han märkte att dessa föll för min smak påpekade han att det fanns en del andra modeller av samma märke.System Audio SA1280 (12.500 kr)var nästa högtalare för provlyssning. Oj, nu blev det närmast
fullregisterhögtalare. Mysig fyllighet men fortfarande med snabbhet och attack i ljudet. System Audio´s filosofi är att få till en spelglädje och aldrig tappa kontrollen över musiken. Vilket dem håller med råge. Efter detta ville han även att jag skulle lyssna på top of the line av System Audio. Han hade deras toppmodell av stativare, SA2K (22 000 kr). Ojoj, vad är det här. En sådan snabbhet och tydlighet har jag aldrig tidigare hört. Något magiskt. Snacka om att ta bort gardinen eller madrassen framför högtalarna. Dessa små rackare med specialgjorda Scanspeakselement hängde med lätthet med alla svåra passager i vilket musikstycke som helst. Med en sådan renhet som gör alla andra högtalare till slöfockar. Om det är någon som har varit här och lyssnat så förstår ni säkert vad jag påstår.
Tiden gick otroligt snabbt och efter en pratstund efteråt, så var den över 19.00. En trevligare handlare kan man leta efter. Detta kräver ett hifi-intresse utöver det vanliga. En stor eloge till honom.
Rekomenderar butiken med råge, kanonbra lyssningsmiljö jämnfört med trånga lokaler där högtalarna står på varandra.

/Leif B.

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/13 :  22:54:06  Show Profile Send Lepra a Private Message
Balance är en riktigt bra affär!

Ägaren är nog den trevligaste jag sprungit på.
Kan verkligen rekomendera ett besök!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/14 :  00:39:29  Show Profile Send peder47 a Private Message
Håller med, Lasse är mkt trevlig och mkt bra att ha att göra med.

Musikföreningen som jag startade här uppe i norr 1994 (Öronvax,nu avsommnad),jag arrangerade en klubbresa 1998 på våren ner till bla Hasse på Audio Active (Tack än en gång Hasse, om du läser detta,vi hade mkt kul,du kommer väl ihåg Tobbe ).

På tillbakavägen från Växjö efter ngr dagar hos Hasse så passade vi på att slinka in hemma hos Lasse för lite kaffe samt Kabel-snack och musik.
Mkt trevliga timmar (Tack än en gång Lasse),innan vi styrde vidare mot Stockholm för att avlyssna ett Audio Artistry Beethoven högtaleri med Muse och Jeff Rowland elektronik högt uppe på östermalms höjder.

Det lät mkt trevligt,det fina vinet med tillhörande smårätter som Stan, vår värd bjöd på försämrade ju inte heller stämmningen om man säger så

Nåväl,väl hemma när intrycken sjunkit in lite grann så måste man nog konstatera att vår vän Lasse på Balance som tråden handlar om är en kille med riktigt engagerande Hifi-intresse som Leif B skrev.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  00:48:30  Show Profile Send divander a Private Message
Kul att det finns en del butiker med bra service och trevlig personal. Än har har det inte blivit OnOff av allting (och jag hoppas att det aldrig heller kommer att bli det). Synd om säljaren som inte fick sälja något trots att han fick jobba över en timme.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/15 :  13:52:04  Show Profile Send peder47 a Private Message
Såg att Sladd ska vara på nämnda butik (Balance i jönköping) 21 Maj..står under *Nyheter*...kul,synd att jag har liiiite långt dit.

Men lycka till ni som ska dit,blir nog en Toppen-eftermiddag/kväll.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000