HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 -30 db
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/15 :  08:36:38  Show Profile Send Ronne a Private Message
Något som jag har funderat på länge som jag inte hittat någon förklaring på...

På displayerna hos stärkarna står volymen alltid i db (decibel?). Det börjar alltid på minus dessutom. Jag tror min stärkare börjar -64 och max är +15.

Jag har som mest spelat på -5 då väggarna börjar att röra på sig. Men vad menas med dessa decibeltal? Dessutom verkar alla märken ha sin egna mätning? Vad menas egentligen med -30 db? Om man lägger på 3 db så borde ju ljudet dubblas men något sådant verkar inte heller stämma.

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/05/15 :  08:58:18  Show Profile Send Wintermute a Private Message
...egentligen borde jag vänta tills Knoppen svarar på detta, men

Själva dB-begreppet bygger på att man har någon referenseffekt (eller effektintensitet), t ex tröskeln för mänskligt hörande. Detta definieras som 0 dB. Utifrån denna nivå är det sedan så att en ökning med 10 dB ger ett tiofaldigande av effekten. -64 dB skulle då motsvara en faktor 10^-6,4 ~= 4*10^-7 (eller 1 på 2,5 miljoner).

Blev det begripligt?

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/05/15 :  09:02:26  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Om jag fattat rätt....
- 64 dB betyder 64 dB under max utnivå (vad + 15 dB betyder vet jag inte)
Min Thule kör tvärt om, från 0 dB till 79 dB, lite mystiskt.
Min H/K går från - 80 dB till + 7 dB, det verkar mera "rätt".

Dubblerad effekt ger 3 dB högre ljudnivå.
För att uppleva dubbla ljudnivån krävs en ökning på 10 dB.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:02:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Skumt wintemute!

Hej Ronne!
Tanken med förstärkarens skala är att 0 dB ska motsvara ungefär maximal utnivå. Nu beskrev du heller aldrig om din förstärkare har digitala ingångar, då finns det en maximal digital utnivå som kallas för "0 dBFS" (dBFS = decibel relativt full scale, max utnivå) som aldrig kan bli mer än 0 dB. När displayen visar negativa värden så är förstärkningen lägre än den maximala. Men din display kan också visa positiva värden, det kan vara lite olika anledningar till det, t ex om förstärkaren har lågnivåutgångar så kan det vara att +15 dB betyder att lågnivåutgångens nivå har maximal förstärkning 15 dB. Eller så kan det vara att en del analoga signalkällor som man puttar in är svagare än de digitala som ger 0 dBFS, då är det bra om förstärkaren har 15 dB extra som "man kan dra på" med för att kunna styra ut förstärkaren helt och hållet.

Decibeltal handlar generellt om logaritmiska kvoter mellan en nivå och en referensnivå. Vi kan i detta fall låtsas att maximal utspänning är 25 V rms för din förstärkare. Om nu din förstärkare bara matar högtalarna med 1 volt, så borde det stå -25 dB på din förstärkare

En liten formel som inte nödvändigtvis är exakt för just din förstärkare, bara ett exempel på hur man kan räkna:

Displayvärde = 20 * log(1/25) = -25 dB -28 dB relativt 25 volt.

Vart det kanske ännu mer obegripligt nu

Hälsn Johan

edit: i rött

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/05/15 10:50:06
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:07:47  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Displayvärde = 20 * log(1/25) = -25 dB relativt 25 volt

Hur har du räknat Knoppen?

Jag får det till -28.0dB (avrundat till en decimal)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:49:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Just det, -28 dB var det! Jag stryker ovan. (snurrade ihop det litemed 25 volten, och när man har bråttom så...)
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:56:19  Show Profile Send audiogear a Private Message
Okay, tyckte bara att det såg lite märkligt ut att det skulle bli exakt lika många dB som Volt så jag kunde inte motstå frestelsen att kontrollräkna.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:07:56  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Nu skrive du jo inte hvilken forstärke det er.....?

Min Proceed AVP viser tilsvarende och for andre high-end forstärkere (Mark Levinson, BAT, Lexicon o.s.v) bruker der at väre tale om 0 dB forstärkning när der vises "0 db" i displayen - altså 2 Volt inn giver 2 Volt ut.

Om din interne linie-forstärker har +15 dB forstärkning vil det sige at volumekontrollen dämper 15 dB. De +15dB er altså om du udnytter den interne forstärkning eller ej.

På rigtigt avancerede fostärkere (ML) er der kun en buffer i utgangen (ingen forstärkning). Denne kobles så til hhv. +6dB eller +12dB styrat av volumekontrollen, men således at der samtidigen inkobles en dæmpning. T.ex. når du når +0,5 dB får du +6dB forstärkning och -5,5dB dämpning i den chip der kontrollerer volumen.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:34:03  Show Profile Send Ronne a Private Message
Tack för alla svar. Min förstärkare är H/K AVR 500. Den har digitalt in och ut.

Det verkar ju som med det mesta att det inte finns en enhetlig standard på detta iallafall. Som hade underlättat. Detta liknar nästan som att man hade haft en volymknapp som går upp till 11 istället för det mer brukliga 10 (förr i tiden)

Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/15 :  12:13:58  Show Profile Send danielbas a Private Message
Min förra elbasförstärkare gick till 11!
Jag vågade dock inte se vad som hände mellan 10 och 11 eftersom blomkrukor började trilla ner redan vid 4-5 sådär...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000