Author |
Topic  |
ronnang
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 15:29:56
|
Vad tror ni resultatet skulle bli om man testspelade
SACD-utgåvan av exvis Norah Jones eller Peter Gabriel på en Philips 963SA (5000:-)
och jämförde med
CD-utgåvan av samma plattor på en Copland, Primare, CDFix eller liknande (10k-15k)
Har inte sett något sådant test nånstans... |
|
mmx_2
Member

430 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 12:18:24
|
Vad jag har hört (ej själv provlyssnat) spöar i princip alla SACD-spelare alla vanliga CD-spelare, men det är inget jag själv kan bekräfta, någon annan? |
Riktiga förstärkare går på 3 faser! |
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 12:55:39
|
Iallafall över 20Khz... 
\\K-man |
 |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 15:57:12
|
SACD i CD format är inte så bra, hade en xb940 SACD tidigare, jämnförde medmin nuvarande CD spelare, som spöar den med ljusår Än tycker jag utgåvorna på SACD format är begränsat, och dyrt. Men jag tror på formatet, så senare blirdet väl att köpa en SACD spelare. |
ACCUrate PHASE |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 16:14:47
|
Vi flyttar över till Hifi. |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 17:22:33
|
quote: SACD i CD format är inte så bra, hade en xb940 SACD tidigare, jämnförde medmin nuvarande CD spelare, som spöar den med ljusår
Problematiken är samma som på DVD-spelare, svårt att göra spelare som är bra på allt. Men det finns självfallet SACD spelare som spelar CD på bra sätt, men de kostar. XB940:n var ju dessutom tidigt ute, så kvaliteten på CD avspelningen har inte med SACD formatet i sig att göra utan det är en fråga om hur mycket tillverkarna vill lägga på det.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 20:01:01
|
Intressant fråga. Jag skulle &så vilja veta hur högt i pris SACDspelaren kommer innan CD´n ( inom ronnangs prissegnent 10-15k )får spö.
Jag gjorde en gämförelse mellan DVD-Audio ( Pioneer 646a )& CD-spelare( CDFIX ) för nå´t år sedan. Min granne hade ett par likadana titlar på cd som jag hade på DVD-Audio så testen gick smidigt & snabbt att utföra. Iof använde cdspelaren balanserade kablar medan DVD-A spelaren hade obalanserade, dock med dubbla prislappen gämfört med XLR kablarna. Resultatet visade sig snabbt att cd lät mindre spretigt & med ett lugnare, fastare ljud, trots skivorna var repiga som f. DVD-A spelaren var en av dom första med prislapp runt 5000 & cdfix är väl nästan 3ggr dyrare. Klar vinst till cd´n i detta fallet. ( Övrig utr. var Amplifix & B-W CDM7NT med Silk XLR resp. QED SilverSpiral ) Mvh
|
Edited by - Niclas on 2003/05/17 20:02:42 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 05:44:18
|
I billiga prislägen är de nya formaten att föredraga, det blir bättre ljud, med dyrare apparater är jag inte säker på att skillnaden är så stor  |
Bravo  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 13:55:03
|
Skillanden blir stor mellan formaten. För att SACD och DVD-A är så pass mycket bättre som medie. Men man måste jämföra spelare som är jämbördiga. Att ta en SACD spelare i 5000:- klassen och sen ta en cd för tre gånger så mycket pengar är helt ointressant. Tar ni "vanliga cd-spelare i samma prisklasser får ni jättestora skillnader, och det är ingen som höjer på ögonbrynen för det.
Jag har prövat en kraftigt moddad dvd/sacd spelare som innan den blev ombyggd inte presterade speciellt mycket, vare sig i cd eller sacd läget. Men efter att nästan allt utom drivverket bytts så spöade den en cd i 30 tkr klassen på cd, och när man sen jämförde en cd och samma skiva på sacd..ja då var det inte mycket att snacka om överhuvud taget !!
Dom jämförellser som ska göra måste vara med jämmna spelare för att överhuvud taget kunna ge några som helst vettiga intryck. Jag tror många tror att bara för att man har en spelare som tar SACD eller DVD-A så har man världens bästa produkt och den ska spöa vilken cd-spelare som helst !! SACD & DVD-A är nya format som det kommer ta tid för att få fram många "bra spelare, och under tiden så kommer det komma flera produkter som inte är speciellt bra. Sen vet jag åter att det är vissa spelare från DVD-A lägret, som även tar SACD, konverterar SACD signalen till vanlig PCM innan den skickas ut. Vad händer..jo du får inte ut vad mediet kan prestera.
Sen ska tilläggas att cd spåren på de hybrid skivorna (SACD) som finns,oftast är sämmre än det som finns på motsvarande CD.
Så fram för lite mer realistiska jämförelser tack !!! Så ta tex en SACD spelare i 40-50 tkr klassen och jämför sen med en cd-spelare i samma, då kan man sen börja jämföra. För att få nått vettigt ur en multispelare i 5000:-, ja då ska du jämföra den med nån cd i kanske 3000:-. Annars blir det lite " Äpplen & Päron "...
/Martin |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 13:58:07
|
För att få nått vettigt ur en multispelare i 5000:-, ja då ska du jämföra den med nån cd i kanske 3000:-. Annars blir det lite " Äpplen & Päron "...
Jag har alltid tyckt att det är en konstig liknelse det där. Päron är ju givetvis godare än äpplen.   |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 14:00:17
|
Missade lite av frågan i tråden..Jag tror nog att cd-spelaren i vissa fall ( inte alla ) skulle kunna låta bättre för vissa. Men kanske inte alla skulle tycka det, sen kan det i stora fall bero på vilka högtalare man använder. Vissa burkar klarar inte att återge de höga toner som SACD formatet kan återge.. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 17:58:20
|
Nu haltar ju denna jämförelse en del, inte minst eftersom jag när jag var hos Timbre verkligen fick höra SACD-inspelningarnas förmåga,samt även det att jag använde en multispelare vilket ju aldrig är bra på någon av de saker som den skall klara.
Men vid jämförelse mellan cd spelad på min Primare D30.2 med balanserad överföring av DAomvandlingen till min Primare SP31.7, och SACD spelad på min Pioneer DV-747 A med DAomvanlingen över RCAutgångarna till SP31.7, så vann cdspelaren.
Det här visar förmodligen på att det krävs en mycket högkvalitativ och bra spelare för att kunna plocka fram detaljerna hos SACD. MvhKristofer |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 18:00:20
|
Men dock bör jag inflika då var det ingen match för SACD att låta bättre än cd. MvhKristofer |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 18:12:15
|
"Men dock bör jag inflika då var det ingen match för SACD att låta bättre än cd"
Dvs hemma hos Timbre med de bästa förutsättningar för båda formaten så var skillnaden till fördel för SACD.MvhKristofer |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 18:18:15
|
Jo du har helt rätt i att man måste komma upp i en bra kombi spelare för att det ska kunna få en bra cd återgivning..precis som man måste det med alla cd spelare !! Mer pengar = bättre ljud..ganska logiskt.
Man måste ha bra spelare från båda lägren för att kunna göra bra jämförelser, och som du nämde SACD låter bättre än cd, för mediet är klart överlägset..så är det bara !!
/Martin |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 02:25:34
|
Vadå överlägset, bättre i vissa fall plus flera kanaler vilket ju ger en annan ljudbild men därför bättre???????
Jag råkade av en tillfällighet få tag på en nyåtergiven cdskiva utgiven i 24/96 som blev ett vrållyft i ljudkvalitet i jämförelse med min gamla skiva. Vi talar nu tvåkanal med dacar som klarar detta och inte multikanal som har så många andra problem inbyggda. I korthet, mycket beror på mjukvaran. Förmodligen blir multikanalinspelningarna i de nya formaten bättre när man vet hur de skall hanteras men vi är inte där än. 
|
Bravo  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 18:13:30
|
Jag talar inte alls om multikanals system..tycker inte det verkar så himla intressant faktiskt..Utan om möjligheten till ett medie som har större möjligheter, cd-skivan kan var inspelad med det mesta inom fininspelnings utrustning. Men cd-skivan är som den är när det gälller dess tekniska begränsningar. Den kan inte återge samma informationsinnehåll som de nya formaten ( SACD/DVD-A) som kan återge de nya inspelningutrustningarnas alla fördelar ( DSD osv..)
Om du har en cd-skiva som det står 24/96 på så är det så att man använt en inspelningteknik där man har arbetat i 24/96, inte att skivan är det !! Det har skett en nerkovertering när skivan tillverkats till de 16 bitar som alla vanliga cd-skivor är i. hadde det varit så att skivan återgets i 24/96 så hadde den inte kunnat spelas på speciellt många cd-spelare..
Så de nya formaten har ett övertag mot det "gamla" cd-formatet, även om man på senare år har kunnat dra fram mer och mer ur formatet..Men cd mediet har sämre frekvensomfång m.m., så med en DSD teknik i inspelningen så kan SACD återge teknikens alla fördelar, vilket inte det gamla cd-mediet kan. Även om inspelningar med DSD blir väldigt bra så får man inte med allt...
/Martin |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 03:44:39
|
Hej! 
Må så vara, men då jag är humanist och inte tekniker, så får jag lita på öronen och de nya inspelningarna på cd låter klart bättre än de gamla. Mao, många SACD skivor låter betydligt sämre, det är ingen självskriven seger, vilket många fabrikanter tycks tro. |
Bravo  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 18:48:44
|
nu får du nog förklara dig lite...Tänker du på de cdlager som finns på SACD skivor ?? för de kan jag hålla med om inte alltid låter speciellt bra, och att man kan få tag i en "vanlig" cd med samma musik och den låter bättre än det spår som finns på SACD skivan.
Men vi pratade väll om hur ett cd spår överhuvudtaget är jämfört med ett SACD spår...
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 22:50:30
|
Jag tycker att jämförelsen är helt meningslös.
Detta eftersom det handlar om olika utgåvor som oftast är mastrade helt olika.
Det du vill göra, Ronnang, är väl egentligen att jämföra de olika _formaten_? På det sätt du vill prova, så jämför du BÅDE _format_ och _skivutgåva_. Tyvärr kan man inte som lyssnare skilja dem åt. Du kan jämföra formaten i sig om du betalar en studio att göra en inspelning och provpressning av de tre olika formaten. Först då har du kommit en bit närmre något slags resultat.
Annars blir det som den oändliga CD- vs LP-debatten, där samma misstag på att skilja mellan system och vax görs.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 01:00:21
|
Hej igen MartinH 
Nej det spelar ingen roll hur man jämför, om det är hybrid eller inte, det handlar kanske mera om den musikaliska helheten. Man kan naturligtvis här ha olika idéer om varför, t.ex. att det fortfarande är ett digitalt medium med dess brister, att tekniken inte är färdigutvecklad i tillräckligt hög grad eller att mjukvaruproducenterna sköter detta med vänster hand, dvs. remastrar gamla skivor med dåligt resultat, eller gör nyinspelningar utan att fundera över vad den nya tekniken ställer för krav för att det skall låta bra.
Personligen misstänker jag det sista, att man försöker skära guld med fällkniv och prånglar ut vad som helst, bara det står SACD så är lyckan gjord.
 |
Bravo  |
 |
|
ronnang
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 16:01:29
|
Oj vad många intressanta inlägg det blev av denna fråga...
Baserat på fördomar så måste jag ju förstås hålla med om att en SACD-spelare för 5000:- som spelar SACD-media knappast kan låta lika bra som en 15000:- CD-spelare som spelar CD-media.
Frågan är dock var denna brytpunkt går? För vid någon summa pengar borde ju en SACD-spelare börja låta bättre än en CD-spelare, då det ju alldeles är uppenbart att själva SACD-mediet är bättre än CD. Att det finns väldigt få riktigt dyra high-endprodukter som tar SACD/DVD-A kan ju vara en signal om hur man ser på detta från utvecklarna...
Denna teoretiska fråga omvandlad till en praktisk sådan (där ryker Knoppens idé om att pressa egna testskivor) skulle då bli:
 Om man har en bra CD-spelare, för 15k cirka, och är i färd med att köpa en DVD-spelare, är det då värt en enda krona extra för att köpa en som kan spela SACD, eller kommer den ändå i alla lägen låta sämre än CD-spelaren?
 |
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 23:52:53
|
Än så länge känns det som att man bör lägga rejält med pengar på en separat cd och en separat SACD/dvd-audio spelare eftersom en SACD/dvd-A spelare för låt oss säga t.ex. 20000kr låter bättre med SACD/dvd-a material mot cd i samma prisklass, men däremot tror jag att cdn hade låtit bättre än multikanalsspelaren om man bara hade jämfört cd-ljudet. Så är pengar inget problem bör man nog satsa på två high-end spelare för maximalt utbyte av välljud från alla formaten. Än så länge tycker jag dock att det kommer alldeles för få titlar på SACD/dvd-A som jag skulle vara intresserad av att köpa. Men med tiden så tror jag nog ändå på formaten. Troligtvis blir det SACD som vinner, eller i värsta fall, blir det inget av det alls om marknaden sviker. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 00:07:57
|
Jag misstänker starkt att DTS går segrande ur formatstriden (jag ska då alltid säga emot alla ) 95% av alla som köper musik har inte en hifi-anläggning som pressar något format överhuvudtaget (om man undantar kassetband då kanske). Om man ska övertala dem att köpa ett nytt format så tror jag DVD-video med DTS-spår är svårt att slå. Att ha videos (rörliga bilder) till alla spår med musik i 5.1-format är nog väldigt lockande för de flesta "normala" skivkunder. Med tanke på hur många som redan nu äger en DVD-spelare med tillhörande hembiopaket som kan hantera det formatet så har det helt klart ett försprång.
Sen måste jag ju iofs säga att DTS kan låta väldigt bra även om det inte är SACD eller DVD-A klass på inspelningarna. |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 00:43:32
|
MartinH det är inte alls meningslöst att jämföra en SACD/CD för 5000 kr mot en Cd för 15000 kr.
Om man nu hade ansett att den låter lika bra i SACD som 15000 kr maskinen på CD så kan man spara 10 000 kr genom att gå över till att köpa SACD skivor.
Visserligen förlorar man pengar per köpt skiva kontra CD men det var nog det här som var tanken med att hitta den break-even nivå mellan de olika formaten.
|
 |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 10:14:16
|
Varning : här kommer litet off topic kommentarer om skivorna
Visst kan det vara klokt att börja köpa skivor i de nya formaten och börja med en billigare spelare och sedan byta till en dyrare och mycket bättre spelare när de har konstruerats. På så vis har man redan de 'bättre' skivorna och kan i framtiden utnyttja dem.
Jag själv gör tvärt om, jag köper CD och är nöjd med ljudkvaliteten från en bra spelare. Tror inte att man kan få ut så mycket mera av dessa ´gamla´ inspelningar jag vill ha, dvs jag tror inte att en SACD/DVD-A utgåva på en gammal inspelning kommer att låta värst mycket bättre. Att sedan gå och göra multikanal av gamla 2-kanalsinspelningar är en helt annan sak och detta tror jag inte heller på.
Var och en kan välja sin strategi på samma sätt som med allt inom HIFI.
Martin |
 |
|
Topic  |
|