HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

larson
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:30:34  Show Profile Send larson a Private Message
Jag saknar lite bas när jag sitter i sweetspot (om det nu heter så). Däremot är det jättebra när jag sitter en bit vid sidan om. Vad kan man göra åt detta?
Tacksam för svar
larson

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/14 :  17:06:35  Show Profile Send yoko a Private Message
Det KAN handla om att det sker en utsläckning av dem lägre frekvenserna vid den punkten i rummet...pröva akustikreglering eller att ställa någon sorts lågfrekvensabsorberande matrial framför tv-bordet så att du stoppar en viss del av golvreflexerna. Det kan ju fungera även för dig!
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/05/14 :  17:17:46  Show Profile Send bassman a Private Message
Testa med att flytta högtalarna framåt/bakåt någon decimeter.
Kan ändra basen dramatiskt.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/14 :  17:20:17  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag har samma problem, tyärr går det inte att göra ett skit...om du inte vill möblera om helt.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/14 :  17:21:50  Show Profile Send yoko a Private Message
Hur har du placerat basarna?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/05/14 :  20:17:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Den här typen av basproblem har vi nog alla stött på och de beror till mycket stor del på placeringen av högtalarna i kombination med rummets påverkan på basfrekvenserna.
Det billigaste och snabbaste är att jobba med placeringen för att sedan ge dig på akustikreglering.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

larson
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/05/15 :  09:45:12  Show Profile Send larson a Private Message
Tack för svar. Högtalarna står ca 2 dm från bakvägg, lite invinklade ca 3,5 m emellan. Det är väl bara att börja knuffa runt högtalarna och sedan labba med akustiken.

larson
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/15 :  09:56:38  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag har alltid uppfattat det som att det är sweetspot som är rätt och det man hör i sidorna är en höjning av basen som är fel och orsakas av rummet som tex när man står nära en vägg =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/15 :  15:24:40  Show Profile Send yoko a Private Message
ja, testa att knuffa runt dem, basarna är inte ju särskilt känsliga när det gäller vinkling, så man kan ju testa att räta ut dem om vinklingen i sig resulterar i utsläckning...
Go to Top of Page

-jonte-
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/05/15 :  21:56:25  Show Profile Send -jonte- a Private Message
Jag har gjort två förändringar i mitt system som jag upplevt lyft fram basen på ett mycket positivt sätt. Det första var att ha en vägg direkt bakom soffan (- enligt de diriktiv som Audio Physic på sin hemsida ger vad gäller placering av högtalare). Det andra var att dämpa väggen bakom högtalarna med profilerad skumpast (profilerad = äggkartongformad). Resultatet som jag har upplevt av dessa ändringar har varit direkt slående. Med all säkerhet är resultatet till stor del beroende på rummets utformning, hur högtalarna sprider osv. med det funkade alltså för mig. Lycka till.
Go to Top of Page

larson
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/05/16 :  09:35:01  Show Profile Send larson a Private Message
Tack för alla tips!

Igår flyttade jag runt högtalarna en del och det blev lite mer bas när de kom närmare bakväggen. Fortfarande är det mer bas vid sidan om, men det är mindre skillnad nu. Jag vinklade även ut högtalarna, nu är de väldigt lite invinklade, och det förbättrade stereoeffekten. Det medförde även att diskanten blev mindre vass, lite mjukare. Det innebar att när jag sitter lite vid sidan om är ljudet toppenbra, med bra bas och även OK stereoeffekt. Sitter jag i sweetspot är det lite bättre bas nu och perfekt stereoeffekt.

Dessvärre har jag ingen vägg bakom soffan, väggen som fanns där slog jag ut och istf ett litet matrum + v-rum är det ett stort allrum. Däremot ska jag prova med skumplast bakom högtalarna. Detta kan nog bara bli ett test, det blir nog inte så populärt att ha något dylikt permanent där.

larson
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  09:55:38  Show Profile Send danielbas a Private Message
Att ha en vägg direkt bakom soffan skulle jag inte rekommendera. Ett mellanrum på kanske 1-2 meter är i mina öron klart att föredra för att undvika en förhöjd resonans i basen. Mer bas är inte precis alltid lika med bättre bas...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000