| Author |
Topic  |
|
|
larson
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 16:30:34
|
Jag saknar lite bas när jag sitter i sweetspot (om det nu heter så). Däremot är det jättebra när jag sitter en bit vid sidan om. Vad kan man göra åt detta? Tacksam för svar larson
|
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 17:06:35
|
| Det KAN handla om att det sker en utsläckning av dem lägre frekvenserna vid den punkten i rummet...pröva akustikreglering eller att ställa någon sorts lågfrekvensabsorberande matrial framför tv-bordet så att du stoppar en viss del av golvreflexerna. Det kan ju fungera även för dig! |
 |
|
|
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 17:17:46
|
Testa med att flytta högtalarna framåt/bakåt någon decimeter. Kan ändra basen dramatiskt. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 17:20:17
|
| jag har samma problem, tyärr går det inte att göra ett skit...om du inte vill möblera om helt. |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 17:21:50
|
| Hur har du placerat basarna? |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 20:17:19
|
Den här typen av basproblem har vi nog alla stött på och de beror till mycket stor del på placeringen av högtalarna i kombination med rummets påverkan på basfrekvenserna. Det billigaste och snabbaste är att jobba med placeringen för att sedan ge dig på akustikreglering.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
larson
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 09:45:12
|
Tack för svar. Högtalarna står ca 2 dm från bakvägg, lite invinklade ca 3,5 m emellan. Det är väl bara att börja knuffa runt högtalarna och sedan labba med akustiken.
larson |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 09:56:38
|
Jag har alltid uppfattat det som att det är sweetspot som är rätt och det man hör i sidorna är en höjning av basen som är fel och orsakas av rummet som tex när man står nära en vägg =)
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 15:24:40
|
| ja, testa att knuffa runt dem, basarna är inte ju särskilt känsliga när det gäller vinkling, så man kan ju testa att räta ut dem om vinklingen i sig resulterar i utsläckning... |
 |
|
|
-jonte-
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 21:56:25
|
| Jag har gjort två förändringar i mitt system som jag upplevt lyft fram basen på ett mycket positivt sätt. Det första var att ha en vägg direkt bakom soffan (- enligt de diriktiv som Audio Physic på sin hemsida ger vad gäller placering av högtalare). Det andra var att dämpa väggen bakom högtalarna med profilerad skumpast (profilerad = äggkartongformad). Resultatet som jag har upplevt av dessa ändringar har varit direkt slående. Med all säkerhet är resultatet till stor del beroende på rummets utformning, hur högtalarna sprider osv. med det funkade alltså för mig. Lycka till. |
 |
|
|
larson
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 09:35:01
|
Tack för alla tips! Igår flyttade jag runt högtalarna en del och det blev lite mer bas när de kom närmare bakväggen. Fortfarande är det mer bas vid sidan om, men det är mindre skillnad nu. Jag vinklade även ut högtalarna, nu är de väldigt lite invinklade, och det förbättrade stereoeffekten. Det medförde även att diskanten blev mindre vass, lite mjukare. Det innebar att när jag sitter lite vid sidan om är ljudet toppenbra, med bra bas och även OK stereoeffekt. Sitter jag i sweetspot är det lite bättre bas nu och perfekt stereoeffekt.
Dessvärre har jag ingen vägg bakom soffan, väggen som fanns där slog jag ut och istf ett litet matrum + v-rum är det ett stort allrum. Däremot ska jag prova med skumplast bakom högtalarna. Detta kan nog bara bli ett test, det blir nog inte så populärt att ha något dylikt permanent där.
larson |
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 09:55:38
|
| Att ha en vägg direkt bakom soffan skulle jag inte rekommendera. Ett mellanrum på kanske 1-2 meter är i mina öron klart att föredra för att undvika en förhöjd resonans i basen. Mer bas är inte precis alltid lika med bättre bas... |
 |
|
| |
Topic  |
|