HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quad 99 CD-P (eller annan spelare runt 10k)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/14 :  21:28:12  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag är på jakt efter en ny CD-spelare. Hade tänkt att lägga mig kring 10k, men kan tänka mig spelare som kostar ända upp till 20k ifall det behövs för att jag ska bli nöjd.
En spelare som verkar rätt bra för pengarna är Quad 99 CD-P. Jag vet att den har varit på tapeten flera gånger här på forumet, men det var ett tag sedan sist om jag inte är helt ute och cyklar.

Upplysningsvis kan nämnas att jag tänker ha den tillsammans med en Rotel RA-1060 samt Dali Evidence 470. Jag vill ha en spelare som levererar ett mjukt ljud med en skimrande och oansträngd diskant. Tonalt gärna en lätt dragning åt det varma hållet. Det är även viktigt att basen är fast och torr och har en bra tyngd. Prioriterar musikalitet och "stampa takten faktor" framför sista ordet i detaljupplösning och transparens. Men helst vill jag förstås ha båda delarna.

Nu undrar jag därför givetvis hur ni tycker att denna spelare står sig i konkurrensen samt hur den stämmer in med mina ljudideal. Vilka för- respektive nackdelar har ni upplevt med den? Föreslå gärna alternativ som kan vara bättre att satsa på istället.

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:03:34  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag var också på jakt efter en CD-spelare med motsvarande ljud du beskriver. Efter mycket letande, lyssnande och jämförelser (bl a Quads Cdp)så föll jag för Primare´s D30.2. Nu har jag haft den i ca en månad (tillsammans med först A30.1) och är helnöjd. Quad´en kom inte i närheten av detta tydliga, lite varma och NATURLIGA LJUD som Primare´n ger. Känns som jag är på live-konsert varje dag hemma i musikrummet.

tompa
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:25:14  Show Profile Send audiogear a Private Message
Denna spelare har jag totalt missat måste jag erkänna. Det var ett intressant tips. Däremot har vi då klivit upp ett steg från Quadens prisklass och då kan även en spelare som Meridian 507 vara ytterst intressant.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:40:47  Show Profile Send Rebo a Private Message
Har inte lyssnat på Meridian 507 men 588an är hur fin som helst
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:47:49  Show Profile Send n0p a Private Message
Spontant säger jag, Cairn Fog eller varför inte Rega Planet eller Jupiter.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:53:02  Show Profile Send audiogear a Private Message
Rebo:

Håller med om att Meridian 588 låter bra. Den har egentligen inga svagheter alls vad jag kunnat höra. Oerhört neutral och "korrekt" återgivning, med bra driv och enormt fin detaljupplösning.

Frågan är dock hur 507:an står sig mot denna spelare? Kanske någon som vet?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:02:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Min rekomendation skulle vara Roksan Caspian för runt 13 tkr, underbart korekt och varm i sin framtonig men ändå väldigt detaljrik. Mina erfarenheter av meridian är att det är mycket bra spelare men kan vara lite ljusa och analytiska. Detta behöver dock inte vara nått negativt, utan detta får var och en själva bestämma om man tycker om, däremot skulle jag klart säga att roksan är en klart mer prisvärd spelare än både Meridian och Primare.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:09:05  Show Profile Send audiogear a Private Message
nOp: Cairn Fog har jag varit lite inne på. Men jag antar att jag måste köpa uppsamplingskortet för att den ska bli riktigt bra och då hamnar vi återigen i övre delen av prisintervallet. Utan uppsamplingkortet verkar det finna mer prisvärda alternativ.

Vad gäller Rega så är jag rent spontant inte så värst förtjust i toppmatningen. I vissa tester har de också klagat på den mekanismen en del.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:20:48  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Mina erfarenheter av meridian är att det är mycket bra spelare men kan vara lite ljusa och analytiska.

Jag vet inte vilka modeller du har lyssnat på, men Meridian 588 tycker jag inte lutade åt det ljusa hållet, snarare var den i det närmaste helt neutral men med ett uns värme. Däremot har jag hört att 507 ska vara lite ljusare och mera lättviktig i klangen än 588 så den kanske inte skulle falla mig riktigt lika bra i smaken. I testen i H&M så nämnde dom dock inget om att den skulle vara ljus.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:27:41  Show Profile Send Rebo a Private Message
Meridians spelare ljusa? Det håller jag inte med om. Jag tycker inte att Meridians spelare är spec. dyra med tanke på vad man får för pengarna. Snarare tvärt om.

Caspian vet jag inte om jag själv skulle rekommendera. Är man inne på det spåret så föredrar jag nog Naim CD5, eller budget alternativet, en gammal CambridgeAudio cd6. De är rätt lika i karaktären alla tre, men Naimen är så klart bäst.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/15 :  01:36:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skall väll dock säga att jag har inte lyssnat på Meridian 588, utan bildar min åsikter på de andra spelare från dom jag lyssnat på..och visst ljusa kanske var att ta i men dom är definitivt inte speciellt varma i karaktären.. Och att säga att CD5 är en bättre spelare än caspian...ja det är som alltid en personlig smak och åsikt som får styra..men båda är mycket prisvärda spelare.
Men meridian är inte billiga, men riktigt fina med sina glas toppar, så visst kan man säga att man får en fin spelare..men min personliga åsikt kan inte kalla meridian för prisvärda då 588 får man ge en hel del pengar för även om det är en bra spelare..

Men som sagt.." Smaken är som baken ..."
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/15 :  01:53:27  Show Profile Send ekman a Private Message
audiogear jag har haft hemma både meridian 507 och cairn fog utan upsampling och jag köpte foggen den lät bättre i alla register förutom basen där bägge har ungefär samma upplösning men meridian har mer driv

fast då kör jag foggen obalanserat än så länge och man ska tydligen få bättre driv om man kör den balanserat
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/15 :  06:42:34  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har lyssnat på Caspian och Naim CD5 och en sak som skiljer dem åt är en klart potentare bas hos CD5.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/15 :  08:45:54  Show Profile Send Rebo a Private Message
MartinH: Huruvida man gillar Meridians utseende eller inte är en smaksak. Då jag skrev att jag tyckte man fick mycket för pengarna syftade jag på elektroniken, inte utseendet.

Som audiogear skrev så är meridian väldigt neutral, med möjligen en liten uns av värme. Om övrigt elektronik är lite varm i klangen kommer det garanterat låta varmt med en meridian spelare också.

Edited by - Rebo on 2003/05/15 08:55:39
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/15 :  09:46:00  Show Profile Send audiogear a Private Message
Intressanta spelare som kommit på tapeten. Samtidigt är det helt uppenbart att alla som skrivit hittills anser att Quaden inte har mycket här att göra eftersom den knappt har nämnts

Är det någon som lyssnat seriöst på denna spelare eller kanske t.o.m. äger den? Det vore intressant att få lite synpunkter på hur den låter också (jag måste tyvärr åka 30 mil för att lyssna på den).
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:08:18  Show Profile Send Rebo a Private Message
Quaden kanske har utelämnats, inte för att den är dålig för priset, utan p.g.a. att få seriöst har jämfört den mot andra alternativ.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:36:15  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har lyssnat på Quaden, men inte jämfört den rakt av med andra. Intrycket jag fått av den är att den är riktigt bra, men att det kanske i karaktären är lite som en arabhäst, som en kompis uttryckte det. Lite "forward" om man säger.

Jag har två bekanta som är helt sålda på CDPn och de menar att den låter extremt bra i förhållande till priset. Själv är jag kluven, just av den anledningen att jag kanske föredrar ett mer "laid back" ljud. Men den är fin på detaljer utan att låta vasst eller så. Jag har inte hört den i mitt eget system, så jag har lite svårt att säga mer djupgående hur den presenterar musiken.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/15 :  12:50:24  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Audiogear!

Du skulle kanske lyssna på Thule 150b med digit II uppgradering den kostar 15.500 kr ny! Den är fantastiskt bra för pengarna, har även balancerade utgångar! Annars bör du titta på Primare D30,2 den kostar 18 500 kr ny, den är också bra!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/15 :  13:31:47  Show Profile Send audiogear a Private Message
Undrar just hur Rotels RCD-1070 är? Den har fått bra kritik i princip överallt och kostar dessutom under 10k (man får alltså många skivor på köpet).
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/15 :  13:47:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
En kompis har köpt Quad 99 CD-P och är jättenöjd med den. Men han är å andra sidan quadfreak så... Det som är lite unikt med den i den prisklassen är att den har digitala ingångar så att man kan koppla in andra källor till den. Tyvärr har den inga analoga ingångar.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/15 :  13:49:16  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Jag gillar också Meridian skarpt, har dock aldrig lyssnat på deras gamla cd-spelare men 507 är i alla fall bra.

När vi ändå pratar cd så tycker jag att Cyrus är väldigt bra.
De spelar lätt och ledigt och bra, dessutom är de snygga.

Tyvärr har jag aldrig jämfört Quaden mot någon annan så där har jag inget att säga.

/Jonas
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/15 :  14:57:35  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Quaden är ju tokbillig i Sverige.
I England kostar quaden £1000, meridan 507 £1200.
I sverige kostar quaden 10 000, meriadan kostar väl över
20 k. Quaden har fått rejält bra kritik i de tester jag läst
i Engelska tidningar, har inte lyssnat själv.
Så, mer klipp än så kommer man nog aldrig hitta.
Tyvärr har den ingen digital ut vilket retar mig.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/15 :  15:32:59  Show Profile Send Rebo a Private Message
Meridian 507 går på ca 19-20k nu. Meridians priser gick ner lite nyligen.
Jo, Quad är väldigt billiga just i Sverige.
Go to Top of Page

GoBo
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/05/15 :  16:25:01  Show Profile Send GoBo a Private Message
Bara 10 000 för Quaden i Sverige! Finns det någon butik i Stockholm som säljer Quad?

/Göran
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/15 :  16:32:44  Show Profile Send audiogear a Private Message
GoBo:

De enda jag känner till som säljer den är Lasses Hifi i Falun,

http://www.lasses-hifi.com

samt Radiocentralen i Umeå. Båda tar 10500kr för den.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/15 :  17:02:11  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Tyvärr har den inga analoga ingångar.

quote:
Tyvärr har den ingen digital ut vilket retar mig.

Trots att baksidan är smockfylld med in- och utgångar så verkar det inte räcka till.

Edited by - audiogear on 2003/05/15 17:02:44
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000