HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Köpes
 Högtalarkablar biwaremodell! köpt!!!!!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/15 :  13:37:04  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

Önskar köpa hyggliga högtalarkablar som är ca: 2 meter långa, helst biwaremodeller! Kablarna behöver ej ha spadar, banankontakter etc.
prisklass ca: 3- 5000 kr!

Mvh
Kenth

Edited by - Majjen03 on 2003/05/29 13:58:05

clEMMan
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/05/16 :  01:27:12  Show Profile Send clEMMan a Private Message
Jag har skickat ett PM....
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/26 :  13:10:01  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

Jag tackar för alla erbjudande jag fått!
Har köpt kablarna nu, det blev lite mer än vad jag först tänkt mig.
Köpte faktiskt tre par "snören" ett par Nordost Red Down Rew II samt ett par vardera av Audioquest Caldera och Volcano!
När jag lyssnar på musik så har jag ju olika pickuper beroende på musikstil, således bör man väl ha olika "snören" till olika "plattor" också!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/26 :  13:57:09  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Herregud! Hoppas du skämtar!? Om inte, hur ska man kunna orka byta kablar i samma takt som när man byter musik
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/26 :  13:59:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
Majjen: kan du berätta lite om skillnaderna mellan de där högtalarkablarna? Jag kommer antagligen ganska snart behöva byta mina så det vore kul att höra vad du tycker.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:09:38  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Merkurius!

Har tre anläggningar uppe förnuvarande, således får kablara en fast plats i varje anläggning. Gav inte heller så mycket för kablarna, trots att de var nya.

Snutten: jag tyckte att Nordosten var lite slank i basen, framför allt ihop med min rörförstärkare, mellan registret var dock mycket bra lika så diskanten som var mjuk och len. I hop med min transitorförstärkare blev kabeln bättre i basen, däremot så upplevde jag kabeln lite "vass" i diskanten. Denna kabel passar bra till främst klassisk musik. opera samt till viss jazz!

Audioquest Caldera är en bra allronder passar till all musik samt till både min AR samt Krell kombination. Den är bra i samtliga registrer! Lefflers Hifi säljer nu demoexemplar av Calderan, de tar 5000 kr för 2 x 2,5 meter, nypriset är 11000 kr. Detta är kabeln för att lyssna på t ex hammerfall, Deep Purple samt annan tätare musik, den är också bra på klassisk musik samt opera m.m
Nordosten är dock mer detaljerad på klassisk musik här anser jag.

Audioquest Volcano är det absolut bästa av dessa kablar den är mer dynamisk, rytmisk, detaljerad ja vad du vill, Basen är bergfast, torr och snabb, mellanregistret varmt och detaljerat!, diskanten är mycket behaglig samt "skir". Detta är den bästa av kablarna anser jag tyvärr också den dyraste av dem. Priset är drygt 23000 kr för 2 x 2,5 meter,
såg dock att en butik reade ut ett par demoexemplar för 11800 kr!
Kommer dock ej ihåg vilken butik det var.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:13:24  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej igen snutten!

Det var Ågrens Hifi som reade ut Calderan och Lefflers som reade ut Volcanon! Lefflers har också billigare demoexemplar till salu t ex Granit för 2100 kr.
Lycka till
Kenth
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:37:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tackar Majjen för hjälpen! Den kabel som passar min plånbok (ev) är caldera, har hittat ett begagnat par för ca 5000. det borde väl vara ett ok pris.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/27 :  07:55:07  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Snutten!

5000 kr är ett bra pris för ett par Caldera om de är runt
2 x 2,5 meter!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000