Author |
Topic  |
|
Putteman
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 13:40:10
|
Tjenare
Jag var och köpte lite nya CD skivor igår. Då så fick jag med några som är kopieringsskyddade. Det var följande:
Helena Bergström sjunger Piaf
Lars Winnerbäck - Söndermarken
Håkan Hellström - Det är så jag säger det
Samtliga dessa tre är märkta med symbolen för kopieringsskydd. När jag spelar dom i min Copland CDA266 så tänds lampan som indikerar om skivan är HDCD kodad. Ingen av dom är märkta med HDCD symbolen, åtminstone inte vad jag har sett.
Min slutsats av det här är att det kanske finns någon typ "bugg" eller så som gör att cd-spelaren blir lurad att tro att det är HDCD. Är det så? Någon som vet mer? Någon som har en spelare med HDCD dekoder och kan testa? Vad tror ni? Detta stör mig något oerhört! Lampan ska lysa när det är HDCD kodat, och inte pga något j---a kopieringsskydd. |
//Putteman "Mannen som blev en gris..." |
|
jesper
Member

121 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 13:57:57
|
Vissa skivor även icke kopieringsskyddade är HDCD-kodade fast de inte har någon HDCD-logo på fodralet.
Jag tror helt enkelt det är en HDCD-skiva och att de helt enkelt glömt HDCD-logon (vanligt). |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 14:12:58
|
Men det verkar ju konstigt om alla tre som du köpte var HDCD-kodade men ej uppgav det. |
Oops! I did it again |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 14:40:44
|
Kopieringsskyddade skivor är egentligen HDCDskivor? Ja nu kommer Audiophilerna att jaga Kopieringsskyddade skivor   |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 14:48:51
|
Det vore ju trevligt om det vore så lyckat. Om man var garanterad en bra inspelning så kan det ju vara värt ett kopieringskydd. |
Oops! I did it again |
 |
|
Klanters
Member

112 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:35:12
|
quote: Men det verkar ju konstigt om alla tre som du köpte var HDCD-kodade men ej uppgav det.
Inte så konstigt. De måste betala licenspengar till Microsoft för att få ha loggan där.
Edit: Fast det är klart, man borde ju kunna skriva ut att det är HDCD utan att använda logon. Blir det gratis då eller måsta man betala bara för att skriva HDCD? Btw. så har jag två HDCD (ej kopieringsskyddade) men på ingen av de skivorna står det något om HDCD. |
Edited by - Klanters on 2003/05/15 16:37:58 |
 |
|
yrwing
Member

81 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:40:41
|
Det vore kul att veta vilka skivor ni har/vet som inte har HDCD märkning men som är HDCD inspelade.
Jag kan lägga in dem här i mitt meddelade så får vi en lista för oss med HDCD spelare.
HDCD skivor utan HDCD märkning:
Helena Bergström sjunger Piaf
Lars Winnerbäck - Söndermarken
Håkan Hellström - Det är så jag säger det
Le Tigre - Feminist Sweepstakes
The Forge Players String Quintet
Flow my teares - Songs by John Dowland
Kent - Vinternoll2 (en singel)
MVH Jesper |
ROTEL |
Edited by - yrwing on 2003/05/16 15:43:10 |
 |
|
Klanters
Member

112 Posts |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 19:47:31
|
Har faktiskt också lagt märke till detta då jag äger både Kents senaste och söndermarken med Winnerbäck. Både är HDCD, men det står inget på fodralet.Verkar vara mycket vanligt. Man får väl anta det är HDCD kodade skivor, sjukt vore det ju annars!! På TOOLs senaste skiva står det i varje fall att det är en HDCD skiva. Den låter dessutom väldigt bra i stereon!! |
 |
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 20:13:16
|
Jag har en Arcam med HDCD och bevittnat samma sak. En liten indikator lyser rött när vissa skivor spelas. Detta sker bl.a när jag lastar in Kari Bremnes märkt med fxcd. Min teori är den att skivor med speciell inspelning får lampan att lysa, inte bara de som är märkta HDCD. Att det har nåt med kopieringsskydd har jag svårt att tänka mig, men säkert vet jag inte.
Mvh Martin |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
Nemo
Member

157 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 20:43:58
|
Le Tigre, "Feminist Sweepstakes" och The Forge Players String Quintet, "Flow my teares : Songs by John Dowland" saknar båda uppgift om att de skulle vara i HDCD-format, men tände ändå HDCD-indikatorn på min NAD C541i och även på min brors Luxman D-600s.
|
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 21:32:12
|
Om jag har förstått rätt så använder HDCD några bitar som finsn på alla skivor meninte används. Kanske är det så att vissa kopieringsskydd använder dessa bitar och därför lyser lampan. Jag vet inte om det är så. Det är bara en fundering. |
Oops! I did it again |
 |
|
Putteman
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 11:20:00
|
Jaha, detta verkar inte vara något lätt problem att lösa. Divander´s teori skulle ju kunna stämma. Man kanske borde maila skivbolagen och fråga. Även om dom inte är märkta HDCD, så borde dom väl kunna svara på ifall dom är inspelade med det eller inte. |
//Putteman "Mannen som blev en gris..." |
 |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 11:31:07
|
Jag tror inte att skivbolagen anser att HDCD är ett så bra försäljningsargument så att det behöver stå på skivan. Det är nog väldigt få som skulle låta vetskapen om att det är en HDCD-skiva avgöra om man ska köpa skivan eller inte.
Det är nog snarare så att skivbolagen är oroliga för att folk ska tro att det är något nytt format som inte kommer att fungera på deras cd-spelare.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:28:26
|
Kent - Vapen & Ammunition är inte HDCD. Det är därimot en av singlara i paketet vinternoll2. Vinternoll2 är HDCD (ingen märkning dock), FF är vanligt cd format.
Om eran Kent V&A är HDCD så tar jag tillbaka detta, mitt ex är i alla fall det inte.
|
Låter det?? BRA! |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 22:03:28
|
När vi ändå är inne på HDCD och kopiering så kan jag ju passa på och slänga in en liten fråga. Går det att kopierar en HDCD-skiva iklusive HDCD-koderna? Eller kopierar den bara de vanliga 16 bitarna? |
Oops! I did it again |
 |
|
SilverSpinnaren
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 22:59:53
|
När man bränner en skiva följer HDCD-kodningen med. Det gjorde den i alla fall för mig när jag testade. Kan ju förstås vara beroende av vilken programvara man använder... Jag kommer tyvärr inte ihåg vad jag använde den gången. |
 |
|
Nemo
Member

157 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 15:55:01
|
I dokumentationen till skivan "Flow My Tears : Songs by John Dowland", med the Forge Players, står följande om det digitala formatet: "Once the program was completed and in final form, the 24 bit audio was transferred through an Apogee UV22 Super CD encoder into the 16 bit CD medium, maintaining the optimum signal to noise ratio of the original recording."
Denna skiva indikeras av CDP som HDCD, men det sägs inte någonstans i dokumentationen att det digitala materialet skulle vara i HDCD-format.
|
 |
|
jesper
Member

121 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 21:32:52
|
divander: HDCD-kodningen ligger med i de vanliga 16 bitarna så den följer med om man kopierar skivan digitalt. |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 23:42:47
|
Jag todde att koden låg utanför de 16 bitarna i något slags outnyttjat mellanrum. |
Oops! I did it again |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 14:42:22
|
HDCD koderna följer väl bara med om man kör en "ren cd copy", då kopieras ju ALL information. Många startar upp sitt brännarprogram och "drar" över musiken låt för låt från orginal till tom skiva, te.x vid egna mixar av skivor. På detta sätt separerar brännarprogrammet den ordinarie 16 bits informationen och du får inte över allt.
EDIT: Enligt HDCD.com är ju HDCD i 20 bits format. De 4 extra bitarna lagras paralellt och spelas bara upp om hårdvaran så tillåter. Det är därför som HDCD är 100% kompatibla med äldre cd spelare, medans SACD har problem oberoende vilket av de vanligt 4 förekommande formaten som spelas i en äldre cd. |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/05/19 14:45:30 |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 23:44:58
|
Ja det var så jag hade för mig att det var. Några extra bitar utöver de vanliga 16. Men det kanske går att få med dom om man kopierar skivan rakt av. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
Topic  |
|