| Author |
Topic  |
|
|
saulin
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 19:24:10
|
Har tänkt köpa beg. högtalare. Har ett par olika på gång. Audio Monitor silver10, Canton RC-L och Audiovector M3. Har stort lyssningsrum och lyssnar på det mesta. Hade varit tacksam för lite tips och råd av någon som begriper mer än jag. |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 21:34:07
|
Enligt mina öron klockrent Monitor audio.
Dom andra två tillhör INTE mina favoriter.
Men det är enligt mina öron... |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
Edited by - Dan Brickman on 2003/05/15 21:34:26 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 21:39:33
|
| av dom tre hade jag också definitivt valt monitor audio |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 21:41:32
|
| Om du utan problem kan koppla in boxen så röstar jag på Canton RC-L. |
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 22:20:13
|
| Det är inte lite skillnad mellan dom olika märkena. Låna hem o lyssna |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 23:11:23
|
| Mitt tips kommer nog oxå bli Monitor Audio eller Totem som har mycket fina små stativare..Luftiga,bra ljudbild och ett mycket korrekt ljud.. Kolla in dom om du kan..rekomenderas..jag har ett par själv och har inte hittat några som slår dom än !!! |
 |
|
|
Freahl
Member

80 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 23:52:34
|
saulin: Jag har själv ett par MA 10:or och är nöjd med just den komponenten i anläggningen, men inte med elektroniken(H/K). Dock bör påpekas att vara noggrann i valet av elektronik så det inte blir för ljust/vasst som i mitt fall, inte roligt!
Även en kraftig stärkare, basen är inte den tightaste. Då tror jag nästan M3 är bättre.
Lycka till! |
"Mindre är mer" |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 00:28:41
|
Jag tycker att Audiovector har ett varmare, fylligare ljud med mer bas än Monitor Audio, å andra sidan så har MA bättre detaljupplösning, perspektivskärpa och den är mer rytmiskt, dansar lättare på något vis. Förstärkare är ett intressant kapitel och man kan väl säga som så att den förstärkare som passar Audiovector, inte är rätt val för MA och vice versa.
Canton kan jag desvärre inte uttala mig om.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 08:42:39
|
Eftersom mitt hjärta slår för MA,s Gold serie, och jag har haft dessa hemma en tid, men valde GR20 i slutändan, så -Go for Gold!!! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
|
carlin
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 09:05:24
|
Det stod mellan MA (gold iofs) och Amphion Argon II när jag till slut skulle välja. Då hade Audiovector (super & signatur), Monk, Canton (den i HM, kommer inte ihåg vad den heter) fallit bort. Jag valde till slut Amphion, gillade hur de försvann i rummet (ljudmässigt...). Det var dock inget lätt val.
//Kalle |
“Eventually, all land east of the St. Andreas Fault will slide in to the Atlantic...” Murphy’s law #245 |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 09:18:43
|
>rolandm
Har du blandat ihop audiovector och Monitor Audio? Du verkar inte riktigt ha koll på läget..
Audiovector kan man beskriva som spelglada, extremt rappa i basen och kanske lite åt det ljusare hållet. Monitor Audio är varmare, mer detaljerade och med en slöare blötare bas. Lyssnar man på mycket rytmisk musik så är Audiovector mycket trevliga, lyssnar man mer på akustiskt etc. så är Monitor Audio bättre. Om man ska göra nåt försöka att generalisera. Dock är båda högtalarna mycket bra och funkar med det mesta. Vilka man väljer av dessa beror helt på egen smak och framförallt kringelektronik och RUMMET!
Jag pratar alltså om Audiovector m3 signature och Monitor Audio Gold 20 nu. |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:03:51
|
Akhenation, ah - du har rätt. I all hastighet såg jag fel på siffran. Det är M1 som jag har lyssnat på, den vanliga M1:an. M3:an har jag inte hört. M1:an var trevlig, men åt det varma. Kan iofs ha att göra med rummet, elektroniken och allt annat som påverkar ljudet, men jag tyckte ändå att de var varma. Jag tror de behöver stå ut en del i rummet för att komma till sin rätt.
Å andra sidan yttrar du dig om Gold fast frågan gällde Silver, så jag tror nog att du också "inte riktigt har koll på läget". "Den som sa't han var't"... ;-)
När det gäller Monitor Audio Silver serien, inte Gold, så tycker åtminstone jag att de har en rapp, klar, distinkt återgivning med en tight, rytmisk bas.
Gold har jag inte hört, men det är möjligt att de är varmare än Silver serien. Jag har ingen aning. Men Silver serien skulle jag definitivt inte beskriva som "varm", fast visst kan alla högtalare vara varma. Det är ju bara att flytta dem närmare bakväggen. :-)
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 13:32:46
|
Nej! Ut med Monitor Audio från bakväggen, då finns det inget blött??? Snarare "A steel fist in a velvet glove!!" |
Edited by - Ledzepp on 2003/05/16 13:33:12 |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 13:56:12
|
>Ledzepp
Monitor Audio gold 20's bas blir aldrig lika snabb som t ex audiovector m3 avantgarde (även signature) hur långt ifrån bakväggen du än placerar dom. Djupare bas, ja, men aldrig någonsin snabbare. Är man van vid rapp bas är det svårt att byta, speciellt när man lyssnar på musik där tempot är viktigt. Men detta gör ju inte gold 20 till en dålig högtalare dock.
Jag provade all sorts placering med gold 20 i tre olika rum, basen hade alltid en blöt tendens(jämfört med audiovector), var man än placerade dom... Det var därför dom fick åka tillbaka.. tyvärr. Förutom det så var dom trevliga! |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 16:10:21
|
Jag upplever mina Gr20 som rappa!? Att kalla Gr20´s bas som blöt kan skicka fel signaler till någon som aldrig hört denna, blöt bas förknippar jag med ett par cerwin-vega burkar jag hadde på 80-talet! Huga!! |
 |
|
| |
Topic  |
|