| Author |
Topic  |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:47:38
|
Folk säger att de få bättre ljud med ett par meter "bättre" nätkabel den sista biten till anläggningen. Om man tar en vanlig 220 sladd och en sladd fritt ut från ett ocilloskåp så kan man se den kapacitiva kopplingen(störningen). Detta går dock att helt eliminera genom att skärma kabeln. Om man istället tar och kopplar båda ändarna och gör en slinga får man den induktiva störningen, detta kan elimineras genom att man tvinnar kabeln.
Nu till saken, signalkablar brukar ju både vara skärmade och tvinnade så där kan ju en annan nätkabel knappast göra någon skillnad. Högtalarkablarna är ju inte så känsliga då signalstyrkan där i förhållande till störningen är så pass stor att dessa borde drunkna, dessutom brukar den vara tvinnad. Alltså borde inte den nya kabeln införskaffas för att den stör mindre då detta redan är eliminerat (förhoppningsvis).
Att kabeln skulle funka som ett slags filter har jag svårt att tänka mig, om den gör det, hur ser överföringsfunktionen ut.
OBS! jag tror på er som säger att det gör skillnad. När det gäller signal och högtalarkablar så tycker jag själv det gör enorm skillnad, men där finns iallafall argument.
|
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:51:45
|
Hur det funkar har jag ingen aning om men funkar gör det. Jobbigt eller hur. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 12:57:34
|
| Jobbigt vet jag inte, jag tror på de som säger att det funkar (många tycker ju det). Dessutom vet jag att det i regel är de som säger att det inte funkar som även säger att ht-kablar inte spelar så stor roll. Då jag vet att det senare spelar stor roll blir följden att jag även tror på nätkablarna. Vill dock ha en förklaring varför |
|
 |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 13:04:32
|
Jag postade en gång en text om varför det fungerar.. ska se om jag hittar den =) |
 |
|
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 13:20:43
|
copy & paste från audiogon.com I finally learned why powercords make a difference
While sitting for many hours at the CES together with Mr. Strassner of HMS I took the opportunity to ask him the question which seems of importance for most audiophiles: Why do power cords make a difference? Or in other words: Is it really important to spend a considerable amount of money on the last 6 ft in the form of power cords, if you have hundreds of feet of inferior cable running inside the wall? So why would a 6 ft power cord justify the expense. Because I want even to give the audiophile layman a chance to understand why it indeed does make a difference to use a good after market power cord and why this investment is justified, I will use a rather simple language and explanation. The real problem is a bit more complicated of course.
There are two things a power cord has to take care of:
Low frequency distortions, High frequency distortions
Low frequency distortions:
I assume it is a known fact that all components have to be fed from one common source (or having one common potential) to avoid a so called voltage differential, which will cause distortion. So since all components are either fed from a common wall plug or a power wing or powerstrip with 6 or more outlets, there is almost no voltage differential going on inside the wall, since all is going on the same potential, inside one cable. The key to understanding the issue is that as soon as you have a voltage differential between components, you will have currents running through the interconnects, which connect the components, trying to equalize the voltage differential, trying to bring it to zero. These equalizing currents cause low frequency interferences, which will harm the sound. Now inside the wall you have no voltage differential, since all components are fed through the same source. But once you connect your two or more components with power cords, you start to have different voltage drops on each single power cord, since now the one cable (your inside wall cabling) is branching into two or more lines (at the powerstrip of course) to feed your components. This results in a voltage difference between the components. There is also a resistance between each power cord plug and the sockets of the powerstrip and the components of course use their voltage needs not at the very split second, but have a different current demand. So all of this is now causing a voltage differential inside your components and since the law of physics dictate that this voltage differential has to be brought to zero, equalizing currents start to flow between the components, through the interconnects. So you can easily imagine that these currents will harm the musical signal, so power cords have to be built with a low ohm and inductive resistance to bring down these currents as low as possible. This is the first reason, why audiophile components need good power cords. But we do not only have low frequencies, which have to be addressed by power cord builders. There are also two sources of high frequencies distortion, but is seems that most power cord companies have failed to address this important issue: The first reason is that each power cord will always act as an antenna, picking up all sorts of high frequency signals, from your neighbors computers to cellular phone or radio signals. And this pollution of high frequency signals will only get worse in the future. So here you need several filter elements, which will let you filter out these distortions. A passive version is just not very efficient. But there is another culprit for high frequency distortion, ruining your audio signal. These are high frequency signals caused by the very audiophile components you use. These interferences, (whose end product is ringing or distortion) are either caused by your CD player, or by your amplifiers, since they do not have a steady power demand, but pulsate, since the power demand varies according to the dynamics of the music. So in very simple terms, this pulsating of the power supply of your amps will also cause high frequency interferences, which are being fed back into the system, harming and ruining the musical signal. This is a serious problem and you will need a filter solution to rid your system of these problems. So in very simple terms above mentioned problems have to be addressed by your power cord and the better a power cord can handle all three problems at the same time, the better your system will sound. So these are the reasons why good power cords, are extremely important in a good audiophile system. |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 14:26:21
|
Sämsta förklaring jag någonsin hört, cdspelare strålar och det matas tillbaka in i t.ex. förstärkaren via strömkabeln, säkert   |
|
 |
|
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 14:39:33
|
Du kan säkert detta bättre än många så förklara du gärna. Alla maskiner skickar ut skit på nätet igen. Varför tror du att det finns så mkt skit på nätet? |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 14:55:11
|
Det står ingenstans att CD-spelare ger elektromagnetisk strålning! Däremot står det att Förstärkare drar olika ström beroende på belastning. En trafo drar mer ström från nätet just då den ska ladda upp nätdelen (bara när spänningen in i nätdelen överstiger kondensatorernas uppladdnigsspänning).
|
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 14:57:47
|
| Klart det finns skräp på nätet men med hans resonemnag så skulle ju en enkel skärm hindra "den utstrålande" energin från apparaterna att återmatas in i dem igen. Jobbigt om man har en stor traffo stående vid 220v kabel som går inne i vägen, där finns det inga skärmar. ALLTSÅ precis som du säger, närspänningen är redan så pass oren så att den återkoppling han snackar om låter löjlig |
|
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:00:04
|
| Dessutom kan man ju undra om det är en kapacitiv eller induktiv koppling han snckar om. Menar han HF så är det ju elektromagnetiskt och sådan vågor finns det redan gott om |
|
Edited by - Rydberg on 2003/05/16 15:00:41 |
 |
|
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:03:49
|
han snackar om att filtrera skiten som kommer in och hindra skit från att komma ut. Ens skärmad nät kabel hindrar mkt av den RFI strålning osv att komma in i nätkabeln. Så kontentan så ska en nätkabel helst: skärma bra från luftburen skit, rena skit både in och ut via kabeln. |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:07:55
|
| Jaha, om den nu filtrerar, hur ser överföringsfunktionen typiskt ut? H(f)? Sladden i väggen tar ju upp massa störningar (även luftburna) om det nu ska försvinna måste det ju filtreras bort, HUR? |
|
 |
|
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:12:56
|
Kabeln i väggen kan man inte alltid bättra, speciellt om man bor i hyresrätt. Därför kan det vara bra med en nätkabel som tar hand om skiten som kommer ut ur nätuttaget.
1. man har en välskärmad nätkabel.
2. har ett aktivt filter i kabeln som filtrerar bort skiten på nätet(nätkabeln till maskinen alltså).
3. man kan ha en t.ex dezorel filter... ps audio powerplant. osv. |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:21:12
|
| Aktivt filter, nu är du ute och cyklar rejält!!!!!!! |
|
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:26:58
|
Jag har för mig att Nagref konstruerade ett DC-filter.
Många säger att det är DC på nätet som får trafon i tex slutsteg att bruma. Skulle man då inte kunna bygga in ett DC-filter i kabeln då tex ??
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:27:34
|
| Okej. då cyklar jag vidare. |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:28:56
|
HSVIP....
Får jag hänga med på cykelturen ???
//jonas |
 |
|
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:30:17
|
| hehe... ja du är välkommen. =) fast akta dig jag cyklar tydligen rejält. |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:30:40
|
Åk långt iväg  |
|
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:31:01
|
Jag har inte någon cykel längre...
Kanske får köpa en 
//jonas |
 |
|
|
hsivp

623 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:32:06
|
| Säg till när du är ute och cyklar rejält =) så kan jag följa med. |
 |
|
|
Viktor
Member

210 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:42:13
|
Passa er för att cykla för rejält!!!! Senast jag gjorde det blev resultatet ett par rejäla skrubbsår och en spräckt hjälm (vill inte tänka på vad som hänt om jag inte haft den). |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:46:09
|
"har ett aktivt filter i kabeln som filtrerar bort skiten på nätet(nätkabeln till maskinen alltså)."
Jag menade att du var ute och cyklade då du sa aktiv filtrering, passiv kanske men knappast aktiv....
|
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 15:51:33
|
De enda extravaganta jag har provat är nätkablar från Classé och Transparent Audio. Vad nätkablarna från Classé tillför eller tar bort, har jag fortfarande inte lyckats upptäcka. Inte speciellt billiga heller som tillbehör, 3500 kr styck begärde Tonkraft har jag för mig.
Nätkablaget från Transparent Audio skall inte kombineras med externa nätfilter, nätregeneratorer eller andra kablar. Finns det ingen nätbrunn på apparaten, får nödlösningen bli en transparentkabel som "förlängningssladd" mot nätuttaget om man inte vill operera i innandömet. Upptäckte väl ingen revolutionerande förändring i början, men när jag sedan gick tillbaka till ordinarie sladdar var ingenting sig likt. Kantigt, strävt och syntetiskt för att överdriva en aning och det är en gåta att inte öronen hade reagerat tidigare... 
Allting är relativt men Transparent nätkablage har kommit för att stanna. Kör det rakt av, på alla burkar i systemet.
|
 |
|
|
Pass
Member

92 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 16:07:23
|
Rydberg: Ett litet tips, även om det börjar bli litet tjatigt från min sida: testa Cardas Golden Cross nätkablar. Ljudförbättringen blir de som Timbre just beskrivit. Annan bra nätkable är HT:s Fantasy, fast cardaskablen ger mer av samma effekt... lungn, detaljer, djup, och dynamik!! VARFÖR det fungerar kan jag inte svara på; bara ATT det fungerar! (Det är väl nått elektriskt, kan tänka;-)) |
Det finns inga genvägar... |
 |
|
| |
Topic  |
|