HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den svåra konsten att lyssna.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:37:51  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej! Jag tycker själv ibland att det är svårt när man letar nya prylar och ska utvärdera dem för ev. inköp. Det är många faktorer som ska vägas in såsom prisvärdhet, smak osv. Tidigare försökte jag hitta vissa punkter att gå efter vid lyssning men jag vette katten om detta alltid är bäst. Numera går jag först och främst efter det spontanta intrycket och gillar jag det går jag vidare lite. Jag tycker dock att vissa saker är ganska givna att lyssna kritiskt efter såsom dynamik, homogenitet, detaljeringsgrad, klang och överlag hur äkta det låter. När man slappnar av helt och får lite rysningar och förflyttas in i musiken och/eller inspelningslokalen är man väl inte helt fel ute. Sen kan jag tillägga att utseendet/känslan på produkten nog spelar större roll än man vill erkänna. Hur lyssnar ni??
/Staffan

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:47:40  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
Det första jag gör när jag har lånat hem nått är att slänga mig i soffan med en bok medans det spelar.

Jag har en tendens att slappna av med en god bok o tar upp saker i musiken som jag annars brukar missa. Låter helknäppt men det funkar för mig. Senare sätter jag mig o lyssnar aktivt , lyssnar då på helheten. Därefter går jag in på att verkligen dissekrera musiken. Allt det där tar 3-4 dagar. Om jag i soffan inte överhuvud taget intreserar mig för musiken så lämnar jag tillbaka lånet.

Soffor ÄR bra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:55:03  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag tror också man lätt hamnar fel om man koncentrerar sig på enskilda "hifi-parametrar" för mycket. Jag försöker lyssna mer på helheten, bedöma om anläggningen lyfter fram musiken och förmår engagera och beröra. Tror det är lättare att få en rättvis bild på det sättet, som håller mer i längden. Jag har upptäckt att jag dessutom hör skillnader i blindtest mycket tydligare på det sättet.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/16 :  00:38:22  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tar helt enkelt "Seeds of love" skivan med Tears For Fears och lyssnar framförallt på första spåret "Woman in Chains", så går jag efter hur luftigt och distinkt Phil Collins trumspel är, och så är det även viktigt vilken närvaro Oleta Adams får i ljudbilden. Sedan så kan jag testa lite med tredje spåret "Sowing the seeds of love" för att kolla att anläggningen verkligen tar fram rytm och har en upplösning som klarar av en ljudbild där det händer väldigt mycket samtidigt. Sedan rundar jag av med lite mer enigmatisk musik med "Let there be light" from Mike Oldfields "Songs of a distant earth". Och så brukar jag köra något dansant, basrytmiskt spår av The Beloved för att se hur melodiöst basgångar klaras.

Det har även hänt att jag har tagit med Mike Oldfields "Amarok" och spolat fram till 44 minuter (det är en skiva med ett enda spår!). För 44 minuter in på "låten" så kommer det ett fantastiskt parti som är rytmiskt, sjungigt och svängigt och helt underbart dynamiskt.

Och när allt låter bra, engagerande, levande, då kan jag fyra av ett leende mot den stackars svettande, nervöse hifi-säljaren som börjar undra om jag inte är klar snart.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/16 :  08:15:00  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Rolandm!

Detta var den hårdaste tortyr av en hifihandlare jag läst!
Tears For Fears, Mike Oldfield, dessa skivor har jag också!
Jag måste nog lägga till Culture Club för att det skall bli perfekt.
Dessa skivor skall med ut på stan nästa gång jag skall "terrorisera"
någon handlare. Givetvis så tar jag med dessa på vinyl!
Får nog snart smita i väg till min hat/kärleks handlare High Fidelity i Stockholm.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:49:47  Show Profile Send dole a Private Message
Jag sätter mig i min favorit fåtölj och blundar och slappnar av.
Det är då det händer magiska saker med hifin om den är rätt.

quote:
Sen kan jag tillägga att utseendet/känslan på produkten nog spelar större roll än man vill erkänna.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:07:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det där med att slappna av tror jag är ett säkert sätt att veta att man är på rätt väg.

Jag brukar blanda sessioner med avslappning och "kritisk" (vad nu det är) lyssning. Trivs jag med båda är det bara att betala:)

Jag kan berätta något kul: Jag lyssnade på mina nuvarande högtalare hemma hos Jan-Erik Persson (Opus 3) och efter lite Loreena McKennit och Julia Fordham valde jag Liquid Tension Experiment. För Er som inte hört denna orgie i snabba toner utförda av ett galet gäng hårdrockare så kan jag säga att det inte är precis lättsmällt. Jan-Erik var helt cool och sa att det var kul med någon som gillade något annat än pop....

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:18:20  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
Detta var den hårdaste tortyr av en hifihandlare jag läst!

Det som mest verkar irritera dem, det är när jag snabbspolar på CD:n. Jag väljer ut partier av låtarna som jag vill lyssna på, och hoppar fram och tillbaka... Det värsta jag vet, det är hifi-handlaren som säger "Sätt dig ner där, har du något eget att lyssna på?" och så vill de ha kontrollen över CD-spelaren, nej jag hoppar upp och ner mellan CD-spelaren och lyssningspositionen. :-)

quote:
Jag måste nog lägga till Culture Club för att det skall bli perfekt.

Jag har lite Culture Club också, ja jag har en del från 80-talet.
Men ljudkvaliteten hos Culture Club tycker jag haltar lite, men helt OK för sin genre.

quote:
Givetvis så tar jag med dessa på vinyl!

När jag köpte min första anläggning i början av 90-talet så hade jag inte tagit med mig någon skiva, men det visade sig att handlar'n hade "Seeds of love", på vinyl! (jag hade den bara på CD då, nu har jag den på vinyl också). Så min första stereo är köpt efter hur "Womans in Chains" lät på vinyl. Kul nostalgi...

quote:

Får nog snart smita i väg till min hat/kärleks handlare High Fidelity i Stockholm.

Det har hänt att jag har köpt en skiva, och sedan gått in på närmaste hi-fi handlare för att höra hur den låter. :-) Så var det när jag hade köpt "Happiness" med The Beloved, i Sturegallerian i Sthlm. Passerade Hi-Fi Art på hemvägen och fick en lysande demonstration av JPW stativare, Rotel stärkare (som under sessionens gång blev utbytt mot en Naim Nait 2) och Micromega Junior samt Arcam Alpha CD spelare. Lyssnade på "Time after time" om och om igen. Den låten var skälet för mig att köpa skivan. :-)

Då var jag inte spekulant på en hi-fi, men ett halvår senare så fick jag loss lite pengar och då mindes jag tillfället så då skaffade jag mig Micromegan. :-)

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/16 :  21:05:32  Show Profile Send brumel a Private Message
Det brukar framgå ganska snabbt om det är fågel eller fisk. Så har det alltid varit. Första intrycket brukar säga ganska mycket. Jaha. Nästa..

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:14:39  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Brumel!

?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000