HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:49:42  Show Profile Send poman a Private Message
Hej på er!
Jag har en fråga angående placering av CD-spelare om den är känslig som en skivspelare, att den står plant hur är det med det.
Alltså om det är viktigt att den står i våg om det påverkar ljudet om den inte gör det nån som vet

Edited by - poman on 2003/05/16 07:38:12

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:09:08  Show Profile Send n0p a Private Message
allt påverkar ljudet :p dock är det väl vibrationer som man vill eliminera.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:13:15  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
tror inte det är riktigt lika känsligt som skivspelare... eller, det är inte fullt så lätt att höra skillnad åtminstone... men det är klart att allt som har med avläsning att göra, mår bäst om det står i pass, tror jag. testa & hör om du hör skillnad.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:53:01  Show Profile Send Zombie a Private Message
packa den full med bitumen, pilla in bluetac i släden (inte fööör mycket), ställ ett par ex av NE på den

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/05/15 23:53:33
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/16 :  00:12:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ju mer man kan minska vibrationer till cd desto bättre !! om en cd utsätts för vibrationer så får felkorrigeringkretsarna jobba mer och det påverkar ljudet..så det där med NE är nog inte så dumt..
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/16 :  07:34:29  Show Profile Send poman a Private Message
Ursäkta Zombie men vad är det du skriver om igentligen..
Finns det prylar som heter så som du skriver eller skämtar du..

packa den full med bitumen, pilla in bluetac i släden (inte fööör mycket), ställ ett par ex av NE på den

Edited by - poman on 2003/05/16 07:39:59
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/16 :  07:50:12  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Poman!

Nej cd- spelaren är inte alls så känslig angående placering som t ex en Linn LP12:a eller andra vinylspelare med flytande upphängningar.
Tror dock att det är bra om din cd-spelare står plant och stabilt.
En plast cd- spelare på 1-3 kg, kan nog vibbrera en del, med de flesta "bättre" cd- spelare väger betydligt mer än så. De har stabilare chassin etc.
Använd gärna ett vattenpass till din "stapel" etc.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/05/16 :  08:05:58  Show Profile Send jajo a Private Message
Mitt bästa Tweak för CDn. Testa vetja. Vibrationer är av ondo. http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/list.asp%3Fart%5Fmake%5Fid%3D47%26menu%3D2
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/16 :  08:41:14  Show Profile Send poman a Private Message
Vibrationer är alltid av ondo det kan vi nog alla skriva under på jag
har Sondcare spiks under min CD-spelare plus att anläggningen
är placerad på en Lovan stereobänk.
Vad jag menar är om CD-läsaren får jobba mer om den inte står riktigt plant om det är någon som testat om det påverkar ljudet något om det är viktigt att spelaren står absolut i våg eller.
Tyckte det var intressant var ni anser om det.
Tackar för dom svar jag har fått hittills.

Edited by - poman on 2003/05/16 12:19:42
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/05/16 :  08:57:24  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tjena poman!

Mekanisk stabilitet är viktigt.
Svalander rekommenderar att tynga ner CD-spelaren så mycket man vågar.
Exempelvis med NE. =national encyklopedien.

Varför inte testa med att lägga på något tungt ovanpå och lyssna om du uppfattar en förbättring.
Jag har testat tidigare och skillnaden var väl inte överväldigande direkt, men fullt hörbar, och det blev lugnare ljudbild tyckte jag.
Såg förjävligt ut dock. Alltså ingen WAF överhuvudtaget, ergo bort med tegelstenar och dylikt.

Att den skall stå i våg, japp! Dock påverkar det inte ljudet i ngn högre utsträckning hos mig i alla fall, men ser trevligare ut.

Men testa vetja!

edit: stavfel

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/05/16 08:58:45
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/16 :  09:38:24  Show Profile Send poman a Private Message
Tackar akktustakki nu vet jag vad Zombie menar med NE men det andra han räknar upp vet jag inte vad det är men det kanske han kan förklara för mej och andra med som står som ett frågetecken vad bitumen är och bluetac.

/PO

Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  09:45:36  Show Profile Send danielbas a Private Message
Vad finns det egentligen för anledning att inte ha den exakt i våg
Det finns knappast något mellanting att ha den ståendes helt vågrätt eller helt lodrätt, så då är det alltså på högkant som är alternativet. Blir dock lite svårt att ladda med skivor då...
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  09:49:01  Show Profile Send danielbas a Private Message
BTW:
Bitumen = bindemedel i t ex asfalt, uppbyggt av kolväten.
Bluetac = en elastisk massa som används i vibrationsdämpande syfte. Om jag fattat rätt i stil med dämpkuddar.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/05/16 :  10:04:26  Show Profile Send Conan a Private Message
I hifi-elektronik dominerar de luftburna vibrationerna från högtalarna kraftigt över de stomburna vibrationerna som fortplantas via underlaget. Enligt min mening är det därför av väldigt liten betydelse om man använder koner, dämptassar eller de vanliga apparatfötterna eftersom vibrationerna inte kommer den vägen. För övrigt är halvledarbaserad elektronik i det närmaste helt immun mot vibrationer av den typ och magnitud vi talar om i normal hifi-användning. Även en CD-spelare bör kunna klara ordentliga vibrationsnivåer utan hörbar inverkan på ljudet.

Vad gäller frågan om planhet tror jag heller inte där att CD-spelaren är speciellt känslig. Om spelaren inte uppenbart står "på sniskan" är det nog ingen risk att återgivningskvaliteten påverkas.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/16 :  10:14:59  Show Profile Send Belker a Private Message
Oj, vad avancerat det blev!

Bluetac= häftmassa på svenska.
Bitumen= Finns som självhäftande s.k. blyfoliemattor på hifikit och mekonomen m.fl. Även i div. rostskyddssprayer, men det verkar klart olämpligt att använda i CDn...
Dämpkuddar= Till exempel SD-foten.

Mvh
/Mårten
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:17:17  Show Profile Send poman a Private Message
Man får tacka för förklaringarna av dessa ord danielbas och Belker
nu har jag lärt mej något nytt.
Får ursäkta min bryskhet mott dej Zombie jag förstod inte vad du menade.
Intressant det du skriver Conan men jag tycker att det gör skillnad
precis som en god vän till mej som har också så tycker.

Enligt min mening är det därför av väldigt liten betydelse om man använder koner, dämptassar eller de vanliga apparatfötterna eftersom vibrationerna inte kommer den vägen. För övrigt är halvledarbaserad elektronik i det närmaste helt immun mot vibrationer av den typ och magnitud vi talar om i normal hifi-användning. Även en CD-spelare bör kunna klara ordentliga vibrationsnivåer utan hörbar inverkan på ljudet.

Edited by - poman on 2003/05/16 12:25:40
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:47:26  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Dom flesta CD-spelar håller fast skivan under spelning. Om spelaren står snett eller inte påverkar inte alls. Dom flesta spelare kan du nog till och med ställa på högkant och köra ändå.

Sedan är det rätt som conan skriver; Dom flesta vibrationerna kommer via luften. Från underlaget kommer knappt något. Om du trots allt vill ha bort vibrationerna från underlaget så ställ CD-spelaren mjukt. Hur hårda resp mjuka upphängningar fungerar antar jag har debaterats här i massor så jag går inte in på det.

Själv skulle jag dock kunna tänka mig att dämpa själva apparatlådan. Ger troligen ingen skillnad ljudmässigt när man spelar, men när man hanterar spelaren eller lägger skivfodral på den så låter det inte "ploink" i plåtlocket, utan ett mer dämpat "pock".

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/16 :  13:22:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vafanken, Poman du missar ju det uppenbara.
Bitutmen hit, bluetac schmuetac och så vidare.
Det är ju apelsinerna för bövlelen, bra tweak.
Sen gillar inte katter lukt av apelsin, så har ni
en katt som gillar att sova på härligt varma hifiprylar
så kan apelsinerna hålla kissen borta. He he.

Edited by - Claes_Ireland on 2003/05/16 13:23:02
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/16 :  13:58:00  Show Profile Send poman a Private Message
Jag har nog inte fattat vinken med det Claes_Ireland!

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:12:33  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Bara för komma in riktig "snake oil" här så kan du väl prova med
skålen i stället, skålen inte i stället, hör du skilland?
Sen kanske du prova med banan istället för bapelsin.
Tror stenhårt på melon, hög massa, sen borde den kunna absorbera vibrationer med sitt vätskeliknande innehåll. Hmm, kan det fungera tro?
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:15:07  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Visserligen har de gott öl på Irland, men ändå?

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:15:52  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Hallå där !

Vibrationerna påverkar förstärkaren i CD spelaren inte mekaniken primärt.
Mikrofoni kallas det visst.

Så länge felnivån ligger under tröskelvärdet så får ut samma signal till D/A omvandlaren. Självklart kan vibrationer teoretiskt störa läsningen men så länge felen ligger på rätt sida tröskelvärdet så spelar det ingen roll.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:17:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Conan: Visst kan det stämma med att vibrationer inte kanske har så stor inverkan på halvledarelektronik, men hur stor påverkan har det på en laser som ska läsa av en skiva med spår som ligger på nån hundradels milimeter ?? om du ser på en laserupphängning så ser man klart att den kan bli påverkad av vibrationer, och om felkorrigeringskretsarna måste arbeta så på verkar det ljudet. Sen kan man titta på Naim som i många år i sina mer exklusivare produkter använt fjäderupphängda kretskort till stor framgång..och om det har för mig fungerat flera gånger att använda vibrationsdämpande produkter på min cd..och det har fungerat..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:41:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Visserligen har de gott öl på Irland, men ändå?
He he, visst finns det gott öl här, inte så många sorter
men det lilla utbud som finns är skapligt.

Det här är ju frukt Peter Belt. Tänker man sen
på vad fruit också betyder på engelska blir det
nästan lite elakt.

Gratis är det i alla fall, och man kan käka upp tweaken
om det inte fungerar, det du, kan man inte säga om många
andra tweaks. Kork kanske går att äta men då föredrar jag
banan och apelsin.

Edited by - Claes_Ireland on 2003/05/16 14:50:16
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/05/16 :  15:00:08  Show Profile Send freann a Private Message

Testa med att köpa "anti-stress-bollar" (av gelé) på Claes Ohlsson för 39kr/st. Testa sedan med SoundCares "spikes" för apparatbruk.

JAG hör stor skillnad HOS MIG på de spelare jag haft hemma sista tiden. Billigare spelare föredrar gelé-bollarna. Dyrare och mer välbyggda apparater föredrar spikes. Glöm inte att utsätta förstärkaren för geléer och spikar!

Glöm inte att testa (junior-)ishockeypuckar!

/Fredrik
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/05/16 :  15:16:53  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
claes irland:
"Det här är ju frukt Peter Belt. Tänker man sen
på vad fruit också betyder på engelska blir det
nästan lite elakt."

"Gratis är det i alla fall, och man kan käka upp tweaken
om det inte fungerar, det du, kan man inte säga om många
andra tweaks. Kork kanske går att äta men då föredrar jag
banan och apelsin."

VA VA

www.musikhemma.se

Edited by - akktustakki on 2003/05/16 15:17:57
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000