HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 överhettning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2003/05/16 :  19:27:45  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
hej, jag är ny här på forumet och är väll ingen hi-fi expert men dock mycket intresserad av allt som har med ljud att göra:)

nu till en fråga: jag kör med en DENON AVCA10SE förstärkare och har just köpt ett ROTEL RB985 slutsteg som ligger på 5x100 watt.

kör nu detta rotel som Bi-amp till mina frontar ( yamaha ns300).

center + surround kör jag med denonen.

när jag lyssnar på musik/film låter det nu mycket bra med rotel/bi-amp, och jag har inte kopplat fel, det är jag säker på...

sedan jag kopplat in rotel steget så blir min denon mycket varm, fläckten snurrar typ var 30:e sekund, det gjorde den alldrig förut.

detta även när jag inte spelar musik, alltså när det är tysst o volymen är av.

va kan detta bero på/ kan det vara skadligt?

det borde väll bli mindre belastning nu eftersom frontarna körs av ett separat slutsteg?

kan tillägga att rotel steget blir inte varmt.

snälla, hjälp mig med detta lilla problem.

tack på förhand

mvh
adaktus

big muff, super fuzz

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:24:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej adaktus, ditt problem låter nästan som hämtat från filmen polterguist (är inte säker på stavningen där men men).

spontana gissningar, DC-störning, givarhäng, mujkvarubugg, jordfel.

Jag är tyvärr inte bekant med apparaturen som sådan, men det låter mycket besynerligt.

hur jag hade sett på problemet :

Kolla om det ligger någon konstant DC över utgångarna på och kolla så att signalen in är fri från abnorma störningar.

Kika in i chassit och kolla om det finns mycket damm kring kylflänsarna, där huserar oftast temp-givaren och ifall denna kappslas in av damm kan den ge fläkten "go ahead" i tid och otid.

Det tredje problemet kan höra till den obehagliga avdelningen mjukvara, isåfall försök inte göra något åt det utan lämmna in apparaten.

Detta gäller i flertalaet fall, men undersök gärna de tidigare två punkterna först.

Kolla gärna lasten, det kan kanske röra sig om ett fel utnaför Denonen, i form av för låg last eller jordfel i kretsen.

Med vänliga hälsningar anders Martinsson.

PS välkommen till forumet.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:36:33  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Din Denon klarar inte lasterna lika bra som ditt Rotelsteg. Eftersom allt blir parallelkopplat (om jag inte har fel), blir lasten (i ohm) en fjärdedel av det angivna nominella värdet på respektive högtalare. Ju lägre impedans, desto mer effekt pumpas ur förstärkarn.

Just Denon är lite smått allergiska mot låga laster, har haft en Denon AVR-1602 förut, den klarade knappt ge pulver åt mina 4 Ohms Avantek One, Two och Five för länge, utan stängde av sig rätt snabbt och blev hyfsat varm. Dock är ju din mycket mer kraftfull, men nu pratar vi väligt låga impedanser...

www.svsubwoofers.com
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:12:14  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
välkommen till forumet adaktus..
jag har också lite problem med att mina prylar blir varma. men i mitt fall är det av någon oförklarlig anledning försteget. det är ett yamaha cx 630. någon som har varit med om samma sak?

| Hemsidan |
Go to Top of Page

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:40:08  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
tack för att ni svarar på mitt inlägg!

hmm..det var många tips det här, jag kan ju ge er lite info om impedansen...jag kör som sagt rotel steget endast till mina front högtalare( dom är på 6 omm ) , bi-amp in i rotelns surround x2 + front x2 )

sedan via rca till denons pre out front, med en y-split till vänster respektive höger kanal.

sedan driver jag resten av högtalarna, center, surround via denon försträrkaren, dessa högtalare är av samma seria, yamaha ns300, samtliga i 6 omm.

det har alldrig varit några problem för min denon att driva dessa innan så det borde ju bli än mindre nu?

denonen är på 5x125 watt i 8 omm och roteln på 5x100 watt i 8 omm.

efter att jag labborerat lite ikväll har jag kännt att förstärkaren inte är så jätte varm, men det är just det med fläkten som bekymmrar mig, att den låter högt och snurrar även när jag inte lyssnar på musik gör mig ännu mer fundersam.

kan det ha med att jag har kopplat allt egenom en massa gren fördelare?

jag har typ 11 källor inkopplade till 3 st fördelare?

ps, tackar för välkommnadet:)

big muff, super fuzz
Go to Top of Page

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:45:26  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
hej stef.

jag ringe till affären jag köpte roteln av och förklarade mitt problem, han sa då att han kört ett rotel steg till ett rotel försteg, detta blev tydligen väldigt varmt, dock inte slutsteget, han nämde oxå att harman kardon recievrar ibland blir mycket varma när man kör med ett separat slutsteg in kopplat, han kunde dock inte svara på rak arm vad det berodde på...

skumma grejer..

big muff, super fuzz
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/05/17 :  00:10:00  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
helt sant att det är skumma grejer! jag kompromissar dock inte utan kör så det ryker :D

mitt försteg har varit så här varmt länge..men det har alltid funderat klanderfritt...åå andra sidan så säger ju flesta att elektronik fungerar bäst när det är varmt..men då menar man väl arbetstemperatur och inte äggsteknings-temp.

haré gott

| Hemsidan |
Go to Top of Page

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2003/05/17 :  00:20:29  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
hehe, det stämmer stef!

det blev ett jävla ljud lyfft med bi-amp, mycket bredare stereo perspektiv och klarare och mer detaljerat ljud, jag är hel nöjd!!

nu skall man bara köpa lite bättre signal , fick med ett par japan kablar så att jag skulle kunna komma igång, hade inte råd att köpa det denna månad:)

förresten, hur ställer du in din ( channel level ) på förstärkaren? dom går ju fråm - 12 db till + 12 db på denonen, skall man dra på full fräs eller spelar den like högt på den totala nivån om man skulle dra volymen i botten om man sätter den på 0 db mot om den skulle vara på +12 db?

big muff, super fuzz
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000