HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför måste komponenter brännas in i systemet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/05/17 :  00:28:58  Show Profile Send Pass a Private Message
Min "topic" är väl egentligen ännu mer kontroversiell än nätkablediskussionen som just nu pågår, men jag - och fler än mig - är i alla fall ense om att komponenter måste "brännas in" i det system man testar den på, alldeles oavsett om kablen eller komponeten är inspelad sedan tidigare
Frågan är dock vad detta beror på Har det impedansanspassining att göra, eller är det ett "psykoaukustiskt" fenomen som helt och hållet beror på tillvänjing (det sistnämnda motsägs emellertid av attt besökande vänner reglemässigt bekräftar att "nu låter det ju mycket bättre än när du nyss hade kopplat in XX".)
Min fråga gäller alltså INTE faktumet att nya prylar måste brännas in, utan snarast varför redan INSPELADE kablar, eller apparater, måste brännas in i respektive system för att visa sin "rätta" signatur (inträffar vanligen efter ca. 20 timmar spelning)

Det finns inga genvägar...

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/17 :  01:02:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har fått det förklarat för mig: När en kabel blivit inbränd så är det ingen stabil jämvikt, om man kopplar ur den kommer jämvikten att förskjutas mot oinspelad igen, det kan vara det du upptäcker när du "spelar in" inspelade saker. Kabelns dielktrikum mättas igen efter X antal timmar med signal (idén är tagen från AQ´s kabel teori, avskrivar mig helt från ansvaret att det jag skrivit ovan kanske är bull )

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/05/17 :  01:14:49  Show Profile Send Pass a Private Message
OK, erkänner att det jag egentligen ville veta var om ni andra hade samma erfarenheter av detta fenomen!

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/17 :  01:35:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Aha, syntax error

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.

Edited by - Rydberg on 2003/05/17 01:35:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000