| Author |
Topic  |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 20:25:13
|
Dags att få lite grejer bekräftade eller få lite smisk!
1, Vad heter den här effekten som gör att sångrösten kan "brytas" lite fram och tillbaka - en av de första som gjorde den populär var Chers "Do you believe in life after love" - det är inte "Vocoder" väl? Förresten finns den på spy-många låtar nu för tiden! Verkar som man kan rätta till dåliga sångröster med den?
2, Har alltid trott att jag vetat hur fasförskjutning låter men nu har jag börjat tvivla. Det jag hittills trott är att det låter som det där hi-hat-liknande ljudet i introt på Boney Ms "Daddy Cool"?
3, Jag vet att PA-system används till konserter o dyl. men vad står "PA" för och är det nån principiell skillnad mot vanliga stereoprylar förutom att det är dimensionerat för att fler ska lyssna samtidigt? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 20:37:59
|
1=? 2=? 3= Public adress
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 20:42:03
|
Hallå Rog
1. Effekten du hört tror kallas för harmonizer/vocoder, och har blivit äckligt populär, till och med eddie meduza han med att remastras med en sådan.
Rätta till röster, ja med viss reservation, den söker efter närmsta harmoni och pitchar rösten till att passa den, använder man den med förnuft så blir resultatet rätt schysst.
2. Nej det låter inte som det där hihat liknande ljudet, mycket roligt skrivet föressten, fasförskjutning kan ses på på olika sätt, dels elektroniskt, dels tidmässigt. Hur fenomenet känns igen är något du bör ta med epkpeng här på forumet, en mycket trevlig och kunnig person.
3. PA står för Public Adress "tilltala allmänheten" men denna term har inget med dess ljudkaraktär att göra.
Den principiella skillnaden är inte så stor, men däremot hur den tillämpas är utan tvivel anorlunda. Personligen brinner jag för denna falang av ljudindustrin, i större system rör det sig ofta om att kunna rikta ljudet, göra spridningen väldigt smal för att på så vis vinna kastlängd.
De tyngre systemen idag har kastlängder på uppåt 300 meter, med fullt bibehållen frekvensgång och upplösning samt dynamik. Det kasnke ruggigaste av allt är att de låter ruskigt bra även på mycket stora avstånd, egen erfarenhet.
se för exempel
www.turbosound.com Flashligt och Flodligt serien. www.eaw.com KF900, KF 850, KF750, KF730 www.meyersound.com M3D och MSL4 samt MSL6 www.nexo-sa.com GEO och ALPHA
I denna gren av ljudtekniken dök de flesta av dagens hifi lösningar upp.
med vänliga hälsningar Anders Martinsson |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 21:14:59
|
martinsson: Schyssta svar och tack för länktipsen! Jag får fundera vidare på det där med fasförskjutning och hur det låter. Hmm, är det kanske så att man har en sinusvåg och lägger till ytterligare en som man flyttar 90 grader så ligger de helt "ur fas"? Någon?
|
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 21:21:59
|
1. Vocoder, harmonizer, autotuning. Det cher-tanten använde heter Vocoder tror jag.
2. Det beror på vad du menar med fasförskjutning. Om du menar relativ fasförskjutning eller fasvändning så tycker jag at det är en mycket speciell effekt som är samma och väldigt lätt att höra oavsett signal och det kan låta rent vidrigt. Vänder man ena högtalarens polaritet t.ex. så låter det som att ljudet går rakt igenom huvudet och är svårt att placera ut, det låter helt onaturligt och overkligt. Känns som att någonting vibrerar i öronen utan att det låter. Fastän det låter iaf. Äckligt! Det är detta som utnyttjas i vissa dolby-surroud effekter och surround i lurar. Man kan också använda det för att "bredda" stereoperspektivet i vanlig stereo när man mixar en inspelning. Kan upplevas som mera luft i inspelningen med lite fasförskjutningar.
Group delay är när fasen är förskjuten relativt frekvensen. Alltså när vissa frekvenser är mer fasförskjutna än andra. Detta är extremt svårt att höra, snudd på omöjligt. De flesta hör inte sådant alls förrän det blir extremt mycket groupdelay. Detta kan man testa genom att allpassfiltrera musik och lyssna i hörlurar. Dvs använda filter som bara påverkar fasen. Ska försöka göra detta själv någon gång och bränna en skiva med egen musik och jämföra. Har inte lyckats höra group-delay än överhuvudtaget. |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 21:22:33
|
Nä vafan! Nu har jag lyssnat på gamla diskohiten - måste haft knäck i öronen förut (eller bättre grejer nu) - det är ju inget instrument - de SJUNGER ju "tschiki-tschik-tschiki...."  Glöm den frågan! |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 21:24:40
|
marens: "...Man kan också använda det för att "bredda" stereoperspektivet i vanlig stereo"
Aha - som "Q-sound" och sånt där alltså. |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 21:27:25
|
| japp |
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 22:25:57
|
Det här med vocoder är inget nytt det fanns redan i mitten av 70-talet användes bl.a av Peter Frampton 
|
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 22:40:57
|
| Vocoder är inget nytt. Hur skulle 70-talet klarat sig utan vocoder. När jag var i den ålder då man skulle bli musiker, starta band och bli tjärnor (mellan- och högstadiet) var jag och mina polare övertygade om att det bara fanns två lösningar på att vara coola. Vi skulle ha en tydlig och klar "image". Antingen skulle vi hela tiden i alla låtar sjunga genom en vocoder. Eller så skulle vi sjunga i genom en telefon (eller något som låter som det) precis som Flash and the pan. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 00:10:24
|
martinsson, Jobbar du som ljudtekniker? Har själv mixat en hel del liveljud. Hejja NEXO!
|
 |
|
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 10:18:15
|
skall väl inte utge mig för att vara ljudtekniker, men jag kan nog ratta de flesta bord stora som små, även i studiosammanhang, vilka effekter bör användas i vilka sammanhang, att micka upp korrekt, att rigga ett PA, tja, lite av varje.. :)
Nexo är verkligen fina, små lådor mycket och väldigt bra ljud, trevliga materialval också. Men mitt hjärta klappar nog hårdast för EAW, den där Kenton forsyte är ingen dumbom direkt. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 11:01:14
|
martinsson: Ska inte tjata vidare om det här men jag sa fel låt - det var inte "Daddy Cool" utan "Sunny" jag menade - där är det faktiskt en ljudeffekt som får hihaten att ändra "tjocklek" !
 Sorry
divander: Sant. Den effekten (telefonljudet) har funnits länge... Aah, nostalgi "Midnight Man" med Flash... |
 |
|
|
gråbert
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 12:20:25
|
En fundering beträffande den där sångeffekten. Det finns en viss skillnad mellan harmonizers, vocoders och detuners. Jag tror att det Cher använder är en detuner (har försökt att undvika att höra denna låt i mesta möjliga mån, så jag är inte säker )
Harmoniser: "tunar" frekvensen till närmaste harmoniska skalsteg (beroende på hur den är programmerad). Finns i varierande grader av "inteligens".
Vocoder: ett syntetisk ljud där ljudsyntesen styrs av sången. Sen blandas ofta det syntetiska ljudet med det "verkliga".
Detuner: DSP teknik där sången (liksom i en harmonizer) "tunas" om, men här styr man tuningen externt (exempelvis via en keyboard eller dator).
Beträffande fasförskjutning så tycker jag att marens subjektiva beskrivning var mitt i prick, en definitiv "ballongkännsla" i skallen.
När man pratar fas och ljudeffekter så syftar man ofta på en s k phaser. Den delar upp signalen i två eller flera delar, och ändrar det relativa fasläget mellan signalerna. Oftast så väljer man att låta fasen "rotera" d v s det relativa fasläget sveper från noll grader till x grader. Detta genererar ett "swoisch"-ljud.
Det var längesen jag pysslade med såna härninga prylar, så jag ser fram emot att få lite tillrättavisningar om jag har fel . |
 |
|
| |
Topic  |
|