HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ROTEL RA 02, NAD C370, DENON PMA-1055???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:12:01  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Vad har ni för erfarenheter av dessa integrerade förstärkare:

ROTEL RA 02,
NAD C370,
DENON PMA-1055,
H/K670,
ARCAM A65 plus,

Någon av dom ska bli min!

ps, dom ska spela ihop med QRS TELLUS högt.

Tacksam för funderingar och ideér.

Mvh, /Mikaell. ps2, trevlig helg på er.

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:34:15  Show Profile Send marens a Private Message
Hej Mikael,

Valet stod för mig mellan PMA-1055 och Rotel RA-02. Du vet vilken det blev. Denon-förstärkaren tar inte banankontakter och är lite för biffig på fronten, men det är en väldigt bra förstärkare på alla andra sätt förutom att hifiklubben har höjt priset på den med nästan 100%.

Problemet med NAD:en och HK:n är att de lider av allmänt schmeckig kvalitet.
H/K:n går inte att lyssna på låg volym med pga stor olinjäritet i volymkontrollen. Den poppar och smäller mer eller mindre så fort man trycker på någon knapp. Dessutom låter den inte riktigt bra tyckte jag under det året jag hade den. NAD:arna är bra förstärkare ur effektsynpunkt, men fjärren funkar inget vidare och kvaliten är lite tveksam. Ljudet är lite tillbakalutat och dovt för att vara en förstärkare.

Arcamen har jag inte testat men som sagt med en dämpfakor på >2,6 om man utgår ifrån deras egna data på förstärkaren är fantastiskt uselt. Måste nästan vara feltryck eller något. Det är liksom en sån här grundläggande grej att högtalare man kopplar in på förstärkaren inte ska få sin frekvensrespons helt förviden utefter impedanskurvan. Roteln har 150 i dämpfaktor.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  22:45:45  Show Profile Send marens a Private Message
Antar att du läst denna tråden.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13445

Edited by - marens on 2003/05/16 22:46:10
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:03:29  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag gjorde en riktig A/B jämförelse idag med rotel´n och H/K´n.
Roteln vann utan tvekan.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:08:55  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag gjorde en riktig A/B jämförelse idag med rotel´n och H/K´n.
Roteln vann utan tvekan.
Självklart.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:09:43  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har läst i Hifi+ att roteln är rena fyndet så jag skulle absolut lyssna på den.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:21:37  Show Profile Send Mikaell a Private Message
marens, du har givit mig lite mindre att tänka på, det blir ROTELN´n.
Bara kablar kvar sen är min "anläggning" klar. äntligen!

Tack.

ps, min sambo tyckte den var snygg
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:24:34  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
ps, min sambo tyckte den var snygg
Det är viktigt.

Kan berätta att jag använder SilSpeak 415 högt. kablar och RG62 som signalkablar, men det går ju lika bra med lite allt möjligt.

Edited by - marens on 2003/05/16 23:25:50
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:26:06  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tycker att NAD har bra kvalitet, de må inte se mycket ut för världen och visst kan knappar och andra reglage kännas plastiga, men det viktiga är att grejjerna håller och att det låter bra. Det är ju ändå insidan som räknas. Min första NAD 3020i fungerar fortfarande fint efter 12 år, samma med mitt NAD 6340 kassettdäck. NAD 306:an ångar på den med. Min RIAA, NAD PP1, har stått på dygnet runt i två års tid nu, närmare 18 000 timmar. Allt fungerar precis som det ska.

Ljudkvaliteten då. Ja, 306:an tyckte jag var en fantastisk förstärkare med hög detaljeringsförmåga, klart och rappt ljud, som dock inte hade den fina värmen från 3020:n. 302/304/306 var de första NAD:arna som släppte den berömda och avslappnade NAD värmen till förmån för ett mer Rotel liknande ljud som spelade mer framåt mot lyssnaren. 370:n är väldigt dynamisk och kraftfullt spelande med hög detaljeringsförmåga och storslaget stereoperspektiv. Men, NAD måste man lyssna på med SoftClipping avslagen - för denna krets tar bort precision i ljudet samtidigt som det blir lite varmare, lite luddigare. Med SoftClipping frånslagen (görs på baksidan av förstärkaren) så blir ljudet riktigt, riktigt bra.

Men ärligt talat så tycker jag att 306:an är bättre än efterföljaren 370:n. Visserligen har 370:n mer effekt, men ja... jag föredrar 306:an. (inte minst utseendemässigt!). 306:an var en av de bästa förstärkarna som NAD någonsin har gjort. Bättre än alla konkurrenter, samtidigt som den var billigare (köpte min för 3 798:-, det måste ha varit runt -94/95).

Denon påminner om NAD ljudmässigt men låter lite sötare, på något sätt. Målar upp ett stabilt stereoperspektiv. Inget fel på den, den är bra. Möjligen saknar lite sväng, den ett mer tekniskt hi-fi ljud. NAD:en är mer musikalisk tycker jag.

Arcam A65 Plus har fått fantastiskt mycket beröm i alla tester jag läst (HiFi & Musik, Hi-Fi Choice och What Hi-Fi) så den verkar onekligen vara riktigt bra. Rotel 01/02 lär vara i samma klass, men kanske tippar något åt det ljusa i en ren jämförelse.

H/K 670 är spelglad men lite grovhuggen.

Men ingen har riktigt den fantastiska kombination av detalj, klarhet och mjukhet som min Alchemist Axiom, tyvärr tillverkas den inte längre annars skulle jag rekommendera dig den. Som Hi-Fi World sa "Great brittish hi-fi on a budget".

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:34:05  Show Profile Send marens a Private Message
Grävde nyss bland några gamla lo-fi tidningar och hittade ett test på Arcam A65 i What hifi där den fick 3:a i betyg. De tyckte den lät trist. Säger ju iofs inte så mycket i sig men ändå. När vi ändå pratar test i tidningar.

Det är mest nya C-serien av Nad jag menade med "NAD:arna".
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:41:52  Show Profile Send rolandm a Private Message
A65:an låter trist ja, men nu pratar vi om PLUS-modellen. A65:an har bara fått en si-så där respons, kapabel men inte mer. Därför gick Arcam tillbaka till ritbordet och gjorde om den - et voila! A65 Plus var född, och den har fått toppenbetyg. 5 stjärnor i What Hi-Fi. Best Buy i Hi-Fi Choice (konkurrenter var Myryad Z-140 "Best sound", H/K 670 3 stjärnor, NAD 320 BBE 4 stjärnor, Rotel RA 02 5 stjärnor den med). I senaste Hi-Fi & Musik så testas Plus modellen och de jämför den med 65:an utan plus, de skriver att skillnaden är tydlig och att Plus-modellen är mycket bättre.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:47:08  Show Profile Send Mikaell a Private Message
marens, vad har du för högtalare?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:56:21  Show Profile Send marens a Private Message
Mina högtalare har jag gjort själv. Består av en 6,5" bas och en 1" dikant en golvstående låda och en massa forskning. Har skrivit om dem ett antal gånger förut men jag kan säga att jag är supernöjd med ljudåtergivningen från dem. Har inte hittat något annat i närheten av min budget som jag skulle kunna bli lika nöjd med.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/17 :  00:07:47  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hur slipper man obalansen i volymkontrollen då? Jag har också problem med min HK650 på låga volymer. Kan man inte begära att en stärkare för 5000 ska ha en volymratt som funkar som den ska?
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/17 :  00:12:30  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Ursäkta men vad menas med "obalans i volymkontrollen"?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/17 :  01:10:29  Show Profile Send marens a Private Message
Att balansen mellan vä/hö ändras på låga volymer. Det gör att man måste lyssna högt på HK 670 bl.a. innan balansen är i mitten. Sånt är lagom irriternade. Det ska inte behöva vara så på en så pass dyr förstärkare. Det är dålig kvalitet helt enkelt.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/17 :  01:24:05  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
RolandM: Kan inte hålla med dig att 306 är den bästa Nad förstärkaren genom tiderna.

3100 och 3400 var riktigt bra!!

Men tycker dock inte att C270 steget (som sitter i C370) ska skämmas då jag tyckt det låtit bättre än S200 många gånger helst då biampat.

Jag tycker man har mer möjlighter med C370.

Marens: Dovt?? C370 spelar minsann inte "dovt".

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/17 :  01:47:21  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Marens: Dovt?? C370 spelar minsann inte "dovt".
har nog blandat ihop den med C350, den lät en aning dovt, men det är mycket lite. Dock onödigt mycket för att vara en förstärkare. C370 låter säkert bättre, var nog lite orättvis.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/17 :  02:17:41  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Lugnt

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/17 :  10:13:10  Show Profile Send rolandm a Private Message
"har nog blandat ihop den med C350, den lät en aning dovt, men det är mycket lite. Dock onödigt mycket för att vara en förstärkare. "

Lyssnade du verkligen på den med SoftClipping avslagen?

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000