| Author |
Topic  |
|
|
knabsol
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 15:36:39
|
Goddag allihopa! Jag har ett litet problem just nu, det känns som ljudbilden drar en del åt höger efterhand som jag spelar. Mina prylar är för tillfället: ---------------------- Monitor Audio Bronze 3 Sony TA-FA5ES Rotel RDP RDD 980 DUAL 505-4 ---------------------- Det känns som den börjar dra sig åt höger efter ett tag, alltså inte direkt under de första minutrarna. Vill inte lämna "direct sound" och kompensera med balansratten. Vad finns det att göra? Finns det någon del i en förstärkare som "brukar" orsaka detta?
Sen undrar jag om någon vet nånting hur min förstärkare låter jämfört mot andra i samma klass? Har knappt hittat någon annan som skrivit något om den. Fick den billigt för ett par år sedan och gillar den bra. Har inte lyssnat på så många andra förutom i butiker, men tycker det är svårt att avgöra om det är förstärkaren eller butikens lyssningsrum + andra prylar som gör skillnaden.
Mvh, Christopher |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 15:47:51
|
Det kan bero på rumsakustik, att du har olika reflektion och absorbtion på höger resp. vänster sida. Har du ngn. öppning nära ena högtalare kan detta vara en orsak. Du kan ju försöka flytta på högtalarna om dem är plaserade så att deras närmiljöer skiljer sig avsevärt. Annars kan man ju försöka sig på akustikreglering... |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 15:54:05
|
Det skulle ju kunna vara som så att du har en obalans i förstärkarens kanaler som ger sig tillkänna först när du spelar en stund så att kretsarna blivit varma. Alternativt ettglapp som ger sig tillkänna först efter en stund.
Har du testat attbyta polaritet, dvs växla höger och vänster? Drar det fortfarande åt höger?Mvh Kristofer |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 15:56:52
|
| Jag hade ett liknande problem med min effektförstärkare innan jag bytte. Det är dock två effektförstärkare sedan. Mvh Kristofer |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 15:58:43
|
| Om det fortfarande drar åt höger så har det förmodligen med effektdelen att göra annars förförstärkardelen. Mvh Kristofer |
 |
|
|
knabsol
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 15:59:40
|
Har precis flyttat och jag har ett öppet valv från hallen precis bakom till höger om min högra högtalare. Har absolut inte tänkt på detta. Är tekniker i själen och gick direkt på tekniken  Men oftast är det ju lättare att ändra på tekniken än rummet. Är inte alls hajj på akustik men har börjat läsa en del. Ska försöka få upp en bild så kan du ju kika och ge din dom
Nu när jag ändå kom in på akustik så har jag till liten fråga. Väggen bakom mina högtalare är ca 3m och det finns ett "hål" mellan högtalarna på ca 2m, mitt i detta skulle jag vilja ställa ett stort och ganska högt skåp. Hur påverkas akustiken av detta? Det blir ju nästan som att högtalarna för ytterligare en låda?! |
 |
|
|
knabsol
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:04:27
|
Whiskyman; Har ej testat att byta polaritet ännu men det kommer jag att göra ikväll. Tack för alla tips! Mvh, Christopher |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:52:20
|
1. Greppa balanskontrollen på förstärkaren. 2. Vrid denna, försiktigt, åt vänster tills korrekt kanalbalans uppnås. Om balanskontroll saknas:
1. Sitt ner på lyssningsplatsen. 2. Luta kroppen, försiktigt, åt vänster tills korrekt kanalbalans uppnås.
/Marusoft
|
No hay banda!! |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 22:50:28
|
| Kör nån monoupptagning. Eller bara radio med tal typ P1. Drar det tydligt åt nåt håll då är det nåt som är galet. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
knabsol
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 23:49:29
|
Jag testade mina hemmapulade signalkablar och detta försvann! var antagligen nått vajsing med de gamla.. |
 |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 01:20:39
|
"Nu när jag ändå kom in på akustik så har jag till liten fråga. Väggen bakom mina högtalare är ca 3m och det finns ett "hål" mellan högtalarna på ca 2m, mitt i detta skulle jag vilja ställa ett stort och ganska högt skåp. Hur påverkas akustiken av detta? Det blir ju nästan som att högtalarna för ytterligare en låda?!" --------------------------------------------------------- Nja--mellan högtalarna ska det vara luft tycker jag,provade för ett tag sedan att ställa en tv modell större mitt i ljudbilden och det blev inte bra Det så kallade perspektivet försvann,mystiska reflexer som studsade omkring och förvirrade hörselorganen blev det gott om så tv´n blev utkörd därifrån efter några timmars tappra försök med högtalarflyttning/vinkling. |
 |
|
|
knabsol
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 08:23:21
|
Åhå, skall se om jag kan ställa något stort ivägen och se hur det blir, det är nämligen tvn som jag tänkte kasta in i ett skåp..så jag slipper se den .
Edit: stavfel. |
Edited by - knabsol on 2003/05/16 08:24:17 |
 |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 08:30:07
|
Jag har samma problem.
Jag köpte jag en decibelmätare för att kalbrera mina nivåer för hembio, och döm om min förvåning när jag såg att höger och vänster kanal hade exakt samma relativa värde i lyssningspositionen! Men detta var ju ett sorts medelvärde eftersom jag använde pink noise vid mätningen.
Jag misstänker att sånt här beror på rumsakustik. Det är en viss frekvens bara eller ett par stycken kanske som drar åt ett håll. Man uppfattar det med örat med det syns inte vid en wideband pink noise mätning.
Symmetriskt rum eller equalisering? Välj en.
|
 |
|
|
knabsol
Member

164 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 09:21:40
|
must, det låter vettigt. Mitt rum är tyvärr allt annat än symmetriskt med en hel del öppningar här och var. Har du löst det nu eller funderar du på en EQ? Tänkte bygga ett par absorbenter, kasnke kan hjälpa lite? Gus, tror du att det skulle gå med hjälp av ett gäng absorbenter som tar död på en del reflektioner? |
 |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 09:31:20
|
Nej, problemet är så litet att jag struntar i det. Det hörs mest bara på vissa filmer och CD.
Digital fullbands equalizer finns som tillval och uppgradering till mitt AV försteg. Pris? Ca 20 papp. Jag tror jag avstår den lilla utgiften för närvarande....  |
 |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 02:51:01
|
"Gus, tror du att det skulle gå med hjälp av ett gäng absorbenter som tar död på en del reflektioner?" ------------------------------------ Jo då,absorbenter i någon form är aldrig fel men att ge några konkreta råd i detta ämne vågar jag mig inte på.Jag har testat en del olika lösningar med varierande resultat,det är ju ditt rum som bestämmer hur din lösning av problemet utvecklar sig så det är bara att testa.Börja med madrasser och täcken eller något annat som inte kostar en massa pengar.Osymmetriskt rum,div.öppningar och vinklar,så hade jag det också en gång,detta rum lät bra men hade en ljudbild som var i "obalans".Hjälpmedlet den gången blev portabla reflektorer/diffusorer,såg ut ung.som skyltställ och fungerade halvbra |
 |
|
| |
Topic  |
|