HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SIgnal- vs högtalarkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/17 :  21:37:46  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vilket prisföhållandet är sund i ett högklassigt system mellan signalkabel och högtalarkabel?
1 :1, 1:2 eller vad?

Alltså om man har signalkablar till exempel som kostar 2 000 kronor. Hur mycket ska man satsa då på motsvarande högtalarkablar?
1 000, 2 000 eller kanske ännu mer?

Vore tacksam för vettiga svar.

Jukka

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/17 :  22:03:30  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det är en svår fråga att besvara. Enligt min uppfattning så påverkar högtalarkablarna ljudet mest. Så därför lägger jag mest krut på högtalarkablar. Jag säger 1:4
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/05/17 :  22:09:36  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Beror ju mycket på längden, eller menar du meterpriset?

Personligen lägger jag mer på högtalarkabel än signalkabel, kanske ungefär att högtalarkabeln kostar som 2-3 par signalkablar.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2003/05/17 22:12:21
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/05/17 :  22:29:16  Show Profile Send Cyber a Private Message
Pick-me-up..intressant fråga...jag sitter själv i kabeluppgraderingstankar..

Mina kablar är idag:

Signalkabel: Acoustic Zen Silver Reference I (13500kr)
Högtalarkabel: Harmonic Tech Pro 11 plus (7500kr)

dvs Signalkabel vs högtalarkabel är i mitt förhållande 2:1 i totalpris men i meterpriset är förhållandet 7500/4.8 ger ca 1560 vilket ger 9:1 lite avrundat...
För mig så känns förhållandet just nu fel...eftersom man har betalat 13500 kr för 1 meter (signal)kabel mot 7500 kr för 2 x 2,4 dvs 4.8 meter (högtalar)kabel..skulle jag däremot skaffa mig en 2 x 2,4 dvs 4.8 meter Harmonic Tech Magic bi-wire för ca 33500 kr så skulle förhållandet kännas mer rätt..då skulle meterpriset hamna mer likvärdigt...33500/4,8 ger meterpris på ca 7000 kr ..förhållandet i meterpris skulle då bli signal vs högtalare 2:1....lite avrundat...medan totalpriset blir det omvända 1:2...avrundat..

Edited by - Cyber on 2003/05/17 22:31:35
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/18 :  12:04:49  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack för svaren. Hoppas att yttreligare någon hör av sig.
Jag har förstått alla fall att den svagaste länken i min anläggning måste vara högtalarkablar.
Vilket skulle ni rekommendera som inte kostar alldeles för mycket?
Jag kör biampad kompletterad med en subwoofer.

Jukka
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/18 :  12:16:21  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Pick-me-up!

Om jag lägger 2000 kr på en meter signalkabel så lägger jag 2000 kr per meter högtalarkabel. En högtalar kabel på 2x2 m kostar då 8000 kr.
Förhållandet blir då 1:1.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:25:48  Show Profile Send Snutten a Private Message
Cybervoice: om du säljer dina högtalarkablar är jag intresserad, har de bananer eller spadar??
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:32:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle säga att man kan inte säga att si och så mycket pengar ska en kabel kosta om man har en annan som kostar så mycket..det är en matchnings fråga och inte en pris fråga.

Kan du hitta en billigare högtalar kabel som fungerar i ditt system så köp den, men om du istället känner att den där dyrare högtalarkabeln känns mer rätt så tar du den. Men det ska enl. mig och en hel del andra här på forumet vara en balans i systemet.
Jag har oftast en dyrare signal än högtlara kabel, men visst kan man gå åt andra hållet oxå, inget fel i det. Du måste testa i DITT system och sen se vad budgeten tillåter, men kablar ÄR viktiga !! så köp så bra du kan och glöm inte strömkablarna om du har nätbrunnar i dina apparater, du får förbättringar där oxå..

Ett bra tips på en bra kabel som inte ger för stora hål i plånboken är Kimber 8VS, kostar 320:-/meter omterminerad och den kan fungera, men som sagt så är det svårt att säga då det måste testas tillsammans med din anläggning.

Mvh.Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000