HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bärbar vs stationär cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/17 :  23:13:29  Show Profile Send divander a Private Message
Hur står sig en bärbar cd-spelare mot en stationär? Jag tänkte på dom som ligger mellan 2000:- och 3000:-.

Oops! I did it again

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/17 :  23:55:55  Show Profile Send rolandm a Private Message
En stationär är bättre, därför att en stationär har...
* Bättre lasermekanik med bättre felkorrigeringskretsar.
* Stabilare avläsningsplattform för CD:n (stabilare CD-hållare, stabilare låda för apparaten)
* Bättre strömförsörjning, bättre strömkretsar ger bättre förutsättningar för elektroniken att fungera optimalt.
* Mer avancerade digital-analog omvandlare, bättre analogkretsar
* Bättre kontakter för vidarekoppling till förstärkare (bärbara CD spelare brukar ha en kombinerad miniplugg, medan stationära har separata, ofta guldpläterade, kontakter för höger resp. vänster kanal).
* Bättre intern avstörning mellan elektroniken (får liksom inte plats att göra detta i en bärbar som ska ha många funktioner på väldigt liten yta).

Allt detta sammantaget gör att bärbara CD spelare oftast låter lite tunnare, har färre detaljer, tar inte fram musikens inneboende delar på samma sätt, har sämre ljudperspektiv, inte lika korrekt klang etc.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/18 :  00:36:05  Show Profile Send divander a Private Message
Det skulle vara kul om man kunde vända lite på frågan. Hur mycket mer skulle man behöva betala för att få samma ljud i en stationär som i en bärbar. Men denna fråga blir ju lite svår. Eftersom prispannet på bärbara är väldigt litet, och oftast ligger priset under de allra flesta stationära. Jag funderar nämligen på att ha en bärbar cd i köket i stället för att använda en stationär. Då kan jag ju även ta med den lättare både på tunnelbanan och till sommarstugan. Men om jag tappar för mycket i ljud så kanske det inte är värt det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/18 :  00:46:25  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag sitter och funderar på om du menar en bärbar CD-spelare, eller en bärbar CD-stereo (typ köksstereo)?

Jag använder min bärbara CD-spelare när jag är och reser, men hemma är det den stationära som gäller. Till min första anläggning så hade jag bara en bärbar, men jag skaffade mig senare en stationär lågpris och det vart ett ljudlyft. Visserligen har ljudkvaliteten på bärbara höjts sedan dess (detta var 12 år sedan) men ljudkvaliteten på stationära har ju också höjts.. :-)

Vad du än väljer, så glöm inte bort kablarna. De är väldigt viktiga för ljudet.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/18 :  01:12:31  Show Profile Send divander a Private Message
Jag menar en bärbar cd-spelare. Den främsta anledningen till att jag tänkte på att köpa en bärbar är att det är skönt om man slipper köpa så många apparater. Sen är en bärbar mindre vilket gör att det är lite lättare att få plats med den i köket. Jag tänkte eventuellt kombinera den med Vincents "runda" förstärkare för 1000:-. Detta skulle göra det smidigt att ta med sig lite ljud till ex. sommarstugan. Men det kanske är bätre att satsa på en stationär.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/18 :  01:30:17  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det är en enorm skillnad mellan bärbara och stationära, även billiga ådana för 3kkr. De senare har en höjd och ett djup i ljudbilden, medan en discman har inget sånt.

Däremot kan min sony discman låta klart roligare och svängigare än en stationär cd, många av dessa har ett tråkigt hifi-ljud som får en att vilja stänga av.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/18 :  11:40:06  Show Profile Send rolandm a Private Message
Ja, i budgetklassen är det svårt att få allt. Visst finns det stationära där man ansträngt sig mer för att få stereoperspektiv, tonal kvalitet, neutralitet, djup, ambience - än rytm och "timing", men så finns det de som har rytm och "timing" men utan riktigt samma skärpa perspektivet. NAD 521i tycker jag är en OK representant för det senare.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000