HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Reflexer..........?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/05/19 :  08:15:18  Show Profile Send jonta a Private Message
Jaha...fler nybörjar frågor: det talas mkt om reflexer på detta forum och behovet av att dämpa dessa på alla möjliga sätt. Själv har har jag problem med att uppfatta reflexer, de kanske finns där, men hur f-n vet jag vad som är reflex som bör dämpas (sluta garva åt min fråga!)

Dreams never end!

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/19 :  09:19:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Kanske om din bas känns lite bumlig. Eller om du
hör ekot när du kör en handklapp!

va väl ingen fråga att grava åt

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/19 :  09:46:24  Show Profile Send Roq a Private Message
...och varför ska man egentligen placera sina mineralullsplattor (som man bör bygga) bakom högtalaren - där är det väl inte så mycket reflexer, eller är plattorna bara till för att dämpa basreflexporten?
Känns mer naturligt att dämpa i sidoväggen bredvid högtalaren?
Inte så att jag inte tror på dämpning - jag kommer nog bygga plattor så småningom...
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:17:45  Show Profile Send poppop a Private Message
...för att dämpa de allra tidigaste reflexerna, vilka bidrar till en diffus ljudbild.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:22:08  Show Profile Send poppop a Private Message
Enklast att visa om man ritar med penna och papper. Tänk dig att ljudet först studsar i väggen bakom högtalaren för att sedan studsa tillbaks till din lyssningsposition. Du har precis hört direktljudet och får nu höra studsen. Resultatet blir en diffus ljudbild.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:30:36  Show Profile Send Belker a Private Message
Om du snabbt känner dig "lyssningstrött" kan det bero på tidiga reflexer, som hjärnan måste arbeta på högvarv med för att sålla bort. Då blir man trött på ljud efter en stund...Det blev mycket tydligt för mig när jag bytte rum till stereon från hårt till mer dämpat/större rum. Jag tror detta hat beskrivits nånstans på forumet i mer vetenskapliga termer. Prova att söka!

Mvh
/Mårten
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:34:17  Show Profile Send Roq a Private Message
"Tänk dig att ljudet först studsar i väggen bakom högtalaren för..."
poppop: Då måste det alltså vara basreflexporten man dämpar? Ljudet som högtalaren släpper ifrån sig framåt måste ju vara väldigt litet bakom högtalaren ändå?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:35:21  Show Profile Send Roq a Private Message
Ska söka lite på ämnet....
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:44:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Pröva att sätta Er bakom högtalarna och lyssna på vad ni hör. Visst är det mer ljud än ni trodde? Gör sedan likadant vid sidan av högtalarna där första studsen är. Ännu mer fast med lite annan karaktär eller hur?

Dessa studsar gör att örat får så att säga två ljud för samma trumslag och från två olika riktningar, ett från väggen och ett från högtalaren. Hjärnan uppfattar dessa som separata ljud och du upplever placeringen av instrument som lite diffus och ljudet blir mindre detaljerat.
Enklast att höra detta är att pröva och ta bort dem med hjälp av en tillfällig test. Plocka in filtar, madrasser och mjuka material (se till att tjejen inte är hemma) och lyssna efter skillnaden.

en analogi är att jämföra hur bra du kan uppfatta tal i en kal trappuppgång och ute i det fria. Skillnaden är trappans alla studsar (reflektioner) av ljudet och ute där ingen studsar finns.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/05/19 :  11:08:55  Show Profile Send jonta a Private Message
Trivsamt detta forum, man får alltid bra och ebgagerade svar.

Dreams never end!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/05/19 :  12:28:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker vi borde ha fler såna här frågor, de är så viktiga för att vi bättre skall förstå hur och varför det låter som det gör.

Det här är urtypen för ljud där man inte själv vet förrän man hört alternativet och då förstår man inte att man inte gjorde något tidigare.

Fråga på.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/05/19 :  12:37:35  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Prova att sätt några kuddar där du tror att ljudet studsar i "väggen"...

När jag gjorde detta upplevde jag bättre precision och mer väldefinerad ljudbild.

Lade även på ett täcke på för att minska reflexer i bordet

Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/05/19 :  14:59:05  Show Profile Send jonta a Private Message
Ok, tack för alla tips, blir att plocka fram kuddar mm ikväll!

Dreams never end!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/19 :  15:05:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Man också gå lite mer drastiskt tillväga:

Blev det någon bild? Jag ser den knappt själv ens så det kanske inte funkar... Sitter med snigelmodem hemma idag och det är så slööööööött.

Om det inte kommer någon bild så är det i alla fall 15 kvadratmeter tjocka absorbenter. I närheten av högtalarna. I burspråket kommer jag snart(?) att sätta upp absorbenter i form av draperier. Ljudet är idag i princip helt fritt från tidiga reflexer.

Här finns det fler bilder, kanske:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=6624&whichpage=1&SearchTerms=hifi,hos,knoppen

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/19 :  15:09:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det kom ingen bild...
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/05/19 :  16:09:48  Show Profile Send jonta a Private Message
DEt rummet skulle jag vilja ha sett!

Dreams never end!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000