Är det någon/några som kan ge mej bra svar på vad en cdtransport är och vilka fördelar det har? Och även vilka cdspelare som är lämpliga som dessa men även information om åtgärder och tillbehör? Vad jag förstår så behövs det även en "DAC" så du/ni får gärna förklara det med. Mvh/struts
Lite förenklat kan man säga att en cd-spelare består av två delar. Ett, den fysiska delen där man läser av skivan med laser och får då en digital signal. Två, DA-omvandlaren, som tar den digitala signalen och gör om den till analog.
Delar man upp dessa delar i två skilda apparater får man en cd-transport och en DAC.
Om det är bättre eller sämre att ha en cd-spelare eller en cd-transport+DAC beror nog mer på implementeringen än konceptet.
Kan bara hålla med föregående talares utmärkta beskrivning. En fördel som finns i att separera kretsarn är att man kan få separata strömförsöjningar och att skilja elektroniken åt för att minska störningar, dock så blir det en kabel och två kontakter till i signalkedjan.
Vilka cdspelare som är lämpliga som cdtransporter råder det ju mycket skilda uppfattningar om men en sak som är mycket viktig är att avläsningen sker så exakt som möjligt innan informationen skickas till Da-omvandlaren. Då lämpar sig mer stabila läsare bättre än de som är lättare.
Det har förmodligen med kraft och fysikens lagar om rörelse att göra. Så försök att hitta en cd som är relativt tung.Mvh Kristofer
Förutom kvaliteten på den mekaniska avläsningen, så är även kvaliteten på digitalutgången viktig och här är det skillnad mellan produkterna. För ett par år sedan så kände jag att det vore kul med en bättre CD-spelare än min Micromega Junior, den är ändå från det tidiga 90-talet och det har ju hänt mycket på digitaltekniken sedan dess. Så, köpa nytt eller addera en DAC? Det visade sig att Micromegan har en s.k svängarmslaser och en väldigt fin mekanik av ett slag som på grund av kostnadsskäl inte längre finns i många av dagens mer konsumentprisade apparater. Dessutom har den en fin digitalutgång, så jag köpte en DAC för 4000 och hängde på! Nu har jag ett ljud som motsvarar en CD-spelare för i runda slängar 7000 ungefär.
DAC:ar kan även användas för att uppgradera CD-ljudet på DVD spelare. Unge Hr Stridbeck tycker att DVD-spelare är särskilt lämpade som transpoter, kolla själv hans hemsida: www.harmonydesign.se Han modifierar även CD-spelare så att de blir bättre transporter.
Med vänlig hälsning Roland
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl)