HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD transport?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/05/19 :  12:41:39  Show Profile Send struts a Private Message
Är det någon/några som kan ge mej bra svar på vad en cdtransport är och vilka fördelar det har? Och även vilka cdspelare som är lämpliga som dessa men även information om åtgärder och tillbehör?
Vad jag förstår så behövs det även en "DAC" så du/ni får gärna förklara det med.
Mvh/struts

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/05/19 :  13:02:32  Show Profile Send Patrik a Private Message
Lite förenklat kan man säga att en cd-spelare består av två delar. Ett, den fysiska delen där man läser av skivan med laser och får då en digital signal. Två, DA-omvandlaren, som tar den digitala signalen och gör om den till analog.

Delar man upp dessa delar i två skilda apparater får man en cd-transport och en DAC.

Om det är bättre eller sämre att ha en cd-spelare eller en cd-transport+DAC beror nog mer på implementeringen än konceptet.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/19 :  13:17:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan bara hålla med föregående talares utmärkta beskrivning. En fördel som finns i att separera kretsarn är att man kan få separata strömförsöjningar och att skilja elektroniken åt för att minska störningar, dock så blir det en kabel och två kontakter till i signalkedjan.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/19 :  13:37:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vilka cdspelare som är lämpliga som cdtransporter råder det ju mycket skilda uppfattningar om men en sak som är mycket viktig är att avläsningen sker så exakt som möjligt innan informationen skickas till Da-omvandlaren. Då lämpar sig mer stabila läsare bättre än de som är lättare.

Det har förmodligen med kraft och fysikens lagar om rörelse att göra. Så försök att hitta en cd som är relativt tung.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/19 :  15:05:34  Show Profile Send rolandm a Private Message
Förutom kvaliteten på den mekaniska avläsningen, så är även kvaliteten på digitalutgången viktig och här är det skillnad mellan produkterna. För ett par år sedan så kände jag att det vore kul med en bättre CD-spelare än min Micromega Junior, den är ändå från det tidiga 90-talet och det har ju hänt mycket på digitaltekniken sedan dess. Så, köpa nytt eller addera en DAC? Det visade sig att Micromegan har en s.k svängarmslaser och en väldigt fin mekanik av ett slag som på grund av kostnadsskäl inte längre finns i många av dagens mer konsumentprisade apparater. Dessutom har den en fin digitalutgång, så jag köpte en DAC för 4000 och hängde på! Nu har jag ett ljud som motsvarar en CD-spelare för i runda slängar 7000 ungefär.

DAC:ar kan även användas för att uppgradera CD-ljudet på DVD spelare. Unge Hr Stridbeck tycker att DVD-spelare är särskilt lämpade som transpoter, kolla själv hans hemsida: www.harmonydesign.se
Han modifierar även CD-spelare så att de blir bättre transporter.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/05/19 :  16:28:19  Show Profile Send struts a Private Message
Man får tacka för svaren!
struts
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000