Rätta mig gärna, tanken med dessa format är bla att de saknar digital utgång för att till fullo tillgodogöra sig de 6.1 kanaler systemen ståtar med (är jag ute och cyklar?) måste man ha lika många ingångar på försteget och utgångar för att inte tala om slutsteg. Nåja, slutstegen lär väl finnas i en låda när det blir aktuellt. Men problemet då? Kablarna såklart, Idag har jag kablar som kostade 2x3900=7800kr och högtalarkabel som kostade 10000kr. Detta skulle innebära att kablage till en "modern" anläggning skulle kosta 7x3900=27300x2=54600kr bara i signalkablar, högtalardito vill jag inte ens tänka på Nä då köper jag nog hellre en vinyl-svarv, RIIAsteg för så där en 20 långsjalar det är både snyggt att titta på och kul att ha som koplement till CD.
Avsaknaden av digital utgång beror sannolikhet mest på skivbolagens rädsla för kopiering.
Men det finns idag några märken som har properitära lösningar som funkar mellan deras egna apparater. Firewire håller kanske på och blir en defaktostandard för digitalutgångsteknik så snart kanske det räcker med en kabel.
Pioneer DV-757ai sägs ha det standardiserade gränssnittet för digital överföring av både DVD-Audio och SACD. (Firewirekontakt men med speciellt protokoll)
rätta mig om jag har fel men har inte sony också gjort en anläggning som använder ilink (sonys namn på firewire) tror att der var en 6.1 förstärkare med SACD. kommer ihåg att snoy var så stolta över att man bara behövde en kabel