HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W Nautilus 804?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/05/19 :  14:21:19  Show Profile Send Jadde a Private Message
Har hört den mindre 805an och den var trevlig. Någon som har hört eller kanske äger den större 804an?

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/19 :  15:08:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag äger ett par 804:or, blir bara nöjdare ju mer annat jag lyssnar på. Finns högtalre som slår den på olika parmetrar men jag tycker det är helheten som imponerar, för det priset en mycket bra högtalare. Bara ETT problem, den är kinkig vad det gäller kringutrustning dvs en bra kraftig förstärkare är ett rekommendera, kör själv med gryphon Callisto och det funkar utmärkt. Och inte att förglömma en bra källa och bra kablar......

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/05/19 :  15:25:11  Show Profile Send Jadde a Private Message
Kul! Vilka andra högtalare har du jämfört dem mot?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/19 :  15:36:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det finns en liten B&W som heter CDM1NT eller liknande som kostar ungefär hälften. När jag kort lyssnade på HiFi-klubben på den och NAutilus 805 så verkar det som om B&W försökt göra den dyrare att låta större än vad den är. Det blir spledes ett litet baslyft som gör den aningens "bumpig". Då föredrog jag den biligare som det verka som om de bara gjort en avstämning utan "baspuckel". Den kändes mer "rätt". Kanske var diskanten en smula sämre, jag vet inte.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/19 :  17:00:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det är mycket annat jag lyssnat på, dynaudio, dali, audiovector, mirage, jmlab, sonusfaber, infinity, magnepan, diy.....samtliga i ungefär samma prisklass och en del betydligt dyrare. Tycker 804:ans enda akilleshäl är midbasen som kan var lite tunn i för stora rum, men i ett normalstort rum funkar den fint. Djupbas finns, den går djupt vilket märks vid orgelmusik

Edited by - Rydberg on 2003/05/19 17:19:45
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/05/19 :  17:55:00  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag kan inte påstå att jag lyssnat på så mycket annat i prisklassen men vid ett tillfälle så tog jag och min bror 45 minuter av Hifi-klubbens tid och lyssnade på 804:an tillsammans med elektronik från Classé. Vi lämnade lokalen med varsitt brett leende för högtalarna lät bra, mycket bra. Vi spelade flera olika musikstilar men ingen var ett problem för 804:orna, det var full kontroll oavsett musik och ljudstyrka. Bör provlyssnas om du ska ut på jakt i den prisklassen. Om jag ska säga något negativt så är det att diskanten kunde upplevas som något hård vid vissa tillfällen.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/05/19 :  18:57:40  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Åhh men du! De är inte så tokiga de 804.orna, grejjen är ju bara den att det finns ett par fransyskor som kostar ett gäng tusenlappar mindre och låter bättre... Inget subjektivt alls i den meningen, nej nej...
Det är ju bara att knata in och snacka med grabbarna på HiFi-klubben de lär nog låta dig lyssna ett bra tag.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:52:08  Show Profile Send Jadde a Private Message
Hehe, förstår att din åsikt är helt ofärgad :) Skämt o sido, jmlab är säkert minst lika bra, och som du säger bra mycket billigare.

Fast det brukar med jämna mellanrum dyka upp lite små och gott på beg-marknaden, har sett 804or för 17'-18'

Edited by - Jadde on 2003/05/19 19:53:14
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:56:06  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jo, det är sant. Jag tycker att 804.orna är väldigt läckra. Skulle kanske även kunna tänke mig dem isf mina fransyskor, bara för att de är så jäkla snygga!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:00:27  Show Profile Send Jadde a Private Message
Precis! Snygga.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:10:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kolla in min hemsida, där finns ett par bilder på 804:orna....de är snygga. Tycker dessutom att de är bättre en JmLab, iallafall elektraserien.......

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:33:56  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag stod faktiskt och väljde mellan att köpa denna högtalare eller JMlab electra 920.1............ det blev JMlab, behöver jag säga något mer
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:56:14  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Tror ljudideal spelar in som vanligt. Electra spelar i mitt tycke större och rappare, kanske är nautilus lite mer bastunga och tillbakalutade med ett lite snällare övre register.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/20 :  00:12:39  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Enda anledningen till att jag inte äger 804 är för att jag inte hittade ett par beg när jag bytte högtalare. Dock hittade jag JmLab som tillfredställde mina krav, iaf ett tag.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/05/20 :  07:30:19  Show Profile Send J a Private Message
En lång historia kort:

För några år sedan skulle jag köpa nya högtalare, jag lyssnade på det mesta som var intressant inklusive några för 50 000. Detta för att försäkra mig om jag "dagen efter" inte skulle knalla in någonstans och höra något mycket bättre (och billigare).

Detta sökande tog mig till slut till Hifi Klubben, med tanken "jag skulle absolut inte ha några högtalare som har samma namn som den sunkiga stormarknade på Backaplan... dom har du nästan identisk logga till råga på allt!".

Gissa hur det slutade

Edited by - J on 2003/05/20 07:33:15
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/20 :  11:26:21  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Hur slutade det

quote:
Enda anledningen till att jag inte äger 804 är för att jag inte hittade ett par beg när jag bytte högtalare. Dock hittade jag JmLab som tillfredställde mina krav, iaf ett tag.

Vilka JMlab har du nu?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000