HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken är den trevligaste hifi butiken i Stockholm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:21:45  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tycker det är en fördel att Kent egentligen inte är en försäljare. :-) Han är inte rädd för att säga vad han tycker. Jag skulle köpa Attacama stativ av honom, han rotade i en garderob (?) och hittade ett par, så frågade jag honom om någa andra som jag hade sett en annons på, de fanns i flera färger, och han bara skakade på huvudet och tyckte det lät knäppt och allmänt dumt. :-)

Pause (fd. Ljudbutiken) har jag mindre bra erfarenhet av.
För ett par-tre år sedan var jag där. Jag beskrev mitt ljudideal till snubben där som verkligen sken upp och sa "Men det är ju helt otroligt asså, det är inte sant, fantastiskt. Du snackar upplösning, du snackar luftig diskant och tight bas, du snackar Canton! Ja det är sant, du snackar dessa" sa han och pekade på några. Visst, jag lyssnade på dem och de var helt OK, trevliga och lättlyssnade men säljaren kändes lite väl mycket bilförsäljare. :-) Jag sa att jag skulle hem och fundera på saken och han svarar, givetvis, "Varför fundera? Dessa är vad du snackar om!". :-)
Så var jag där med min bror som skulle köpa hembio, det var förra året, talade med en annan kille men det kändes inte som han lyssnade på oss utan han verkade mer gå på vad han hade mest av i lager som han ville bli av med... Kändes för mycket on-off av det hela, tyvärr.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

ante_b
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:22:28  Show Profile Send ante_b a Private Message
Lite synpunkter:

Hi-fi Art: Blev bortprioriterad av säljaren som hellre ville sälja en radiodel till annan kund med förmodad större plånok än mig. (Jag fattig student som ville höra på stativhögtalare mellan 5-10000:-) Pratade skit om konkurrent var iofs benägen att hålla med.

Best Sound: Dryg personal med noll engagemang. Verkar inte ha tid överhuvudtaget. Pratar iofs inte heller stockholmska, kan ha bidragit. (Gnutta ironi)

Pause: Tyvärr inte heller jättebra. Verkar vara lite hi-fi:ns On Off med betoning på att bara kränga iväg grejer. Emellanåt dryg personal.

Sontec: Har alltid varit helt ok. Trevligt bemötande. Intresserad personal. Erbjöd direkt hemlån av mig tilltänkta produkter. Nästan guldstjärna!

Reference Audio: "Liten mörkhårig snubbe" Joakim? Alltid trevlig och har tid, låter verkligen en lyssna på grejerna. Övrig personal inte direkt imponerande.

Ljudmakarn: Verkar vara ok. Har inte lämnat några bestående intryck hos mig. Lite "nördig" personal kanske. ;)

Rankning av ovanstående:
1. Sontec
2. Reference Audio
3. Ljudmakarn
4. Pause
5. Hi-fi Art
6. Best Sound

Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:37:32  Show Profile Send yoko a Private Message
HIFI-kit (om man får välja en sådan affär)
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:48:53  Show Profile Send Per a Private Message
fortfarande ingen som gillar veteranhifi förutom jag?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/05/20 :  17:53:11  Show Profile Send zorro a Private Message
quote:
ante_b
Pause: Tyvärr inte heller jättebra. Verkar vara lite hi-fi:ns On Off med betoning på att bara kränga iväg grejer. Emellanåt dryg personal.

exakt så känner jag också om Pause!

heja sverige!
Go to Top of Page

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:51:22  Show Profile Send gråbert a Private Message
Det var ett tag sen jag var runt, men då var Hifi-Art i en klass för sig.
Kent är en kul prick. Man får den tid och återkoppling som krävs för att man ska känna sig säker när man öppnar plånboken.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:58:00  Show Profile Send Jadde a Private Message
mirre är trevlig! bra service.
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/05/20 :  23:07:59  Show Profile Send yrwing a Private Message
Kul att lasa!

Jag la ut den har traden for att valja vart ifan man (jag) ska gora mina nasta inkop.

Ursakta har ej AAO pa den har datorn.

MVH
Jesper

ROTEL
Go to Top of Page

Sebbe
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/05/20 :  23:39:34  Show Profile Send Sebbe a Private Message
Best sound är dom jag har sämst erfarenheter av. Alla dom andra butikerna har jag blivit trevligt bemött i och fått den service jag jag velat.

Bara jag som tycker personalen på Hifi klubben är trelvig?

/edit: stava?

Edited by - Sebbe on 2003/05/20 23:40:22
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/21 :  07:29:02  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Sebbe!

Jag tycker också att personalen på Hifi Klubben är trelvigvem gör inte det?
Skämt och sido så är personalen där oftast trevlig, det jag saknar där är väl lite mer "kunnande" om HiFi.
De vet oftast ingenting om andra produkter än dom som de för tillfället säljer. Det händer också att de inte kan någonting om äldre produkter som de tidigare sålt i butikerna, kanske för ung personal!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/05/21 :  09:15:12  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Det bästa och trevligaste jag varit med om i en hifibutik var hos
Hifi-consult i Alingsås en regnig dag.
Jag och min sambo blev placerade i två fåtöljer med en fickabricka mellan oss fylld med bröd o kaffe, sedan lämnade att spela medhavda favvo-cd´s!!
Hemtrevligt, e bara förnamnet!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/21 :  09:28:02  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Kan inte annat än hålla med ovanstående om Consulterna. Lite långt från Stockholm dock

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Ulf Lilja
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/21 :  11:40:09  Show Profile Send Ulf Lilja a Private Message
BÄST:High-Fidelity, Sontec och Ljudmakarn, och ibland!! BestSound.
Reference Audio var OK en gång i tiden när Tommy jobbade kvar.
En kort historia om RA bokat tid flera dagar i förväg för att lyssna på högtalare, ingen i butiken hade koll när jag dök upp
lyssningsrum upptaget. Efter en bra stund fick jag lyssna på KEF:arna och bestämde mig för att köpa dom. Betalade med kort och bestämde att högtalarna suklle köras hem till mid dagen efter!!
Nu var klockan 18:00, stängningsdax. Plötsligt kommer en säljare och säjer att högtalarna jag köpt redan är sålda, sista x:et hemma!!
Vadå? 0 koll? Sur,Jag får inte tillbaka pengarna eftersom jag betalt med kort.
Efter 1 vecka är pengarna åter på mitt konto. Dåligt!!

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:14:07  Show Profile Send NtR a Private Message
Jodå, Kent är trevlig, men alldeles för vimsig och benägen att prata skit om sina konkurrenter. Dessutom kan han inte riktigt ta att man bestämt sig innan man går dit, utan kollar att man verkligen vet vad man vill och varför i evighet samtidigt som han kommer med diverse alternativ. Kunden blir förvirrad igen, går därifrån utan grejor för
att kanske återkomma. Synd för Kent som tjänar mindre pengar bara för att han menar väl.

Jag är långt ifrån ngn Linn-fundamentalist, men måste säga att High Fidelity är helt överlägsna när det gäller kundmottagande och service. Där är det, åtminstone för mej, helt OK och komma in och bara spisa plattor en stund om det inte är för mycket folk i butiken. Kalle är dessutom mycket skicklig i LP12-snickrar-konsten.

Ref. Audio`s ägare är, i mitt tycke, så vansinnigt arrogant att han aldrig nånsin får se mina stålar.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:27:48  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Ulf Lilja!

Jag skulle inte heller bli så glad om RA gjort så mot mig!
Tycker också att de ibland är lite väl "snorkiga" etc!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/05/21 :  16:13:10  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Någon undrade om det "bara" var han som gillade Veteran Hi-fi.

Nä! Jag avgudar dom! OK, jag hänger inte där varje vecka men de gånger jag varit där har jag alltid hört musik jag inte visste att jag gillade...

Har även blivit utskälld av Schubert (?) i vars butik jag rände i i 20-årsåldern. Han kunde vara lite brutal i sitt sätt att skapa kontakt på den tiden men där fanns det apparater! Men honom har jag inte sett på några år.

Jag drar mig för att gå till någon annan butik i Stockholm, jag har blivit idiotförklarad av dom alla vid något tillfälle och vänligt och intresserat bemött vid andra. Det riktigt negativa är att man inte vet vad det är som väntar en därinne. Det händer att jag blir mysko bemött på Konsum oxå men dom vill en liksom inget illa. Hifihandlare däremot, dom tycker att dom kan bete sig som dom vill. Det är kanske en tröst att man inte måste ha dialekt för att bli mobbad! Själv stockholmare sen födseln och har avundsjukt läst kommentarer om bra butiker i Göteborg. Springer en del även i konst- och antikbutiker å dom verkar ha lärt sig lite om det där med att inte döma ut folk efter dialekt och utseende. Det är 2003, man kan inte se på folk vilka som har pengar! Att hifihandeln lyckats med konststycket att göra okunnighet till en dygd stör mig offantligt och är bara ytterligare ett skäl att ty sig till Veteran hifi.
Har köpt och sålt ett par grejjer på Hifimagasinets forum de senaste 3 åren och har enbart positiva erfarenheter. Jag gillar även Triod-ljud Andersson. Övriga nämnda stockholmsbutiker kommer jag knappast att besöka igen. Serviceverkstaden på Reference har väl nå´t existensberättigande oxå men de verkar slarviga.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/21 :  19:48:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hehe med all denna information skulle jag starta en egen hifibutik som skulle göra att resten i Stockholm skulle få slå igen . Skämt åsido, hade jag resurserna skulle jag faktiskt kunna tänka mig att öppna en hifibutik med lite nya grepp.
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/05/21 :  22:44:09  Show Profile Send srv a Private Message
Reference Audio har ynka en timmes s.k telefontid till serviceverkstan och inte ens då svarar de i telefonen!? Har nu väntat i över 2 (TVÅ) månader på att en simpel sak skall bli fixad på garantin....... grrrrrrrrrrrrrr.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/05/22 :  08:33:42  Show Profile Send Monster a Private Message
Reference Audio har jag myket dålig erfarenhet av.

Vi tre tillfällen har jag lämnat in trasig elektronik.

1: En förstärkare, fick svaret att den inte gick att laga när jag kom för att hämta den ( ville försöka på annat håll) hade dom plockat delar från den?????? Är det ok att ta saker eller??

2: Lämnade en en Revox A77 för att fixa ett glapp i ena kanalen. Vid första tillfället när jag hämtade den hade dom tagit sönder räknaren samt spolningen. Sedan hämtade och lämnade jag den 3ggr och ingen av gångerna var felet lagat. Totalt betalade jag 1500kr för att dom skapade större skada en nytta.

3: Lämnade in ett slusteg tog 3 månader att laga?? När man ringer får man svaret att vi ringer i morgon! My ass.

Idioter är vad dom är

Jonas
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/22 :  11:03:59  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag hade inte tålt att någon butik behandlat mig på det viset faktiskt...

Jag hade gått rakt in och vänt någon av dom små säljarna uppåner helt klart. Det låter ju verkligen illa om det gått till på det viset. Jag har iaf aldrig haft strul med referenceaudio faktiskt och jag kommer att gilla dom till dom skulle göra någonting mot mig personligen helt klart.

Jag har faktiskt aldrig blivit direkt illa behandlad i någon butilk faktiskt. Det är väl fan deras jobb att vara trevliga och ta hand om sina kunder. Skulle dom inte göra det så kommer ju alla att skita i dom och bara handla igenom nätbutiker !

Nej jag säger det igen. Blir man behandlad illa i en butik så får man fan ta och säga ifrån direkt helt klart !

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/22 :  11:34:32  Show Profile Send John a Private Message
Det är ju trist också när det blir lite goddag-yxskaft när man frågar om nåt/vill lyssna/är kritisk mot nåt. Ok, alla har ju dåliga dagar, visst, men...
Ref audio: ville höra HK 670 och det gick mycket bra (hurra!) i lyssningsrummet, med Dyn 42:orna. Mums! Just. Ljudbilden fladdrade hit och dit, distortion (?) och helt blä! Sa det och säljaren tyckte att jag, hm... bytte cd-spelare (nån Rotel) och samma sak igen. Hm... Det visade sig vara nån bränd skiva som var kass. Ok, skivbyte, tog 5-10 minuter. Sedan fick jag ca 3 minuter på mig att lyssna innan han skruvade ner och sa att HK:n är bäst i världen... Jaha sa jag. Blev ingen HK.
Hifi Klubben (deras museum på Sveavägen): Hade med mig en bekant som skulle ha en billig anläggning och lyssnade på Nad/B&W. Lät kalasdåligt!!! Sa det och säljaren såg ut som största frågetecknet i världen. Hm, sa jag, stengolv en masse, världens största rum, EKOkokokoko. Hm...

Bara för att man handlar billig hifi är man inte automatiskt dum i huvet (eller i öronen). Men säljare har väl bråttom ibland så klart...

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

GoBo
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/05/22 :  12:27:01  Show Profile Send GoBo a Private Message
Ignatz: Schubert dog tyvärr i somras, så nu är det bara Mirre, men han är ju som tur är hur trevlig som helst. När jag köpte högtalare av honom körde han själv hem dom till mig och när det sen visade sig att ett element var defekt kom han hem och bytte ut det.

/Göran
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:35:26  Show Profile Send Thor a Private Message
Får väl även jag dra en historia om RA.

Var inne där en gång och såg att dom hade fått in ett Audion försteg och ett par Audion monoblock. Frågade om jag fick köpa bara försteget, men näpp, det fick jag inte! De såldes bara ihop, var det korthuggna svar jag fick. Döm om min förvåning när jag kom in ett tag senare och såg att de då sålt försteget, men inte monoblocken Behöver väl inte förklara vem det var jag pratade med...

Har två gånger haft oturen att behöva lämna in saker på lagning hos RA, och bägge gångerna tog det ett par månader att få felen åtgärdade.

Däremot instämmer jag i hyllningen av Veteran Hi-fi, mycket sympatisk butik, där vet dom vad ordet service betyder.

Sontec är väl ganska bra, men de har lite väl mycket "besserwisser" attityd ibland.

HiFi Art: Kent, jag vad skall man säga, stressad karl

Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/22 :  14:04:57  Show Profile Send Belker a Private Message
Yoko: Vill du utveckla varför Hifi-kit skulle vara bra? Som jag ser det är deras enda kvalitet det faktum att dom är i Närheten (Stockholm).

/Mårten
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/05/22 :  14:41:37  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
GoBo: Jag anade att det kunde vara på det viset. När det är som det är är det bra att veta om det, thanx.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000