HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags för en ny Debatt....PRISVÄRT....!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:24:49  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Tänkte först skriva LINN-debatt i rubriken för att skapa liiiite större intresse

Det här ordet PRISVÄRT,kommer upp då och då och verkar ha olika betydelse för många av oss.

Vad lägger vi in i det uttrycket,(prisvärt) ...

Är det enbart återgivningskvaliten eller,hur mycket betyder designen,
byggkvaliten,uppgraderingsmöjligheter,servicemöjligheter osv,mm mm...

Då debattens vågor går höga så ser man att några bara älskar sin kabel för 70 000:-,tycker det är ett bra köp och troligtvis då också prisvärt.Andra jobbar med sina Ekk-kablar.
Vissa skulle inte lägga 9000:- på en ny nätdel till skivspelaren för att det *troligtvis inte är ngn skillnad* medans andra anser att just det är den bästa investering (prisvärda) dom gjort.

Jag vet att det troligtvis/givetvis inte finns något sk rätt svar på denna fråga,men ändå.....Vad betyder prisvärt för dig..

Peder

Våga vara *openminded*

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:29:17  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
För mig är det när jag köper något som jag tycker gör skillnad till det bättre, sedan är det ju alltid sammanlänkat till hur mkt pengar man har.
/adam
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:33:31  Show Profile Send Larsen a Private Message
Prisvärt är det för mig när resultatet överglänser hålet i plånboken såpass mycket att utgiften inte rör mig i ryggen.
När känslorna BARA är GODA

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:34:05  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Prisvärt betyder för mig att prylen eller prylarna du köper ger högre eller samma marginalnytta per satsad krona än alla andra möjliga kombinationer av prylar du kan köpa och byta ut i din anläggning.
Exempel: I min anläggning är försteget svagast. Förmodligen ger det mig mer avkastning per satsad krona i form av välljud att satsa på ett nytt försteg, än att exempelvis skaffa nya högtalare eller kablar.

Nåväl, någon form av steepest ascent-algoritm är det åtminstone jag försöker följa när det gäller inköp.

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:00:40  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Prisvärt varierar från fall till fall. När det gäller apprater och högtalare skulle jag gärna betala för designen, om jag hade råd. Det som jag tycker är ett skitköp kan en annan tycka är ett fynd. Jag vill att grejjorna i anläggningen ska förvränga signalen så lite som möjligt. Många andra är inte alls av samma uppfattning utan strävar efter ett ljud som dom tycker låter bra efter deras personliga smak.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:10:08  Show Profile Send henricsson a Private Message
När man gör det själv.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:13:14  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Prisvärt är väl något man köper som är värt pengarna man lägger ut.
Det vill säga något som kostar ungefär som alla ihopsatta smådelar egentligen kostar.
Slutsats: ingenting är egentligen prisvärt!

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:19:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
När man vet precis vad man vill ha men inte har råd att köpa det nytt och sedan följa beg marknaden tills man hittar ett felfritt ex till halva priset

Artphotography
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:21:24  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
När man gör det själv.
Tänkte just säga det.Och när man skippar allt som har med prestige att göra och bara går på hur det låter.

quote:
Jag vill att grejjorna i anläggningen ska förvränga signalen så lite som möjligt. Många andra är inte alls av samma uppfattning utan strävar efter ett ljud som dom tycker låter bra efter deras personliga smak.
MrÄlg, det där lät konstigt. Min personliga smak är så lite färgning som möjligt. Är det inte så för dig utan är det bara ett slags syfte?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:34:05  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Dan!

Jag håller med dig om det mesta du skrivit, tycker dock även
att det blir prisvärt att köpa prylarna begagnat till halva priset även om man har råd till nya prylar.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:43:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mina prisvärda köp är de som visar sig ge ännu bättre ifrån sig när någon del uppgraderas. T.ex. mitt försteg har jag alltid misstänkt vara en av de svagaste länkarna men när andra delar blir bättre så levererar det bara mer transparans.

Med åren har upskattar jag sånt som funkar problemfritt utan strul.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:56:38  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
marens: Nejdå ta t.ex. rörförstärkare med sin enorma (jämfört med bra transistorsteg) dist. Det låter bra ändå, men färgar ljudet klart hörbart. Men på ett trevligt sätt. Bara det att jag vill att det ska låta så likt skivan som möjligt. Finns massor av exempel. Spikes diskuteras mycket nu här. Trots att det är känt sedan länge att spikes är bland det sämsta man kan ha som upphängning av högtalare (rent tekniskt) så tycker många det låter jättebra. Och det viktiga är att man själv trvis med sina grejjor, inte att någon annan gör det.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:59:27  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Prisvärt är för mig när man köper något, man kopplar in det och man känner att man flinar mer o mer ju mer man lyssnar.
-sen om det inte gjorde ont i plånboken är bara en bonus!

Hej, hopp!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:00:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Det som inte krånglar eller går sönder är oftast prisvärt. Det som verkar prisvärt är det så länge det inte krånglar. Slutsats: man vet inte om det är (var) prisvärt förrän det är skrot.

Om man sedan blandar in pris/prestanda i ekvationen blir det svårare. Kablar exempelvis går ju knappast sönder men är inte särskilt prisvärda för det. Det blir bara tyckande hit och dit om vad som har blivit bättre.

Det postiva är att kablar inte behöver kosta så mycket för att vara prisvärda.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:33:21  Show Profile Send €riC a Private Message
När en produkt känns värd pengarna är den prisvärd. Vilket kan beror på hur mycket pengar man betalar och hur bra den faktiskt utför sin uppgift. Men även att man trivs med den, vilket kan bero på i princip vad som helst.

Om jag rekomenderar en produkt för någon annan så brukar jag däremot gå på enbart ljud per krona, vilket beror på hur den enligt mig förhåller sig till andra produkter jag lyssnat på.

Sen är det klart att om det är en begagnad produkt så ska man inte betala lika många kronor per ljud som för en ny.

Detta är för mig ganska självklart.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:43:14  Show Profile Send n0p a Private Message
I mitt tycke handlar det om att hitta referensramar. Och att sedan från dem utgå från hur mycket mera man kan lägga ut. Jag är priskänslig när det gäller hifi. Lyssnar jag på två högtalare varav den ena kostar mera räcker det inte för mig att den dyrare låter lite bättre. Ska det vara värt för mig så ska de extra pengar jag lägger ut spegla sig i slutänden.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:36:05  Show Profile Send peder47 a Private Message
Mikael skrev..
Prisvärt är för mig när man köper något, man kopplar in det och man känner att man flinar mer o mer ju mer man lyssnar.

Det Mikael skrev är precis min åsikt,ett sådant sinnestillstånd som kan bli efter vissa köp får en att bortse från prislappen.

Helt plötsligt blev det värt varenda krona om än det var dyrt.Men det som ger den känslan varierar ju från person till person,och brukar skapa otroliga debatter här på forumet.

Men om vi också tänker lite på dom andra frågeställningarna....Är det enbart återgivningskvaliten eller,...hur mycket betyder designen,
byggkvaliten,uppgraderingsmöjligheter,servicemöjligheter osv,mm mm...för oss

Allt detta ingår ju i begreppet prisvärt och betyder mer eller mindre för oss alla.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:44:28  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Totalkänslan" är viktig. Börjar man reta sig på något, så minskar inte detta med tiden. Det gör däremot prisvärdheten...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:46:00  Show Profile Send ekman a Private Message
tyvärr så blir det lätt väldigt dyrt om man ska ha produkter där man inte retar sig på något
det brukar tyvärr alltid finnas en parameter eller två som inte är bra
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/19 :  23:22:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
Prisvärt?

När jag är 80 år, sitter på ålderdomshemmet och berättar för alla andra om mitt liv: då blir hifi det sista jag kommer att nämna. Börjar man tänka i de perspektiven, då blir det mesta av dagens prylbögeri ganska tragisk.

PS. Apparater ska färga så att mina favvoskivor låter bra, så nån neutral och transparent återgivning är helt otänkbart. Skulle jag köpa det bästa som LTS rekommenderar, då hade det låtit så ljust och vasst i mitt rum, att jag hade aldrig någonsin lyssnat på en enda platta igen.

PS 2. Nej, jag har inte ansökt om tillstånd för att bygga om mitt studentrum med nya väggar av betong och gullfiber, och ja, baskontrollen står på kl 3, för det behövs!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/19 :  23:45:34  Show Profile Send marens a Private Message
yalpa, jag har vant mig av vid såna oneutraliteter (basen på kl 3 mm) och det är jag glad för, nu låter det mycket bättre. Tycker helt enkelt att oneutraliteter maskerar ljudet och med det musiken, det blir tråkigt att lyssna när allting man spelar låter likadant.

Jag struntar mer eller mindre i vad LTS rekommenderar för apparater för jag kan varken få tag på dem eller är tillräckligt kräsen för att behöva "hörbart transparenta apparater". Högtalarna och rummet är ändå 100-1000ggr mer kritiskt än om det fattas 0.5dB vid 20kHz på en CD-spelare så det känns som det kvittar. Men det är klart det finns en hel det apparater som jag inte är nöjd med ljudet hos.

Hur sakerna ser ut och om de funkar som jag vill att de bör göra är väldigt viktigt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/05/19 :  23:57:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Falukorv är prisvärt men filé är godare !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/20 :  07:03:59  Show Profile Send Timbre a Private Message

På hemmet är det kanske inte så många som orkar lyssna på ditt livs story, yalpa. Lite trevliga hifiminnen kan alltid va´ bra att ha för sig själv...
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/05/20 :  08:03:56  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det som är prisvärt för mej är en apparat som ger mycket välljud per satsad krona,tex.Phonofix fr.Bladelius eller jag köpte en Teac X-1000 rullbandspelare inklusive 10st.10.5''band på metallspole för 2000kr,banden kostar idag ca.600kr/st enl.uppgift från L Bengtsson vid St.Eriksplan.Det är såna saker som är prisvärt för mej,fick också tag i en Stax hörlur inkl.rörbox för 4900kr.Såna saker som är hyfsat billiga som kostar skjortan som nytt.
Mvh
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/20 :  08:34:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det som är prisvärt i mina ögon är hifi som ger mervärde. T.ex när du sitter och blir mer och mer nöjd med ditt val ju längre tiden går, samt hittar nytt på dina gamla skivor.

Dvs när allt låter som du vill att det skall låta, då anser jag att det är prisvärt. Och är det inte detta som är det viktiga när det gäller hifi?Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/05/20 :  10:57:48  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
En pryl som låter lika bra som en dyrare är prisvärd.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000