HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 MTM eller MMT, skillnader?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/05/20 :  11:01:03  Show Profile Send mangs a Private Message
Hej,
I mitt nästa högtalarbygge skall jag använda mig av två basar och en diskant. Tänkte därför fråga er angående vilka fördelar resp. nackdelar det finns med att placera elementen med diskanten mellan basarna eller basarna underst och sedan diskanten över. Det jag vill skapa med dessa högtalare är en stor Sweetspot då man inte skall sitta still och lyssna på en position. Går det att få en stor spridning med en MTM-konstruktion och hur skall man i så fall göra, dela lågt, högt eller lågt ordningstal på filtret etc. Fördelen med MTM borde ju vara att elementen sammanstrålar i ungefär samma punkt men eftersom diskanten sitter "längre fram" så blir det ju lite skillnad. Den bästa lösningen vore kanske en 2.5vägs-lösning där ena basen hjälper till upp till 400 Hz eller något pga baffelkompensering och sedan kör man en vanlig tvåvägare.

Hur bör man sedan placera diskanten. Skall den vara lite sidledsförflyttad på baffeln för att minska diffraktioner eller bör man placera den i led med basarna? Jag har provat båda tidigare och tycker mig fått bäst resultat med alla element på led men det kan ju bero på filtret. Tacksam för svar från Marens eller någon annan som tror sig veta. Alla svar är välkomna.

mvh Magnus

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/20 :  12:37:46  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det jag hört om den ljudmässiga skillnaden om man placerar ellementen MTM är att man får lite djupare ljudbild på bekostnad av bredden.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/21 :  01:17:24  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag gillar att en MTM konstruktion spelar lite mer "på" lyssnaren.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/21 :  17:00:32  Show Profile Send marens a Private Message
Bilder säger inte allt men en hel del. Det här är samma högtalare simulerad som MT med bara en bas och som MTM med två basar. Delningen är 3kHz 4:e ordn. L/R.

Vanlig MT:


MTM:



En väl utförd MMT ser ungefär likadan ut som en MT.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/21 :  17:05:05  Show Profile Send marens a Private Message
Med MMT så menar jag 2,5-vägs. Jag tycker att det är en bra lösning. Andra fördelar med MMT eller MT är att man kan placera diskanten nära en kant så att diffraktionseffekterna blir snällare utan att behöva sätta den "på sidan" av högtalaren som innebär andra problem. Man bör nog dela så pass lågt som diskanten trivs med generellt sett. Annars får man smalare huvudlobe, alltså det ljud som är bäst blir mera riktat. Högre ordningstal innebär mindre interaktion mellan elementen och det brukar vara bättre för spridningen.
Här är delningsfrekvensen på 2kHz med samma branthet som på den första av bilderna övanför. Man kan se att huvudloben har en större spridningssektor med lägre delningsfrekvens.

Edited by - marens on 2003/05/21 17:16:12
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/21 :  17:51:03  Show Profile Send celef a Private Message
jag satt och moddelerade i ett cad för ett par år sedan och kom fram till att mtm skall kombineras med 1a ordningens filter för minsta rippel, men är ändå mkt sämre än en vanlig tm. men kan vara värt att köra om man vill höja systemkänsligheten, fast första 1a ordn filter är ju nästan omöjliga att genomföra!!

sound pollution
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/05/21 :  19:13:25  Show Profile Send luminous a Private Message
Intressant! Jag antar att beräkningarna av mtm beräknas med samma avstånd till de akustiska centren för alla elementen?

En sak som jag inte har förstått med såna här kurvor är att ibland så ser man lob-kurvor för filter där det inte står vilken frekvens som avses! Brukar det vara delningsfrekvensen då eller?

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2003/05/21 19:14:55
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/21 :  19:25:05  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag antar att beräkningarna av mtm beräknas med samma avstånd till de akustiska centren för alla elementen?
Jo, typ. Kanske någon mm skillnad.

quote:
En sak som jag inte har förstått med såna här kurvor är att ibland så ser man lob-kurvor för filter där det inte står vilken frekvens som avses! Brukar det vara delningsfrekvensen då eller?
Det brukar vara den frekvens där det ser värst ut, om man är ärlig. Det är ofta ungefär delningsfrekvensen, inte alltid.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/22 :  01:12:12  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Men det säger ju inte mycket om hur högtalaren låter.

Jag har själv haft MT (seas excel) och sen MTM med exakt samma element men jag upplevde allting som bättre, även spridningen.

Tar ni inte in högre känslighet, bättre basrespons i matten??

Alla vill ju inte ha kärnkraftverk till slutsteg för att driva sina hembyggda högtalare t.ex

Men jag säger dock inte att i att en MTM behöver vara bättre.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/05/22 :  16:13:53  Show Profile Send AndersP a Private Message
Har för mig att jag läste i " loudspoeaker cookbook " att Joseph dÁppollito använde 3:e ordningens filter när han introducerade konceptet. Det verkar stämma bra med de simuleringar Marens för fram tycker jag.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/06/02 :  14:10:07  Show Profile Send mangs a Private Message
Denna länken kan ju oxå vara användbar:
http://members.aol.com/pjay99/sound.htm


Känns som om en riktigt bra MTM kan vara svår att få till i verkligheten.

/Mangs
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/02 :  15:38:03  Show Profile Send celef a Private Message
"Har för mig att jag läste i " loudspoeaker cookbook " att Joseph dÁppollito använde 3:e ordningens filter när han introducerade konceptet. Det verkar stämma bra med de simuleringar Marens för fram tycker jag."

mtm:


1butt



2lr



3butt



4lr


tm:


1butt



2lr



3butt



4lr

sound pollution
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/02 :  16:41:24  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det där var väldigt intressanta simuleringar Celef. Kan du berätta nåt om förutsättningarna for graferna?

Du har kanske en point ändå. Dunlavy Labs stora modeller är ju MTM - konstruktioner och dom använder bara 1:a ordningens filter, men med sugkretsar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/02 :  17:50:32  Show Profile Send marens a Private Message
Han lyckas göra 1:a ordn. filter ja. Med massor av komponenter till hjälp...

edit:fast som man ser så har 4:e ordn. L/R-filter i "TM" fortfarande finast och mest psykoakustiskt snäll off axis respons.

Edited by - marens on 2003/06/02 17:53:26
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/02 :  18:35:37  Show Profile Send celef a Private Message
"Det där var väldigt intressanta simuleringar Celef. Kan du berätta nåt om förutsättningarna for graferna?"

simuleringarna är med löptidskorrigerade element samt delningsfrekvens satt till 3.5khz, avstånd kommer jag faktiskt inte ihåg! :(

"Du har kanske en point ändå. Dunlavy Labs stora modeller är ju MTM - konstruktioner och dom använder bara 1:a ordningens filter, men med sugkretsar."

jag har alltid en point! ;)

"Han lyckas göra 1:a ordn. filter ja. Med massor av komponenter till hjälp..."

och det är ju fusk! :)

"edit:fast som man ser så har 4:e ordn. L/R-filter i "TM" fortfarande finast och mest psykoakustiskt snäll off axis respons."

håller helt med!

sound pollution
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:45:16  Show Profile Send AndersP a Private Message
Marens: Vad jag förstår går det inte att göra ordentliga filter av 1:a ordningen utan att fuska. Speciellt inte om dom ska uppfylla dina krav på avrullning och fasriktighet långt ute i stopbanden.
Det sägs också att det alls inte går att göra 1:a ordningens filter.
Den som läser får välja själv vad som är riktigt.

Celef: Det är nog ok med xo - frekvens, avstånd och sånt, men det jag närmast funderade över var väl om det är vertikala eller horisontella simuleringar du presenterar. Jag gissar själv villt på vertikala simuleringar, men jag har fel ibland.

I biobranchen används MTM - konceptet friskt, speciellt i THX - specade högtalare. Jag uppfattar det så att man här använder sig av MTM:s begränsade vertikala spridning för att reducera tak - och golvreflexer. Den horisontella utstrålningen borde väl inte påverkas vid en jämförelse MTM vs. MT?
Eller gör den det?
Utgår man från din sim Celef, så är den begränsade spridningen generellt väldigt oregelbunden i mina ögon.
Hur kan det då fungera när en utstrålning ska standardiseras?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:54:36  Show Profile Send marens a Private Message
AndersP:

Jo, man borde egentligen inte prata om 1:a ordn. filter alls utan approximation inom +/-y dB av 1:a ordningens respons i x antal oktaver från delningen inom en z grader stor spridningssektor.

Det är inte fusk att använda många komponenter. Celef skojja nog bara.

Att MTM har ett "kontrollerat" spridningsmönster som miskar takreflexer är en myt. De har en mer riktad sweetspot i vetikalled, med en mer ojämn respons off axis. Vad man ska med en godtyckligt ojämn respons off axis till har jag ingen aning om.

Edited by - marens on 2003/06/02 19:58:25
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/02 :  20:11:28  Show Profile Send AndersP a Private Message
Marens: Jag får då bara krypa till korset och erkänna att jag varit ett offer för den myten.

Det låter ju konstigt det där med offaxis - responsen: så många tillverkare som konstruerar in 2" mellanregister X 2 som ihop med diskant bildar en MTM - sektion för att uppnå en speciell utstrålning när konceptet inte fungerar.
Kan det va så enkelt att för att erhålla certifiering, måste man använda just den konfigurationen?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/02 :  20:13:24  Show Profile Send marens a Private Message
Det enda jag kan tänka mig är att reflekterade ljudet innehåller "mindre information" eftersom det är så pass onaturligt färgat.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/02 :  20:14:40  Show Profile Send celef a Private Message
"Celef: Det är nog ok med xo - frekvens, avstånd och sånt, men det jag närmast funderade över var väl om det är vertikala eller horisontella simuleringar du presenterar. Jag gissar själv villt på vertikala simuleringar, men jag har fel ibland."

ahh flåt, det är den vertikala spridningen för en vertikal mtm som visas, 140mm är avstånden mellan elementen (280mm mellan woofrarna!)

"Utgår man från din sim Celef, så är den begränsade spridningen generellt väldigt oregelbunden i mina ögon. Hur kan det då fungera när en utstrålning ska standardiseras?"

oj, jag är inte rätt man att fråga, marens eller nagref lär kunna svara på detta! mätte man inte förr högtalare i ekokammare för att plotta energikurvan, ett bättre sätt att speca en högtalare??

ed: på tal om trollen! :)

sound pollution

Edited by - celef on 2003/06/02 20:18:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000