HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 NE5532?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/21 :  14:13:34  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag har precis fått hem och installerat mitt M-Audio Delta 410 24/96 ljudkort. Jag skall använda det till att mäta distorsion i förstärkare och förhoppningen är att kunna mäta ner till -105dB i alla fall. Man får väl pressa kopplingarna tills de kommer upp ur bruset om man skall jämföra olika lösningar.

Enligt M-Audio har man -102dB A/D/A dBFS men när jag tittade närmare på kortet upptäckte jag att alla OPAMPar är NE5532 vilket förbryllar mig lite. Dessa är gamla och baseras inte alls på samma teknik som dagens superlågdistande OPAMPar.

Frågan är om någon har sett distmätningar på NE5532 någon gång? Varken Philips, Fairchild eller TI visar dessa mätningar i databladet.

Förhoppningen är att byta ut dem till OPA2134 för att komma ner några dB.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/05/21 :  14:36:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Har för mig att det fanns här:
http://www.dself.demon.co.uk/webbop/opamp.htm
Tyvärr kommer jag inte åt sidan just nu...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:08:20  Show Profile Send UrSv a Private Message
5532 är en rätt go OP faktiskt och inte så värst dåliga mätdata. Kolla databladet. Sen finns det ju saker asom hur det låter när man spelar genom den som kan vara en helt annan sak än mätdata...

Ena eller andra tekniken är inte alltid garanti för att den nåt annat än just ena eller andra.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:16:32  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hmm just här så är hur det 'låter' rätt irrelevant för kortet ska ju användas till mätningar och då är det ju mätsata som ska blir bra!

Jag tror du gör rätt i att byta!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:52:56  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nagref

Har du sett några distmätningar på den någon gång?

Selfs hemsida är nere så jag kan inte kolla där, har i och för sig för mig att han har gjort ngåot test någon gång men misstänker att det bara var brus han mätte upp då.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/21 :  16:09:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nope jag har inte sett några distmätningar på den men jeg betvivlar att den slår OPA2134. Den senare har ett litet handikapp till NE5532 mär det gäller spänningsbrus men strömbruset är destu mindre. Kan ju vara en väsentlig parameter att ta hänsyn till den också!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

PelleW
Member

310 Posts

Posted - 2003/05/21 :  18:01:39  Show Profile Send PelleW a Private Message
Douglas Self mätte både brus och THD. Och han mätte även THD på parallellkopplade NE5532:or, vilket jag iofs tvivlar på att det sitter på ditt mätkort.
Enligt hans mätningar så var 5532:an den MÄTMÄSSIGT bästa vill jag minnas. Vilket troligtvis innebär att många nu kommer att motsätta sig och säga att många nyare op-ampar som t.ex. OPA2134 LÅTER bättre.

Kolla på hans sida sen när den är uppe igen. Mycket intressant läsning.

Här klipper jag in vad Douglas Self skriver på sin sida, som jag skrev i nåt tidigare inlägg:
"In audio work, the 5532 is pre-eminent. It really is something like the ideal opamp. Distortion is almost unmeasurably low, even when driving 600 Ohm loads. Noise is extremely low; in many applications discrete devices give no significant advantage. (The exceptions being very high and very low source impedances) I have tried several times to make a discrete/opamp hybrid preamplifier, for a moving-magnet RIAA input, that would be quieter than the simple 5532 version. Each time I have failed. This may of course just mean that I am unusually incompetent at electronics, but I think the true reason is simply that the 5532 is very hard to beat."

-Pelle
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/22 :  08:27:38  Show Profile Send Pabo a Private Message
Douglas Self är fan i mig min guru

Hans sätt att skriva får mig att le gång på gång.

Så, NE5532 mäter riktigt bra alltså. Ja, kollar man på kopplingsschemat i databladet så ser det ut ungefär som Sentec PA9 fast med skillnaden att de har möjligheten att trimma fram helt ideala arbetspunkter. Detta betyder ju att den borde vara riktigt schysst.

Men ...

När man tittar på hur Selfs Audio Precision mäter så visar det sig att brusgolvet ligger på 0,0008% vilket motsvarar -102dB. Detta är precis vad M-Audio lovar att mitt kort skall klara av så eventuellt finns det ändå förbättringar att hämta genom att byta ut dem i alla fall.

Börjar inse att det kanske låter kaxigt att klaga på -102dB upplösning men när man jämför ingångssteg så kan det faktiskt vara aktuellt med -115dB (0,0002%). SONY har bamsingar till integrerade förstärkare vars dist ligger nere på -120dB Jag måste försöka få tag i en sådan för att slakta den

Det man istället får göra om man inte kan komma ner längre är att jämföra vid 10kHz istället. Kör jag med 96kHz samplingsfrekvens så får jag ju i alla fall med de tre första övertonerna.

Jag måste få tummen ur och beställa HpW-Works 24/96 spektrumsoftware så att jag kan testa ljudkortets prestanda i sig vid 10kHz. Mjukvaran kostar 300USD vilket man får anse vara ganska så billigt (jämför med Audio Precision).

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/22 :  10:37:06  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nu har jag beställt serienummer till HpW-Works vilket innebär att jag inom 48h kan mäta distorsion ner till -102dB.

Jag har också hittat kretsschema på ett notchfilter med -60dB notch och riktigt branta flanker. Sätter man det på 1kHz så dämpar det bara 2dB vid 2kHz. Detta innebär att jag lätt borde kunna mäta distorsion ner till -120dB (0,0001%). Kretsen innehåller tre OPAMPar vilket får anses vara OK.

Jag nöjer mig nog med -102dB så länge dock. Notchfiltret bygger jag bara om det behövs.


Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/22 :  11:15:52  Show Profile Send Xover a Private Message
Vad har du för signalkälla samt vilken THD ger den
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/22 :  13:56:26  Show Profile Send Pabo a Private Message
Signalkällan är mjukvaran tillsammans med ljudkortet. Det är denna kombination D/A/D/A som ger -102dB.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:26:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Frågan är om någon har sett distmätningar på NE5532 någon gång? Varken Philips, Fairchild eller TI visar dessa mätningar i databladet.


NE5534 användes i ett distmeterprojekt (såg artikeln på nätet och jag har själv en kopia i en flyttkartong...någonstans) och disten från själva NE5534:an låg på cirka 0,0005%. Faktum är att denna opamp när den kom var extremt bra.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:36:48  Show Profile Send Pabo a Private Message
Efter att ha lärt mig hpw-works så har jag nu lyckats göra en loopmätning som visar -109dB THD utan att ha bytt ut NE5532. Det är alltså 0,0003% vilket ju stämmer ganska bra överens med dina siffror. Jag kommer nog inte kämpa mer med de siffrorna utan de får duga.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:40:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
När jag pratade om dist så var det sinusoscillatorn (byggd av infinite variable state filter).

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/29 :  20:47:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ang. olika NE5534, F. Paoletti upptäckte tydligen att TI NE5534AP och Phillips NE5534AN skiljer sig åt dist när det gäller förstärkaren AA Donizetti.



Vet dock ej vad det skulle bero på..?

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:14:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Verkar som om texas-varianten kanske klarar något högre sving bättre.


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:54:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Skillnaden i dist kan vara olika strömkapacitet från opamparna.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000