HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Omfanéring av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bandpass
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/05/20 :  12:19:45  Show Profile Send Bandpass a Private Message
Har ett par högtalare med äkta körsbärsfanér, men pga en transportskada är den ena lite naggad i kanten.
Om jag lämnar in den på omfanéring på en möbelsnickarverkstad
och väljer ett mer exotiskt träslag, ett som inte finns hos tillverkaren (Monitor audio), kommer andrahandsvärdet att minska då?
Det blir ju inte original då, men kanske snyggare!?

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/05/20 :  12:41:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det vore väl korkat om andrahandsvärdet sjunker. Lägger man på ett exklusivare träslag så borde den åteminstone hålla samma 2:a handsvärde. Faneringen på billigare högtalare (vet inte vilken modell dina MA:är) håller ändå ingen högre klass, om man lägger på äkta träfaner så har du en snyggare låda. Tips på skitsnygg faner är Palisander, eller Rio Jakaranda...Mina DIY högtalare kommer att faneras i Palisander, som garanterat inte många högtalare finns i färdig förpackning.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/20 :  13:35:09  Show Profile Send divander a Private Message
Om andrahandspriset sjunker beror ju lite på om högtalarna bli snyggare eller inte. Inte då vad du tycker i första han utan vad de flesta tycker.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Bandpass
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/05/20 :  13:51:42  Show Profile Send Bandpass a Private Message
Ok, och eftersom jag har god smak blir dom snyggare!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/20 :  14:38:02  Show Profile Send divander a Private Message
Bra. Då är det bara att fanéra om och hoppas att eventuella köpare har lika bra smak. Jag tror inte att en omfanérin spelar så stor roll om det bara är någon av de vanliga träslagen som är lätta att kombinera med vanliga möbelträslag. Sen är det ju även av stor vikt att arbetet blir väl utfört. Men lämnar du det till en etablerad möbelsnickare så blir det nog inga problem med det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Bandpass
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/05/21 :  12:22:32  Show Profile Send Bandpass a Private Message
Tänk er själva GR10 i ljus flammbjörk, deras ljusa metall element i sammspel med ljust trä, Skandinavisk hitech!!
Jag tror det blir läckert!!
Plus att jag tänker låta fanéra baksidan också.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/05/21 :  13:47:24  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Vill bara i all välmening påpeka att från etablerade tillverkarhåll resonerar man som så, att alla förändringar, bra eller dåliga, fula eller snygga, inte förhöjer värdet på produkten.
Att det reella värdet endast bibehålls om det är original, s.a.s.

Om sedan 2:a värdet kan bibehållas är det ju bra, men det är som sagt enbart om köparen accepterar förändringen.
Självklart är det mer lättsålt om det inte är trasigt.

Vi som tillverkar själva, menandes DIY, har inga sådana problem eftersom vi alltid brottas med att det inte är "etablerade" märken vi försöker sälja.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000