HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver ny förstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:05:35  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Jag tänkte sälja min H/K 670 och köpa nåt annat.
Jag har följande högtalare: Quad 12L med Atacama Nexus stativ (50cn)

Budet: max 8000:-

Någon med förslag?

Web

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:10:40  Show Profile Send marens a Private Message
Rotel RA-02 är en extremt bra förstärkare som är snygg och gör det mesta helt rätt.

Jag bytte från HK670 till den.
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:11:42  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Är den lika kraftig som H/K 670?

Web
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:12:02  Show Profile Send rolandm a Private Message
Förutom Rotel bör du även lyssna på Arcam A65 Plus.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:14:00  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Är den lika kraftig som H/K 670?
Du kan spela ungefär 2dB högre med HK:n. Det märks inte. Jag upplever att det är roligare att spela högre med Roteln pga ljudet.
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:16:10  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Nu har jag ingen möjlighet att lyssna på mina eventuella köp när jag bor i vildmarken så jag tänker gå på era rekommendationer.

Web
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:22:18  Show Profile Send marens a Private Message
Det som jag kan förvarna dig om med Roteln är att hörlursuttaget brusar lite. Det är så på alla Rotels förstärkare. Så om du har känsliga hörlurar så kanske du behöver använda CD:ns hörlursuttag eller en separat hörlursförstärkare. Men det är det enda som är mindre bra med den. Annars finns det inget man irriterar sig på, den är smidig att använda och låter riktigt bra.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:26:52  Show Profile Send audiogear a Private Message
Rotel RA-1060 kan gå att få tag på för 8000kr (det lyckades jag med iaf). Den är mycket bra för pengarna och slår ut HK670 med hästlängder.
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:33:03  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Varför inte en Primare I 20 (runt 9.000 kr), väldigt välbyggd och har en fast och härlig bas. Den är dessutom väldigt bra prissatt här i Sverige (kostar 750 pund i England där den jämförs med Arcam A85 15.000 kr i Sverige).
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:42:05  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Skulle ni påstå att Arcam DiVa A65 Plus är ekvivalent med Rotel RA02 ?

Vad är det som skiljer mellan dom? (antar att ljudet inte är likadant)

Vilken skulle ni föredra?

Web
Go to Top of Page

hackan
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/05/20 :  15:48:09  Show Profile Send hackan a Private Message
Arcam verkar överlag vara betydligt dyrare i Sverige än en del brittiska konbkurrenter. mellan cd-spelarna NAD 451i och Arcam cd62t skiljer det 20 pund i England - 2.200 kronor i Sverige.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/20 :  16:46:20  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Nu har jag ingen möjlighet att lyssna på mina eventuella köp när jag bor i vildmarken så jag tänker gå på era rekommendationer.

-----------------------------------------------

Du lider av samma symptom som jag: vildmarksboende!

Alla säger alltid åk runt och lyssna, lyssna och lyssna...
Om jag skulle göra det skulle jag kunnat köpa många stärkare för bensin pengarna.

Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/05/20 :  16:55:31  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
I sanningen

Web
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/20 :  17:11:26  Show Profile Send millenniumking a Private Message
I och för sig bor jag något längre ut på den väg som tar dig in från kusten vid Antnäs.
Så jag bor ju i princip mitt i ingenstans!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/20 :  17:57:37  Show Profile Send rolandm a Private Message
Hackan: Nja, det är snarare NAD som är extra billiga i Sverige därför att de säljs via HiFi Klubben som är både distributör och återförsäljare.

I England kostar Rotel RA02 349 pund, Arcam A65 Plus ligger på 370 pund.
Hos Ljudmakarn är Roteln 2 kr. billigare än Arcam. I England är skillnaden 21 pund.

Tombee: Ljudmässigt och byggmässigt har båda fått formligen lysande kritik i HiFi & Musik, Hi-Fi Choice och What Hi-Fi (H/K 670 blev sågad i Hi-Fi Choice). Vad som skiljer? Bra fråga, de är lika kraftfulla, de har båda fjärr och urkopplingsbara tonkontroller, båda har inbyggd MM förstärkare och hörlursuttag, de finns båda att få i svart eller silver, fast Arcam har en linjeingång mer än Rotel (5 mot 4). Båda har dubbla högtalarutgångar (så de passar för bi-wiring), men Arcam vill ha BFA-bananer.

Ljudmässigt verkar det vara svårt att höra skillnader. Jag har inte jämfört dem men testerna beskriver deras ljud på liknande sätt. Takftfast, rytmiskt, välupplöst, roligt, kraftfullt, neutralt med en gnutta värme.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:09:44  Show Profile Send marens a Private Message
En skillnad är utimpedansen. Arcam uppger sin till <3ohm vilket betyder ca. >2.6 i dämpfator. Roteln har >150 i dämpfaktor vilket betyder 0,05 ohm, hifichoice har mätt upp den till 0.04 vilket betyder 200 i dämpfaktor. Det är nästan 80ggr högre! Om det är så så borde Arcamen låta extremt slappt i basen och färgat som få.

Tycker därför Roteln är ett säkrare köp om du inte kan lyssna, särskillt eftersom jag har den själv och tycker att den låter väldigt bra. Har inte hittat något fel på ljudet. Tänker aldrig byta ut den pga ljudet iaf. Det skulle vara om jag behövde separerbart slutsteg. (Den har pre out men inte main in.) Om jag behöver 300W någon gång så kommer jag använda denna som försteg.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:22:25  Show Profile Send audiogear a Private Message
Håller med marens. Köp en Rotel (RA-1060 eftersom den ryms i din budget) och du kan sova gott om nätterna i fortsättningen. Den är homogen och mycket transientsnabb, vilket gör att musikens detaljer får en enastående skärpa.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:34:45  Show Profile Send marens a Private Message
Tyckte iofs att skillnaden mellan RA-1060 och RA-02 ljudmässigt var obefintlig när jag jämförde (så jag valde RA-02) men det är ju jag det.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:36:09  Show Profile Send rolandm a Private Message
Marens: Hi-Fi Choice har mätt att A65 Plus ligger på 0,06 ohm i utimpedans - att jämföra med RA02:ans 0,04 ohm. Arcam har även lägre distorsion, framförallt i basen och responsen är väldigt rak. Båda får mätbetyget 60%, som jämförelse kan nämnas att H/K670 når hela 75%. Den mäter bäst i testet, men enligt HiFi Choice så låter den sämst. Ganska intressant tycker jag...

Både Arcam och Rotel vinner testet, men de tycker att Arcam låter mer sofistikerat med högre upplösning, medan Rotel har mer karaktär och låter något mer livfullt. Väldigt små skillnader överlag.

Testet finns i HiFi Choice, September 2002.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:39:56  Show Profile Send marens a Private Message
Tack Roland, då var mätdatan felaktig på Arcams hemsida.

Vad gäller deras lyssningsresultat är jag väldigt skeptisk precis som med alla lofi-tidningars tester. De hittar på allt möjligt bara för att ha något att säga tycker jag det verkar som.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:44:45  Show Profile Send audiogear a Private Message
rolandm:

Finns denna test samt mätningarna på nätet?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/20 :  19:44:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Tombee. Ingen vildmark är för svårgenomtränglig för mina geografikunskaper. Var bor du egentligen. Arjeplog?

Då finns ju Luleå och Umeå (inte i närheten men nästan). Här har vi mycket trevligt i hifiväg.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/20 :  19:54:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har du möjlighet så tycker jag du ska ta en titt på Roksan Kandy, som nu i sin Mk III version är en mycket bra förstärkare för under 10 tkr. Varm, detaljerad, tillräckligt kraftig, och en känsla du knappt hittar i konkurenterna för dom pengarna, stark rekomendation.

/Martin
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:04:01  Show Profile Send n0p a Private Message
Varför inte quads slutsteg, ligger väl kring 7 papp.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:16:42  Show Profile Send audiogear a Private Message
MartinH:

Enligt H&M saknar den dock lite pondus och känns "nedbländad i frekvensspektrats ytterkanter". Effektkuben är inte heller den trevligaste. Den klarar det specificerade effekttaket enbart i 8ohm. Inga Rotelwatt m.a.o. Den fick omdömet att vara mer av en finlirare än en fullfjättrad rockförstärkare.

Myryad MI120, Rotel RA-1060 och Primare I20 ansågs vara bättre förstärkare i testen där den den var med.

Ska man köpa Roksan så tror jag att det är mycket bättre att gå upp till Caspian.

Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:26:24  Show Profile Send rolandm a Private Message
Audiogear:

Testet finns delvis på nätet i form av omdömen om produkterna som var med, men testets inledning och avslutning finns inte, ej heller mätresultaten. Nedan följer länkar till omdömena om de produkter som var med:

Arcam A65Plus: http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2341
H/K 670: http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2353
Myryad Z-140: http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2354
NAD 320BEE: http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2373
Rotel RA02: http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2374

Myryad hade bäst ljud, men Arcam och Rotel kom nära och var dessutom billigare så de ansågs därför som "Best buy".

Marens: Tja, det är upp till var och en att göra sin bedömning. Men i fallet Arcam A65Plus och Rotel RA-02 så följs HiFi & Musik, HiFi Choice och What Hi-Fi åt väldigt väl. Alla tre hyllar dem, dessutom med liknande omdömen - trots olika kringutrustning, musikval och personliga preferenser. Min personliga bedömning är därför att de verkar vara bra all-round apparater.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000