HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver ny förstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:35:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr så visade testen av Kandy precis varför jag är så kritisk till de svenska tidningarna. Man missade att Kandy hadde ett phonosteg (stor miss), sen så är det lite lustigt att man inte själv kompå att en kub inte kan se ut sådär utan att det är nått fel nånstans. Att en förstärkare i 2-4 ohm har en bra och finkub för att sen vika av i en fas i 8 ohm är inte praktiskt möjligt..hadde det varit så skulle det vara en lika dan förvrängning i det motsatta fasen oxå och inte bara på den ena. Detta fel kan ha berott på en felktig jord i utrustningen eller fel i mätningen, eventuellt en trasig förstärkare. Men att sen påstå att det är en konstruktions miss ser jag som ett rent hån mot tillverkaren som jag garanterat tror har lite mer koll än dom som testat denna på Hifi&Musik. I de tester den varit med i engelsk press så har den bara fått lovord från alla, och kallats "Best Buy" m.m.

Och att kalla den nerbländad kan jag inte riktigt heller hålla med om, de gånger jag lyssnat på den har jag aldrig saknat detaljer eller kraft, men alla öron är olika så visst, och vad har watt med ljudkvalitet att göra ??? Och visst är caspian en bättre förstärkare men det skiljer oxå nästan 3000 :- så det borde den vara..

/Martin
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:37:55  Show Profile Send audiogear a Private Message
Tack Roland. Det var verkligen ambitiöst att lägga upp alla dessa länkar.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:47:58  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
vad har watt med ljudkvalitet att göra ???

Förmodligen ingenting så länge förstärkaren klarar av högtalarna i fråga utan att tömmas på resurser, men själv skulle jag aldrig köpa en förstärkare med dålig effektkub eftersom jag vill kunna koppla på vilka högtalare som helst utan att den ska krokna.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:55:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst man ska inte underdimensionera stärkaren, men ska sträva efter en balans i systemet och köper man ett par nya högtalare som är väldigt svårdrivna och krävande av förstärkaren så får man nog se till att byta den oxå. För om man skulle kunna köpa efter tanken att man ska kunna koppla på vad som helst så skulle alla sitta med stora monoslutsteg ala Krell.. Och bara för att en förstärkare har en snygg kub så säger det inte ett skvatt om hur den låter och det är det som är det viktigaste.

Och nu är det tyvärr så att den test som Hifi&Musik gjorde inte är en rättvis beskrivning av Kandy utan det är nått som är fel nånstans, tråkigt nog var man inte tillräckligt uppmärksamma på detta utan släpper testen ändå utan att tänka lite...det säger mer om tidningen än om förstärkaren.

Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/20 :  21:07:02  Show Profile Send audiogear a Private Message
MartinH:

Hur kan du vara så säker på att det inte är möjligt att en förstärkare kan vika av bara för kapacitiva laster och inte för induktiva? Själv är jag ingen förstärkarkonstruktör så jag vill inte uttala mig, men eftersom du verkar så säker på din sak så kanske du kan förklara?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/20 :  21:25:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är lite lustigt att en förstärkare blir bättre när den drivs hårt och är sämre när den har en lätt last... Och om allt stå rätt till så bör man få en liknade avikelse på båda faserna och inte bara på den ena. Jag var nyligen i england och nöjet att träffa konstuktören av Kandy och han ansåg inte det var möjligt att förstärkaren kunde ge en sån kub som Hifi&Musik presenterade. Och om det ny var nått fel på förstärkaren så tycker jag att man borde kontaktat importören eller Roksan själv för en kommentar ( vilket många engelska och amerikanska tidningar gör ), för om det nu var det så kan det självklart oxå påverkat ljudet negativt...
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/20 :  21:43:30  Show Profile Send audiogear a Private Message
Vad jag kan se så blir inte förstärkaren sämre i lägre laster för den kapacitiva lasten utan ungefär lika bra ända ned till 2ohm. Men givetvis ger den mer effekt vid den lägre lasten. Men det ska den ju också göra (om kuben är perfekt så dubblas ju effekten för varje halvering av impedansen).

Ditt påstående om att kuben borde vara symmetrisk med avseende på fasen innebär att det har blivit fel massor av gånger, närmare bestämt vid alla mätningar som jag har sett hittills (har aldrig sett en helt symmetrisk kubmätning). Det vore alltså lika bra att dom upphörde med mätningarna om det skulle vara som du säger, eftersom det alltid blir fel.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/20 :  21:57:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nu missförstod du mig lite...om du tittar på roksankuben så har du en fasavikelse i 8 ohm ( vänstra delen av kuben ) som bara finns i negativ och inte i positiv, nått som är VÄLDIGT ovanligt..sen att förstärkaren får en helt rak fas i 4 och 2 ohm betyder enl mätningen att förstärkaren har nått problem i 8 ohm men när det blir belastad mer så fixar det till sig ?!?!? lite udda.. Jag har sett kuber där man har haft en avikelse på ena fasen och inte den andra men det har alltid skett vid högre belastningar ( 2-4 ohm)och inte som nu enbart vid låg belastning.

Jag vet vad du menar med att kuberna alltid dippar ner i 4 och 2 ohm om man inte ofta ser en perfekt kub. Och testerna är inte alltid fel, men den test dom gjorde av Kandy var inte korrekt och borde inte ha fått komma i tryck som den var, utan man borde kan fårståt att det var nått fel nånstans, det är vad jag menar..
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/20 :  22:06:12  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej på er.

Jag var o lyssnade på en AUDIO ANLOUGE PUCCINI SE idag.
Den lät lite bättre än ra-02, tycker jag...
Så jag köpte den istället. fick 1 veckas öppet köp så här ska verkligen granskas, tyvärr så får jag inte mina högtalare innan fredag, då jäv**r!!!

Mvh, /Mikaell.
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/05/20 :  22:08:40  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Vars köpte du AUDIO ANLOUGE PUCCINI SE ?

Finns det någon nätbutik som säljer den?

Web
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/20 :  22:12:43  Show Profile Send audiogear a Private Message
MartinH:

Håller med om att kuben ser lite udda ut, men om de mätte fel vet jag inte. Inte heller om det är orimligt.

Sedan måste du nog läsa på lite mer om effektkuber om det ska gå att föra en meningsfull diskussion. Du pratar t.ex. om "rak fas i 4 och 8 ohm" ??
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/20 :  22:18:59  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
Vars köpte du AUDIO ANLOUGE PUCCINI SE ?

Finns det någon nätbutik som säljer den?

Hitta en beggad, det finns en likadan på ÅGRENS HIFI i gbg. HUGG!!

www.bossa-audio.se säljer puccini´n vet jag.

MVH.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/20 :  22:28:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kanske inte kan beskriva alla de tekniska termer som finns, men som sagt så tyckte konstruktören av Kandy när han så kuben att det inte såg rätt ut, för den ska inte kunna visa en sån där kub, och i alla de tester som dom gjort så har de inte fått tillstymmelsen till dom resultat som visades i Hifi&Musik, och ingen annan tidning i världen har klagat på de saker som tydligen Hifi&Musik hittade !?!?

Så min åsikt är bara det att den kuben som visades inte är rättvis mot Kandy´n då det är en utmärkt förstärkare och den står sig ordentligt mot de flesta konkurenter i klassen, och jag hoppas Hifi&Musik tar sig i kragen när det gäller sina artiklar i framtiden..
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/21 :  10:23:56  Show Profile Send rolandm a Private Message
Det kan ju faktiskt vara som så att HiFi & Musik fick en felaktig Kandy levererad till sig, och då är frågan om det är HiFi & Musik eller Roksan som ska ta sig i kragen... Kanske Roksan har kvalitetsvariationer på sina prylar? De borde ju testa dem innan leverans. Trots allt så bygger HiFi & Musik sina testresultat på lyssningstester, inte på mätkuber och om de mätte fel så förklarar inte det resultatet av lyssningstestet, så det måste ha varit fabrikationsfel på förstärkaren.

För övrigt tycker jag inte att man ska behöva ha en examen i elektronik och teknik för att kunna bedöma om en hi-fi låter bra eller inte. Det viktiga är ljudet och det är bara naturligt att tester skiljer sig åt därför att...
* Man spelar på olika kringutrustning
* Man spelar i olika rum
* Man spelar olika skivor
* Man har olika smak

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/21 :  10:27:19  Show Profile Send rolandm a Private Message
Mikaell: Ja, Audio Analogue gör bra förstärkare - men med en annan ljudkaraktär än Arcam och Rotel. Mjukare, varmare, mysigare, puttrigare... Lite mer romantiskt, lite mer känslosamt. Och det är kan behövas i vår kylslagna nord. :-)

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/21 :  11:10:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst finns det risk för att Hifi&Musik fick ett exemplar som var felaktigt, men borde man inte uppmärksammat detta och hört av sig till importören och kanske frågat om man kunde få ett annat ex ?? man måste som en tidning ha en viss kunskap om elektronik och hur en produkt är uppbyggd och ska fungera ?? och att missa att en produkt har riaa steg inbyggt kan kanske vara en indikation att dom kanske tog den sist på en fredag och bara ville gå hem för helgen ?!?!? Men enl. konstruktören så kan det vara så enkelt att man hadde ett jordfel i sin mätutrustning eller en kontakt som inte satt som den skulle...alla kan göra fel men vissa saker tycker jag att man inte borde göra och man borde ha uppmärksammat att nått inte stod rätt till och tänkt ett steg längre innan man lät artikeln gå i press..det tycker jag hadde varit god journalistik..
Och testen bygger till en del på mätresultat, så visst har den betydelse...

Roksan har en mycket bra kvalitetshistorik och har mig vetligen aldrig haft några större problem i sin produktion..

Men åter till vad tråden igentligen handlade om.. Jag tycker fortfarande Kandy har ett behagligt och välspelande ljud för pengarna och AA är oxå en trevlig förstärkare, liksom Naims Nait 5..

/Martin
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/21 :  11:27:13  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Mikaell: Ja, Audio Analogue gör bra förstärkare - men med en annan ljudkaraktär än Arcam och Rotel. Mjukare, varmare, mysigare, puttrigare...

Hmm.. lyssna på lite musik och kramas med sambon till helgen...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/21 :  11:30:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Marens skrev: En skillnad är utimpedansen. Arcam uppger sin till <3ohm vilket betyder ca. >2.6 i dämpfator. Roteln har >150 i dämpfaktor vilket betyder 0,05 ohm, hifichoice har mätt upp den till 0.04 vilket betyder 200 i dämpfaktor. Det är nästan 80ggr högre! Om det är så så borde Arcamen låta extremt slappt i basen och färgat som få.

Tycker därför Roteln är ett säkrare köp om du inte kan lyssna, särskillt eftersom jag har den själv och tycker att den låter väldigt bra. Har inte hittat något fel på ljudet. Tänker aldrig byta ut den pga ljudet iaf. Det skulle vara om jag behövde separerbart slutsteg. (Den har pre out men inte main in.) Om jag behöver 300W någon gång så kommer jag använda denna som försteg.

Hej Marens!

Kolla igen på Arcams hemsida så ser du att de specar utimpedansen på pre-out-utgångarna! Alltså inte slutstegets utimpedans!

3 ohm utimpedans på förstegsutgångar är extremt lågt faktiskt, Det är egentligen inte så viktigt vad utimpedansen är eftersom mottagarimpedansen normalt är tusenfalt större, men 100 ohm är en annan utimpedans som är "lagom".

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/21 :  13:58:24  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
tombee...

hur vill du att det ska låta? rotel är säkert bra grejer, jag tycker de låter intetsägande... audio analogue är säkert en trevlig tillverkare, bara det att jag somnar av ljudet... alltså, det är lite svårt att rekommendera då man inte vet vad du lyssnar på & hur du lyssnar på det... annars skulle jag vilja säga som nop... kolla quad-grejer, de är enormt lågt prissatta i Sverige(i förhållande till pundet, menar jag) och de ger det bästa av två, tre världar... tycker åtminstone jag. både neutralt, mjukt & alert.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/21 :  14:31:04  Show Profile Send rolandm a Private Message
"Visst finns det risk för att Hifi&Musik fick ett exemplar som var felaktigt, men borde man inte uppmärksammat detta och hört av sig till importören och kanske frågat om man kunde få ett annat ex ??"

Då lyssningstesten, trots allt, visar att apparaten lät helt OK (något grovkornig och nedbländad i ljudet, men inga allvarliga saker) så tror jag att de inte tänkte på att de eventuellt fick ett felaktigt exemplar. Om det lät väldigt illa tror jag däremot att de hade tänkt på det, men nu lät det ju ganska bra trots allt.

Det kan ha varit en transportskada, kanske strömkabeln eller något som har med det att göra hade fått sig en törn och att detta påverkade både mätningar och ljudet - men inte så mycket att de tänkte på att det kan ha varit något fel på förstärkaren.

Visst gör HiFi & Musik lite fel ibland, som alla tidningar, men på det stora hela tycker jag de gör ett godkänt jobb. Det är lätt för oss att vara kritiska, vi som inte jobbar där och inte har en aning om deras arbetssituation. Jag tror det är en annan sak att jobba där, med all den stress och så vidare som det kan vara. Fel kan slinka igenom, det är bara mänskligt. Inte så mycket att uppröra sig över tycker jag.

Vi som köper grejjer, köper förhoppningsvis utifrån våra egna öron och inte efter tester - även om tester kan ge en indikation på vilka produkter som ska väljas ut för en lyssning.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/21 :  16:20:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo vi ska nog inte spekulera varför och så vidare..jag ska däremot prata med importören i sverige och be dom ta kontakt med Hifi&Musik och se om dom inte kan testa om produkten så dette kan redas ut..
Jag har länge varit kritisk mot de svenska tidningarna men visst jag kan hålla med om att dom överlag "sköter" sig...
Och nog är det så att många läser de två tidningar vi har här och tar dom ganska bokstavlig...Och tyvärr så går en del säker enbart på deras rekomendationer och litar inte på sina egna öron som dom borde göra...
Men jag tycker vi droppar denna diskution här och så får du och jag tampas i nån annan tråd..
Och så får vi hoppas mikael hittar en förtärkare som passar...

Ha de bra alla/Martin
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/21 :  16:52:34  Show Profile Send rolandm a Private Message
Ja, Kandyn behöver omtestas av HiFi & Musik. Det håller jag med om.
Så, vad har vi kommit fram till hitills?

Audio Analogue Puccini, Arcam A65 Plus, Roksan Kandy, Rotel RA-02, Quad 99-serien. Har vi glömt någon? Myryad Z-140 kanske, men jag har ingen aning om vad den kostar i Sverige. Skulle tippa på närmare 8000 kr. Reference Audio säljer ut Cyrus 5 för 6 400 kr - har kostat 8 000 kr. (Efterföljaren har presenterats i England). Den kan vara något. Sprittande musikalitet, rolig att lyssna på. Kanske lite mer själ och karaktär än Arcam och Rotel? Helt klart värd att lyssna på, det tycker jag. Inte minst därför att den ser så gullig och näpen ut. :-) Marantz PM 6010 Ki Signature förtjänar också en lyssning. En högupplöst finlirare! Kanske inte lika livfull som Arcam och Rotel, men värd att prova. Thule har vi inte pratat om heller. Spirit IA 60 kostar en 5 500 kr och 100 watts varianten går på 7 300 kr. Thules ljud är åt det nyktra hållet, jag tycker de passar bäst med lite varmare högtalare men smaken är som baken.

Ja, det var alla jag kunde komma på i en handvändning.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/21 :  17:09:07  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Cyrus 5 är helkul, har en själv. cyrus 6 & 8 finns i Sverige också... vet dock inte om de nya CD-spelarna kommit än... får besöka radiolagret i gbg snart.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/21 :  17:25:42  Show Profile Send rolandm a Private Message
Vet du möjligen priset på en 6:a Cyrus?

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/21 :  17:55:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ett tips kan vara om man kan få tag i en begagnad Naim Nait5, den är riktigt rolig att lyssna på, ren musikalitet...

/Martin
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000