Author |
Topic  |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 22:15:10
|
Hej.
Är det någon vänlig människa som vet om det är någon skillnad på AA PUCCINI SE mot AA PUCCINI SE REMOTE? Förutom fjärren...
Hej hopp! |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 22:16:14
|
Vad jag har hört så är det bara fjärren. |
Oops! I did it again |
 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 22:49:36
|
Det har funnits uppgifter om en tidigare version av Puccinin som enligt vissa har bättre ljud än den senare varianten. Om du söker på internet så kan du kanske hitta information om det. |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 22:57:08
|
hmmm, hoppas det är så |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 00:05:04
|
Den gamla och nya Puccinin är helt olika konstruktioner och låter har förmodligen helt olika ljudkaraktär.
Den gamla (har denna) är OP-baserad med TLE2072 i försteg och NE5532 i drivstegen till slutstegen och rätt tugg återkoppling. Den nya är diskret uppbyggd med mindre återkoppling. Detta leder till att den nya har högre dist samt mindre bandbredd. Den saknar också buffertsteg på ingångarna. Det enda som är lika är det utmärkta RIAA steget.
Jag har en gammal Puccini SE som är moddad enligt Federico Paoletti's förslag (en av de två konstruktörer som startade AA, och ej jobbar där mer). Har pratat med honom flera gånger och han är mkt hjälpsam.
Se den icke-officiella hemsidan
http://www.pi.infn.it/~federico/unofficial.htm
där finns diagram och allt om man vill klona de gamla maskinerna, inklusive CD spelaren!
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 09:34:37
|
Tack för ditt svar. Vet inte hur jag ska tolka det... Det du sa om dist? betyder det att det har blivit sämre på den senaste modellen?
Mvh, /Mikaell. |
 |
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 09:42:42
|
Om man vill kan man poppa in hit och läsa lite: http://www.audioanalogue.com/inglese/index.html
Är själv nyfiken på skillnaderna. Har nyss köpt mig en se remote (well, hade ingen möjlighet att vara kräsen och välja ). Tror att jag frågat förr, men hur mycket bättre blir det med modd? Ungefär 12 på en skala??? 
/en john |
Hörlursfrilla! |
 |
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 11:00:28
|
Det ska tydligen vara en större trafo i SE:n o uppgraderingar kvalitétsmässigt på en massa komponenter. Jag har dock inte hört skillnaden mot modellen utan fjärr, kan inte tro att den är jordskälvande. En mycket trevlig förstärkare, helt klart. Snygg som få dessutom ! |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 11:22:25
|
quote: Det ska tydligen vara en större trafo i SE:n o uppgraderingar kvalitétsmässigt på en massa komponenter.
Menar du alla se-modeller jämfört med den första som bara heter puccini? Eller menar du puccini se, jämfört mot puccini se remote. |
 |
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 11:27:06
|
Tror att det funkar såhär: SE:n har dubbla trafos, lite mer kräm. Remotarna har ett passivt försteg och lite andra komponener (som är dyrare sägs det). På länken jag klistrade in ovan finns en FAQ som klargör (sen kommer man ju inte ihåg nåt, men det är en annan femma).
/en john |
Hörlursfrilla! |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 16:11:08
|
AA har en kul utvecklingsprocedur med blindtester som jag gillar . Skillnaden mellan gamla och nya AA produkterna är dock markant; vilken som är sämre eller bättre i ljud är upp till var och en. Jag skulle dock helst ha velat att AA forsatt utvecklat och förbättrat de konstruktioner som de redan hade. Federico Paoletti, kom tillbaka till AA!!
Ett problem med nya AA Puccini SE är att en transistor matas med för hög spänning som kan göra att de går sönder. Vissa har tweakat sina Puccini SE remote en egen kylfläns för de små trissorna.
Se sajtet som postade ovan.
T
|
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 16:24:00
|
Är inte så haj på sånt här... Vad är passivt försteg? |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 17:30:51
|
Passiva försteg använder sig inte av någon förstärkning utan har bara en volymkontroll samt ingångsväljare. Aktiva förstärker oftast signalen något. Den gamla Puccinin har buffertsteg på ingången (alltså aktivt) samt ett förstärkningssteg efter volymen. Buffertsteg saknas i den nya Puccinin men den har en förstärkning så vitt jag vet efter volymkontrollen = aktivt.
Utan buffertsteg så kan man får man en variation i in-impedansen på ingångarna som varierar med volymrattens inställning. Passiva steg blir mer kabelkänsliga och även känsliga för vilka andra komponenter som kopplas till dem. |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 18:31:48
|
Men vilken låter bäst? Är det stor skillnad? |
Oops! I did it again |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 22:33:32
|
Vad som är subjektivt bäst är i lyssnarens huvud. Så det är en omöjlig fråga att besvara generellt.
Jag ville bara belysa att förstärkarna MkI och MkII är mkt annorlunda konstruktioner och att de två som startade AA hade helt andra designidéer. Det enda som är gemensamt är "audio analogue" loggan. Den initiala idén var ju att göra förstärkare och CD spelare som är snyggt förpackade med högkvalitativa komponenter och lite originella lösningar för att skapa "high-end" till hyfsade kostnader. Att man inte forsatte och utveckla designideérna till MkII och MkIII status genom att förbättra de småfel som fanns tycker jag var ett misslyckande. Men det är min åsikt.
Audio Analogue har ju fått ett rykte att låta "analogt", förmodligen pga av loggan. I mina mail med Federico så var inte idéen att göra ljudet mer "analogt", vad nu det betyder, utan att de skulle vara så transparenta som möjligt.
T
|
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 22:47:20
|
Tack Thomas A för dina kunskaper, mer sånt
Vet du varför Federico slutade på AA?
MVH, /Mikaell. |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 23:46:35
|
Han kanske hade tjänat tillräckligt med pengar på sitt projekt och ville satsa på familjen, vad vet jag? Han fick ett litet barn (eller tillökning?) för ett år sen eller likn, så han har fullt upp. Eller så fick han ett bättre jobb, jag vet faktiskt inte vad som hände.
T |
 |
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 08:17:43
|
Mikaell: Jag menar mellan den nya MKII SE remote o den utan, men jag är inte hundra procent säker. Det kan vara Nya MKII se remote mot tidigare modell. Mitt starkaste kort ligger dock mellan den med o utan fjärr. I min mening kan inte fjärr kosta 3.500 kronor, så liten som den är dessutom...
Jag kan uttala mig om skillnaderna mellan cd-spelarna, fast där är det ju inga modeller med eller utan fjärr jag tänker på. Men den nya cd:n mot den äldre modellen har markanta skillnader, på gott o ont.
Personligen tror jag inte skillnaderna är lika stora mellan ny och äldre modell på förstärkarsidan.
Bättre än så kan jag tyvärr inte svara.
Mvh Martin |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 08:59:32
|
Binmarv,
om det inte är ljudlig skillnad mellan ny och gammal modell trots de stora skillnaderna konstruktionsmässigt, då tror jag inte det finns någon hörbar skillnad mellan olika transistorförstärkare överhuvudtaget .
Idag finns så vitt jag vet, Puccini, Puccini remote och Puccini SE remote. Standard Puccini tror jag har den gamla konstruktionen, medans båda remote versionerna är diskret uppbyggda. De nya har en -1 dB punkt vid 20 kHz medans de gamla är inom 0.1 dB till 20 kHz. Distorsionen är högre hos nya:

Mätningarna som gjordes av High Fidelity visar samma sak.
T |
 |
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 09:50:28
|
Men, men ,men! Vad betyder nu detta? Alltså, visst, jag fattar att distortion inte är så bra (om man inte spelar gitarr så klart ), men är det den enda parametern att ta hänsyn till (ja, jag är samhällsvetare, som sagt)? För varför göra "sämre" konstruktion?
Åsså bliiir man ju så nyfiken på hur det låter efter moddning, hur mycket det kostar och så... Hmmmmm (fast, man mår kanske bäst av att bara gilla läget och poppa omoddat...)
/en john som är nyfiken och tycker att det är superkul med folk som både kan och vill dela med sig |
Hörlursfrilla! |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 10:24:59
|
John,
det behöver inte vara så illa som det ser ut. Och det är inte allt man ska ta hänsyn till; vissa menar att konstruktioner med låg återkopplingsfaktor låter bättre.
Moddningen gjorde jag själv på min gamla SE. Det var inte svårt, och kostade under hundralappen med SCRs biffiga kondingar. Jag är dock inte beredd att göra det på andra maskiner med jag skulle kunna berätta i detalj hur jag gjorde. Sontec i Stockholm hjälper säkert till med modden om man vill, men då kostar det nog 1000-2000:- för arbete.
T |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 10:25:47
|
"I min mening kan inte fjärr kosta 3.500 kronor, så liten som den är dessutom..."
Är det inte den som har en väldigt påkostad fjärr i metall. |
Oops! I did it again |
 |
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 10:34:12
|
Thomas A: Tackar åter för info! Jag får väl konsultera dig om råd och tips när uppgraderingsbehovet blir för stort (må det dröja!!!)
divander: Som Thomas skrev så är det inte bara fjärrensom skiljer, utan remoten är en helt annan konstruktion, därav priset.
/en john |
Hörlursfrilla! |
 |
|
|
Topic  |
|