Author |
Topic  |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 00:05:32
|
Jag har själv en rotel för-/slut-stegskombination,rc 980/rb 980, som jag ett tag har velat utveckla lite (nåja, en ny förstärkare står överst på önskelistan för närvarande ).
Men iaf, tills vidare; Min första tanke är att man skulle kunna prova på biamping. Alltså hitta en integrerad förstärkare och använda mitt nuvarande slutsteg..? Eller skulle det vara bättre att hitta ett till likadant slutsteg? kanske monokoppla dessa istället?
vad är fördelarna/nackdelarna med biamping kontra monokopplat?
många frågor... hoppas på många svar. |
kabelskitsnackare
|
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 00:23:34
|
Mono=en egen nätdel nätdel till varje högtalare=bättre kanalseparation,samt ev.högre effekt om du bryggar. Biamp=hårdare elektromekanisk styrning av varje element pga att 2 förstärkare delar på jobbet din nuvarande har. Ej mer effekt vid biamp,dock dubbelt så mycket ström,mindre distortion bla bla bla...mvh Mange |
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 11:42:48
|
tack, ja,..det är de slutsatserna jag dragit själv ungefär; så länge man inte har allt för svårdrivna högtalare, så kanske man ska satsa på biamping istället? jag har själv relativt lättdrivna stativare (89 dB), och om man monokopplar, skulle var och ett av slutstegen ge ifrån sig ca 360 w, börjar man inte då prata om ett litet overkill på effekt?:) mitt slutsteg driver i dagsläget högtalarna utan några som helst problem.
En annan sak jag funderar över när det gäller biamping; mitt slutsteg är specat till 2x120 w i 8 ohm. Och om man snabbt tittar på Rotels likvärdiga integrerade förstärkare så lämnar deras största modell 2x100 w. Skulle det ställa till problem vid ev biamp? |
kabelskitsnackare
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 14:19:42
|
Inte annat än att det svagare bestämmer hur högt du kommer att kunna spela. Mvh Kristofer |
 |
|
Rollo
Member

175 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 14:29:38
|
...om man inte biampar 'horisontellt' - låter det svagare steget ta hand om bägge kanalernas övre register och lämnar den effektkrävande basen åt det starkare steget. |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 14:49:30
|
Det jag skulle behöva veta är om Rotels steg och förstärkare har samma spänningsförstärkning (gain). Är det någon som vet om de har det? Det står nämligen att ingångskänsligheten är 1V på alla steg men de har ju olika maxeffekt-angivelser. Betyder det olika spänningsförstärkning? |
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 20:22:01
|
så med andra ord; man kan alltså köra biamp med en integrerad och ett slutsteg, fastän de inte är specade till samma effekt. och biamp är att föredra framför mono..korrekt slutsats?
spänningskänsligheten är överkurs för mig. bollar över frågan till nån mer kunnig. |
kabelskitsnackare
|
 |
|
Mr.Älg
Member

489 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 21:02:14
|
Biamping / Biwire: Om du tycker att det känns vettigt att mata bas och diskant med olika signaler så gör det. Högtalarna är troligen konstruerade för att få samma signal till bas resp diskant, men det behöver man inte bry sig om enligt somliga. (enda fallet där det är befogat med biamp är om man kör med subbas). Jag skulle helt klart rekomendera att monokoppla 2 likadana slutsteg och få mer kräm. Mycket bättre.
|
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 21:18:40
|
Mr Älg det finns vissa nackdelar med att monokoppla slutsteg. Ofta så får man lite annorlunda ljud när man gör det, har jag hört. Har aldrig provat själv. Det blir ju en annan kretslösning att "seriekoppla" två steg, det är väl som att klass B koppla två klass B steg nästan. Det blir iaf inte en optimal konstruktion. Sen klarar de ju inte alls samma ström i förhållande till effekten.
Har man möjlighet är nog det bästa att köra med ett slutsteg men i vissa situationer, tex när man vill koppla in basmoduler till systemet och bara har pre-out så behöver man ju ett extra slutsteg(förutom basmodulernas slutsteg) som man kan köra signalen högpassfiltrerat till bas/mellanregistret på de vanliga högtalarna. Förstärkaren kör man då bara till diskanten, i fullrange och låter högtalarens passiva filter göra sitt ämnade jobb utan inblandning av andra filterkedjor. Låter inte det som en bra idé? Fast som sagt då behöver man veta att gain på förstärkaren och slutsteget är samma. |
 |
|
Mr.Älg
Member

489 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 21:46:04
|
Kanske inte optimalt att monokoppla ett stereoblock, men borde vara mångfallt bättre än att att biampa.
För 6000 spänn skulle jag inte gjort något av det utan satsat på något helt annat. Skivor kanske. |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 22:14:25
|
quote: För 6000 spänn skulle jag inte gjort något av det utan satsat på något helt annat. Skivor kanske.
Där sa du något, håller med! |
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 23:59:30
|
Mr.Älg; du är emot biwire också?
om det nu inte ger någon större effekt, vilken metod man nu än använder sig av, så kanske man skulle spara sina pengar.. ett dålig köp är alltid ett dåligt köp, hur lite man än får betala för det i slutändan. skivor låter ju förträffligt annars
|
kabelskitsnackare
|
 |
|
Mr.Älg
Member

489 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 10:50:10
|
Sampix: Emot och emot, det beror ju helt på vad man har för avsikter. Vill man att bas och diskant (om man kör tvåvägare) ska ha samma signal, och det vill jag, så är biwire inget bra. |
 |
|
|
Topic  |
|